آشنایی با سبک دکوراسیون روستیک

غرق شدن در دنیای مدرن، انسان را از طبیعت خود دور کرده است. سرشت انسان با خاک، جنگل و آب آمیخته است و شاید به همین دلیل است که در دنیای پرشتاب تکنولوژی همیشه به دنبال یک گمشده می ‌گردیم. همه‌ ما در این روزهای پر از هیاهوی عصر جدید به آرامش طبیعت نیاز داریم. یک راهکار ساده برای نزدیک بودن به طبیعت در دنیای صنعتی امروز، این است که چیدمان خانه را به سبک روستیک درست مانند خانه‌ مادربزرگ‌ ها؛ که نمادی از طبیعت است، نزدیک کنیم. در ادامه این مطلب به آشنایی با سبک دکوراسیون روستیک خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

سبک دکوراسیون روستیک چیست؟

طراحی روستیک یا سبک روستایی به یک نوع خاص از طراحی داخلی منزل اشاره دارد که از خانه‌ های روستایی الهام گرفته و از سنگ و چوب ‌های صیقل نخورده به وفور استفاده می ‌شود. در این سبک، تلاش می ‌شود تا عناصر طبیعی برای کفپوش، دیوار و سقف، و همچنین وسایل دکوراتیو به کار گرفته شوند.

سبک دکوراسیون روستیک چیست؟ طراحی روستیک یا سبک روستایی به یک نوع خاص از طراحی داخلی منزل اشاره دارد که از خانه‌ های روستایی الهام گرفته و از سنگ و چوب ‌های صیقل نخورده به وفور استفاده می ‌شود.

توجه داشته باشید که عبارت “روستیک” در لغت به معنای “روستایی” است، اما این سبک به هیچ  وجه نمایان گر خانه ‌های تاریک نیست. دکوراسیون داخلی در سبک روستیک نمایان گر کلبه‌ های چوبی یا خانه‌ های سنگی در دل کوه با نورافکن خوب می‌ باشد و حتی علائمی از زندگی مدرن نیز در آن قابل مشاهده است. تاریخچه سبک دکوراسیون روستیک عنوان می کند که:

کلمه “Rustic” در لغت به معنای “روستا” است و سبک معماری روستیک نیز به عنوان سبک معماری روستایی شناخته  می‌ شود. با این حال، با دقت بیشتر می ‌توان گفت که این سبک در معماری دارای دو تعریف مجزا است. در یک تعریف، روش سنگ ‌تراشی توصیف می‌ شود که در دوران رنسانس به کار گرفته می ‌شد و در تعریف دیگر، روستیک به عنوان نوعی نه چندان رسمی از سبک معماری در آمریکا و کانادا شناخته می ‌شود.

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی دارای حدود دویست سال تاریخچه است، و انواع مختلفی با ویژگی ‌های معماری روستیک وجود دارند. سبک ‌های ساحلی، توسکان و خانه روستایی نمونه‌ هایی از سبک ‌های روستیک محسوب می ‌شوند که در همه آن ها المان ‌های طبیعی، قدیمی و حتی عناصر زبر و ناهموار به کار گرفته شده و فضای اصیل طبیعت را به افراد ساکن در خانه القا می‌ نمایند.

ویژگی ‌های سبک دکوراسیون روستیک

درباره ویژگی ‌های سبک دکوراسیون روستیک باید به موارد زیر توجه کرد:

  1. استفاده وسیع از چوب و سنگ در دکوراسیون

در سبک معماری روستیک، عناصر چوبی نقش اساسی را ایفا می ‌کنند. این عناصر اغلب به صورت صیقل ‌نخورده و حتی به صورت خام و بدون اصلاح، مانند تنه‌ های درخت و الوارهای چوبی که به عنوان میز و صندلی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، به کار می ‌روند. طبیعتی بودن این عناصر از مهم ‌ترین ویژگی‌ های آن ها است. بنابراین، استفاده از مجسمه ‌ها و تزئینات سنگی و چوبی با رنگ ‌های مصنوعی در سبک روستیک توصیه نمی ‌شود. کتابخانه ‌های سنگی و کمد ‌های چوبی به عنوان عناصر مناسب در دکوراسیون داخلی روستیک بسیار جذاب هستند. همچنین می ‌توان از انواع سنگ ‌های طبیعی و پرداخت نشده در ساخت دیوارها و ستون ‌های خانه استفاده کرد.

  1. استفاده از منسوجات طبیعی

صدف ها و مرجان ‌های دریایی گزینه ‌های مناسبی برای تزئین میز و دکور محسوب می ‌شوند. همچنین، استفاده از بلورهای نمک و انواع بلورهای سنگی می‌ تواند به افزایش حضور عنصر طبیعت در خانه کمک کند. در ایجاد سبک روستیک در دکوراسیون داخلی، گاