در مبحث پیاده سازی بتن اکسپوز یکی از مراحل پر اهمیت عبارت است از مرحله نصب که در این مرحله دو مسئله حائز اهمیت باید مراعات گردد:

  1. نصب باید دارای دوام و ماندگاری بالا باشد و نمایی مستحکم و با اطمینان را فراهم آورد.
  2. نصب باید از وجوه زیبایی شناختی نیز قابل توجه باشد و نما هم سطح و یکپارچه باشد.

با توجه به این دو دغدغه اساسی در نصب پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز همانطور که با دنبال کردن نوشته های پیشین دریافته اید، دو شیوه برای برآوردن این استانداردها پیشنهاد شده است که عبارتند از:

  1. نصب با ملات یا دوغاب که به نصب تر شهرت دارد و در نوشته “روش دوغابی در نصب بتن اکسپوز” مورد اشاره قرار گرفت.
  2. نصب با ابزارآلات مکانیکی مانند پیچ یا جوشکاری یا چسب که به نصب خشک شهرت دارد که یکی از نمونه های آن را در مقاله “استفاده از یراق و نبشی و پیچ در نصب پنل بتن اکسپوز” می توانید دنبال کنید.

در این نوشته قصد داریم در ادامه معرفی شیوه های نصب پنل های بتن اکسپوز به دو روش جدید اشاره کنیم که این دو روش هر دو زیر مجموعه روش های خشک قرار می گیرند و عبارتند از:

  1. پیچ کردن تایل های بتن اکسپوز به دیوار
  2. استفاده از چسب کاشی در نصب تایل های بتن اکسپوز

چگونه پنل بتن اکسپوز را با پیچ به دیوار نصب کنیم؟در ادامه به معرفی این دو خواهیم پرداخت.

پیچ کردن تایل های بتن اکسپوز به دیوار

این روش مشابه روشی است که در مقاله “چگونه بتن اکسپوز را به نما پیچ می کنیم؟” به آن اشاره کردیم، اما تفاوت این دو در آن است که در روش اول از پروفیل های افقی و عمودی استفاده می شد که آن ها را به دیوار نما توسط عملیات جوشکاری متصل نموده و بر روی آن ها مهره هایی تعبیه می کردیم و سپس پنل ها و قطعات ساخته شده بتن اکسپوز را که روی آن ها حفره ها و بولت هایی طراحی شده بود بر روی آن قرار می دادیم.

در روش مذکور سپس با استفاده از پیچ هایی که درون بولت های تعبیه شده در قطعات بتن اکسپوز قرار داده می شد آن ها را به مهره هایی که بر روی پروفایل های جوشکاری شده قرار داشت، پیچ می کردیم. اما دقت کنید که روشی که الان معرفی می کنیم با روش ذکر شده بالا دارای تفاوت هایی می باشد.

تفاوت های پیچ کردن بتن اکسپوز روی دیوار با پیچ کردن روی نبشی

در واقع می توان به دو فرق اصلی به ترتیب زیر اشاره نمود:

  1. در روش اول پیچ ها قطعات بتن اکسپوز را به مهره هایی که روی نبشی ها تعبیه شده بود متصل می کردند ولی در روشی که اکنون معرفی می شود پیچ ها مستقیما پنل های بتن اکسپوز را به دیوار نما متصل می کنند و این پیچ ها درون دیوار فرو می روند.
  2. در روش اول لازم بود که سطح قطعات و پنل ها رگلاژ شود تا نهایتا سطح نما کاملا هم تراز و شاقول باشد. وای در شیوه کنونی به جهت آنکه پنل ها مستقیما به دیوار متصل می شوند، باید در هنگام زیرسازی، سطح دیوار کاملا به صورت یکنواخت، تراز شده و شاقول باشد که وقتی پنل های بتن اکسپوز بر روی آن ها قرار می گیرند خود بخود تراز باشند.

پیچ کردن تایل های بتن اکسپوز به دیوار

بنابراین در شیوه ای که اکنون برای نصب بتن اکسپوز معرفی کردیم نیازی به جوشکاری نخواهد بود ولی دقت در زیر سازی اهمیتی دو چندان دارد به دلیل آنکه زیبایی و هم سطح بودن نما کاملا متناظر با سطح زیرین نما می باشد. و اضافه می کنم که پیچ و رولپلاک باید در این شیوه برای نصب تایل ها و پنل ها استفاده شود، بر خلاف روش قبلی که در آن از پیچ و مهره استفاده می شد.

نصب پنل بتن اکسپوز با استفاده از چسب کاشی

در مقاله های قبلی به استفاده از چسب مگااستون و کارکرد آن در چسباندن قطعات و پنل ها به دیوار مد نظر صحبت کردیم. این روش نیز شباهت زیادی با آن دارد. اولا که دیوار زیرین باید نازک سازی شود و همه موارد اصولی زیرسازی در مورد آن مراعات گردد که بتواند به خوبی پنل های بتن اکسپوز را بر روی خود حفظ نماید.

چه زمانی از روش نصب با چسب کاشی استفاده می شود

اولویت استفاده از این روش نسبت به روش های قبلی که اشاره شد، پایین تر است و در مواقعی مانند موارد زیر می توان از آن استفاده کرد:

  1. دیوار زیرسازی شده مخصوص نصب پنل ها قابلیت استفاده از روش پیچ و رولپلاک نداشته باشد.
  2. وقتی که دیوار زیرسازی شده ساخته شده از یفال یا کناف باشد، بهتر است از روش اتصال با چسب کاشی استفاده کرد.

طبق مقاله تخصصی “روش های نصب پنل های بتن اکسپوز” یکی از دلایلی که سبب شده است این روش اتصال نسبت به سایر روش های ذکر شده در اولویت پایین تری قرار بگیرد، سرعت پایین نصب در این شیوه می باشد. اما اگر شما بخواهید ببینید مناسب ترین روش برای نصب نمای شما چیست، مشورت با متخصصان و کارشناسان هنزا در این راستا به شما کمک خواهد کرد. به علاوه نکته دیگر استفاده از نمونه های ارائه شده در صفحه بتن اکسپوز هنزا می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *