آشنایی با سبک دکوراسیون فارم هاوس

با افزایش زندگی در شهرها و دور شدن جامعه از زندگی روستایی، برای بسیاری از افراد دشوار بوده و همواره به دنبال راهی برای کاهش این فاصله بودند. یکی از راه‌ های متداول برای تسکین این احساس دوری، ایجاد یک محیط زندگی شبیه به روستا بوده است. دو سبک دکوراسیون مشهور به نام ‌های “فارم ‌هاوس” و “روستیک” نمونه‌ هایی از این راه‌حل هستند. این دو سبک، الهام گرفته از زندگی روستایی، اما با تفاوت ‌هایی که در ادامه مطلب شرح داده می‌ شوند. برای آشنایی با سبک دکوراسیون فارم هاوس به خواندن ادامه مطلب بپردازید.

سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس چیست؟

واژه “فارم ‌هاوس” به معنای “خانه مزرعه‌ای یا روستایی” است. از این نام، می‌توان به طور کلی فهمید که این سبک دکوراسیون چه ویژگی ‌هایی را ترکیب می ‌کند. این سبک، با وجود مدرنیزه بودن، همچنان خاطرات خانه‌ های دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ در اروپا را به یاد می‌ آورد. در صورت حضور در یک خانه با سبک فارم ‌هاوس، احساس گرما و راحتی را تجربه خواهید کرد.

در این سبک از خطوط صاف و رنگ بندی‌ های خنثی مانند بژ و خاکی استفاده می ‌شود. یکی از ویژگی ‌های برجسته سبک فارم‌هاوس، استفاده از مواد طبیعی در عناصر دکوراتیو خانه است. برای مثال، در پرده ‌ها یا رومبلی‌ ها از پارچه‌های کتان، تارتان و مواد مشابه استفاده می ‌شود و برای میز و تخت از چوب‌ های طبیعی برش خورده استفاده می‌ شود. گل ‌های طبیعی، دکوراسیون ‌های کلاسیک و عناصر بازیافتی از طبیعت و مزرعه نیز همگی جزء این سبک هستند.

سبک دکوراسیون فارم‌ هاوس با ترکیب خصوصیات خانه ‌های شهری و روستایی، به دنبال ایجاد توازن و هماهنگی در دکوراسیون محیط زندگی است. این سبک، از زیاده ‌روی در سمت یک طراحی روستایی یا شهری خودداری می ‌کند و به راحتی با سایر سبک ‌ها ترکیب می ‌شود. مینیمالیسم، دکوراسیون فرانسوی و مدرن از جمله سبک ‌هایی هستند که می‌ توانند با فارم‌ هاوس هماهنگ شوند.

سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس چیست؟

سادگی یکی از ویژگی‌ه ای برجسته سبک فارم‌ هاوس است. این سبک از شلوغی و استفاده زیاد از اکسسوری ‌ها و تزئینات پرهیز می ‌کند و به حفظ سادگی در ظاهر اهمیت می ‌دهد. هدف این سبک، ایجاد فضای گرم و صمیمی برای اعضای خانواده است، گرما و صمیمیتی که در سبک روستیک مشاهده می‌ شود.

اصالت و قدیمی بودن وسایل، یکی از ویژگی ‌های اصلی دکوراسیون فارم‌ هاوس است. در این سبک، اولویت به قدیمی بودن و اصالت کالاها می ‌رسد. اگر در یک خانه با سبک فارم ‌هاوس به مبلمانی با چوب‌ های زخمی یا آسیب دیده برخوردید، ممکن است این آسیب ‌ها نتیجه عمدی باشد و نشانه از اصالت مبلمان نیاز به تعمیر نیست.

استفاده از اکسسوری‌ های الهام گرفته از طبیعت، یکی دیگر از ویژگی ‌های سبک فارم ‌هاوس است. این سبک، الهام خود را از خانه ‌های نزدیک به مزرعه‌ ها می‌ گیرد و عناصر دکوراتیو آن معمولاً از طبیعت و زندگی روستایی الهام گرفته شده‌اند. از تابلوها و پوسترهای دیواری با طرح‌ های روستایی گرفته تا تابلوهای دکوراتیو با تصاویر طبیعت، همه این عناصر جزو دکوراسیون این سبک محسوب می ‌شوند.

تاریخچه سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس

لازم به ذکر است که شکل‌ گیری سبک فارم‌ هاوس به صورت عمدی به عنوان یک واکنش به سایر سبک‌ های غالب نبوده، بلکه از ضرورت ‌ها و شرایط محیطی نشأت گرفته است. در واقع، خانه‌ های روستایی اولیه از موادی همچون چوب، سنگ، و سایر منابع طبیعی‌ای ساخته می ‌شدند که در دسترس همگان بودند. پس از انقلاب صنعتی، زندگی روستایی تسهیلات بیشتری یافته و سبک فارم‌ هاوس از جنبه ضرورت ‌محور دور شده و به سوی یک زیبایی‌شناخت مطلوب حرکت کرد که این روند را به وضوح در دنیای امروز مشاهده می‌ کنیم.

در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ و یکم، سبک فارم ‌هاوس به عنوان یک انتخاب محبوب در خانه ‌های غیر روستایی نیز جا افتاد. برنامه تلویزیونی موفق “Fixer Upper” از شبکه HGTV به شدت به پرطرفداری این سبک افزود. این برنامه با اجرای جوآنا گینز، با نمایش خانه‌ هایی به سبک روستایی و تلفیق آن با استایل شهری شیک که در عین حال احساس دنجی را ارائه می ‌داد، توانست تبلیغات بسیاری را به دنبال داشته باشد. این نتیجه گیری بر آن است که امروزه می‌ توان مبلمان مدرن به سبک فارم‌ هاوس را در انواع فضاها مشاهده نمود.

تاریخچه سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس

مشخصات سبک دکوراسیون فارم‌ هاوس

در زیر به برخی از مشخصات سبک دکوراسیون فارم‌ هاوس اشاره خواهیم کرد:

پالت رنگی

در سبک فارم ‌هاوس، برای ایجاد تناسب با فضای پیرامون از رنگ ‌های خنثی استفاده می ‌شود. پالت رنگی این سبک از رنگ‌ های ساده با الهام از طبیعت تشکیل شده است. رنگ ‌های خنثی، آبی، سبز طبیعی و … انتخاب‌ های مناسبی برای دکوراسیون داخلی به سبک فارم ‌هاوس می ‌باشند. به عنوان مثال، استفاده از رنگ ‌های خنثی مانند سفید، کرم، و خاکستری به عنوان رنگ ‌های غالب، بارزترین و مهم‌ ترین ویژگی این سبک است. برای ایجاد کنتراست، از تناژهای تیره همان رنگ‌ های خنثی مثل خاکستری تیره، قهوه‌ای سوخته و مشکی استفاده می ‌شود.

پارچه ‌های استفاده شده

سرویس ‌های مبلمان، پرده ‌ها و اکسسوری ‌های پارچه ‌ای نقش مهمی در سبک فارم‌ هاوس دارند. در این سبک از پارچه ‌های پنبه‌ای، کتانی، کرباس گلدار یا ساده بیشتر استفاده می ‌شود که می ‌توانند نمونه ‌هایی از پارچه ‌های قدیمی معروف باشند که در زندگی روستایی گذشته به کار می‌ رفتند. این پارچه ‌ها، زمانی که در دکوراسیون داخلی این سبک استفاده می ‌شوند، می‌ توانند ذهن را  به سمت سادگی زندگی روستایی هدایت کنند. پرده ‌های حریر روشن با رویه‌ های ساتن که نور را به خوبی عبور می‌د هند، تاثیر خوب و غیر قابل انکاری در زیبایی دیداری فضای داخلی فارم ‌هاوس دارند. رویه ‌های سرویس مبلمان، به خصوص کوسن‌ های گلدار یا به عبارت دیگر گل ‌گلی، تاثیر زیادی در زیباسازی فضای پیرامونی دارند.

مبلمان و اکسسوری

استفاده از میزهای غذاخوری چوبی بزرگ با صندلی ‌های زیاد در داخل و خارج از خانه، یکی از اجزای همیشگی خانه‌ های این سبک است. مبلمان ‌های قدیمی که با روکش ‌های جدید ترمیم شده، پرده ‌ها و کفپوش‌ های چروکی که نمایانگر ایده ‌های وینتیج هستند و کهنگی ‌ها که با مهارت در کنار لوازم نو و جذاب قرار گرفته و نمایی لوکس به فضا می‌ دهند، از ویژگی‌ های زیبا و خاص سبک فارم‌ هاوس هستند.

چیدمان به سبک فارم

فضایی که با این مبلمان ‌های بازسازی شده و نو در کنار هم بازسازی می ‌شود، جلوه ای جذاب دارد که احساسی از راحتی و آسودگی به انسان می ‌دهد. استفاده از ساعت دیواری بزرگ، سطل، گل و گلدان طبیعی و انواع المان‌ های ساده فلزی و حصیری سایر تزئینات این سبک هستند. در سبک فارم‌ هاوس، بیشتر از عناصر چوبی مانند الوار استفاده می ‌شود.

در این سبک، استفاده از رنگ ‌های خنثی به منظور حفظ سادگی فضای پیرامون توصیه می‌ گردد. مبلمان قدیمی و اشیاء آنتیک می ‌توانند به خوبی حال و هوای زندگی نوستالژی گذشته روستایی را منعکس کنند. به کارگیری چوب، فلز و سنگ در دکوراسیون داخلی فارم‌ هاوس برای جلوگیری از یکنواختی و کسل کننده بودن محیط کارساز و مفید است.

استفاده از فرش در فارم‌ هاوس

فرش مناسب می‌تواند اتاق‌ نشیمن را به‌شدت متحول کند. فرش‌های سبک فارم ‌هاوس باید گرما و عمق را به اتاق نشیمن بیافزایند و بستری مناسب برای افزایش تنوع بافتی محیط باشند. فرقی نمی‌کند که بافت فرش ناشی از بافت آن است (مانند انواع گلیم) یا طرحش (مانند طرح‌های هندسی)؛ در هر صورت باید توجه داشت که چگونه این بافت می ‌تواند سایر قسمت‌ های اتاق را تکمیل کند.

ایده ‌های چیدمان برای هر اتاق از خانه با سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس

اگر به دنبال ایده ‌های چیدمان خانه به سبک فارم‌ هاوس هستید، متخصصین ما ایده‌ هایی برای چیدمان اتاق نشیمن، آشپزخانه، ناهارخوری و اتاق خواب دارند که در ادامه فهرست شده‌اند.

ایده ‌های چیدمان اتاق نشیمن به سبک فارم ‌هاوس
  1. استفاده از رومبلی

در طراحی فارم‌ هاوس، رومبلی‌ های پارچه ای بسیار محبوب هستند. این پارچه ‌ها علاوه بر زیبایی، احساس آرامش و راحتی را برای اتاق نشیمن به ارمغان می ‌آورند و می ‌توانند باعث جلوگیری از نمایش آلودگی ‌ها شوند.

  1. ترکیب پرداخت ‌ها

در این سبک، ترکیب مختلف پرداخت ‌ها از جمله چوب، سفید و فلزات مات با یکدیگر توصیه می ‌شود. به عنوان مثال، رنگ آبی سرد را با چوب ‌های کهنه یا سفید ترکیب کرده و حاصل یک ظاهر مدرن و صنعتی را به دست آورید. این ایده‌ ها به شما کمک خواهند کرد تا اتاق نشیمن خود را با استفاده از عناصر فارم ‌هاوس به شکل جذاب، شخصی سازی کنید.

چند ایده برای چیدمان آشپزخانه به سبک دکوراسیون فارم‌ هاوس:

آشپزخانه‌ های سبک فارم‌ هاوس باید خوشایند و کاربردی باشند و بین سبک ‌های سنتی و مدرن تعادل برقرار کنند. در این‌جا به معرفی ایده‌ هایی در مورد آشپزخانه ‌های سبک فارم‌ هوس پرداخته‌ایم که می‌ت وانید در چیدمان منزل در نظر بگیرید.

استفاده از جزیره در آشپزخانه

اگر می‌خواهید کمی جذابیت روستایی به آشپزخانه ‌تان اضافه کنید، می توانید از جزیره استفاده کنید. جزیره با فراهم آوردن یک میز کار اضافه، فضای بیشتر برای نگه ‌داری وسایل و امکان اضافه کردن چند صندلی، به کاربردی‌ تر شدن فضا کمک می‌ کنند. از طرف دیگر، باعث می‌ شوند فضای خانه‌تان به سبک فارم‌ هاوس نزدیک‌ تر شود.

ترکیب عناصر قدیمی و مدرن

خانه ‌های فارم‌ هاوس عناصر نوستالژیک (سبک وینتیج) و معاصر را در هم می ‌آمیزد و سبکی جذاب و منحصر به فرد ایجاد می ‌کنند. در هنگام چیدمان منزل به سبک فارم ‌هاوس، باید به دنبال راه‌ های هیجان‌ انگیزی برای ترکیب عناصر قدیمی و جدید باشید. می‌ توانید ابزارهای استیل را با کابینت‌ های چوبی مرمت‌ شده و دکوراسیون وینتیج ترکیب کنید.

ایده‌ های چیدمان اتاق خواب به سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس
تخت ‌خواب با تاج تخت روکش‌ دار

در چیدمان سبک فارم‌ هاوس، استفاده از لایه ‌های بافت ‌های مختلف به ‌شدت اهمیت دارد و پشتی‌ های روکش‌ دار تخت‌ خواب راهی فوق ‌العاده برای تنوع بخشیدن به بافت ‌های اتاق است.

نیمکت ‌های پاتختی

در این سبک، کاربرد، حرف اول را می ‌زند، به همین دلیل نیمکت‌ های پاتختی می ‌توانند گزینه‌ای عالی برای اتاق خوابتان باشند. می‌ توانید روی آن‌ ها بنشینید یا فضای بیشتری برای نگه‌ داری وسایل خود داشته باشید. در عین حال، می ‌توانند به اتاقتان بافت و عمق اضافه کنند.

ایده ‌های چیدمان ناهارخوری به سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس
میز و صندلی ‌های ناهارخوری روکش‌ دار

در سبک فارم ‌هاوس، دنج و راحت بودن خانه بسیار مهم است. به همین دلیل میز و صندلی‌ های ناهارخوری روکش‌ دار خیلی به ناهارخوری ‌های سبک فارم‌ هاوس می‌ آیند. هم جذاب و راحت هستند هم تنوع بافت در فضا را افزایش می‌ دهند.

کمد و بوفه سرویس ‌های چینی

در عین حال که در سبک فارم ‌هاوس از مبلمان غیرضروری پرهیز می‌ شود، کمد و بوفه ‌های سرویس ‌های چینی می‌ توانند فضای لازم برای نگه ‌داری ظروف را در اختیارتان قرار دهند، بدون آن‌که حس شلوغی و بی ‌نظمی را القاء کنند.

ایده ‌های چیدمان اتاق کار به سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس
چوب پتینه شده

یکی از مهم‌ ترین جنبه ‌های طراحی اتاق کار انتخاب میز کار مناسب است. اگر نمی ‌دانید چه ‌نوع میز کاری انتخاب کنید، ابتدا نوع میز کاری مورد نیاز را انتخاب کنید و در عین حال توجه خاصی به سبک میز داشته باشید. برای روشن و مطبوع نگاه داشتن فضا می‌ توانید یک میز کار چوبی با رنگ‌ آمیزی سفید یا روشن را در نظر بگیرید.

فضای مطالعه

نکته کلیدی در سبک فارم ‌هاوس توجه به کاربردی بودن است. بسته به کاری که می ‌خواهید در اتاق کارتان انجام دهید، ممکن است به چند صندلی راحت و قفسه هم نیاز داشته باشد که چیزی شبیه به فضای مطالعه ایجاد کنید.

سبک طراحی فارم‌ هاوس نوعی از طراحی داخلی است که در آن تلاش می ‌شود تلفیقی از زندگی روستایی و مدرن شهری به شکل مکمل در کنار هم قرار گیرد، تا از زندگی پر زرق و برق شهری دور شده و با الهام گیری از المان ‌های ساده زندگی روستایی به یک ترکیب زیبا و جذاب دست یابد. در سبک فارم ‌هاوس، از رنگ‌ های روشن و خنثی استفاده می‌ شود و نقایص و ایرادات وسایل مختلف به ‌طور کلی نادیده گرفته می‌ شود تا فضای داخلی بیشتر به سمت سادگی هدایت شود.

بطور ساده می‌توان گفت که در طراحی و سبک دکوراسیون فارم ‌هاوس، طراحان تلاش می‌ کنند علاوه بر جلب سادگی زندگی روستایی، شرایطی را ایجاد کنند که المان‌های جدید زندگی مدرن نیز در آن حضور داشته باشد و منجر به راحتی بیشتر در شرایط زندگی گردد. در این مطلب، تلاش کرده‌ایم شما را با سبک دکوراسیون فارم‌ هاوس آشنا کنیم. اگر می‌ خواهید به خانه‌ تان گرمایی و صمیمیت ببخشید، انتخاب سبک فارم ‌هاوس به شدت به شما توصیه می ‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *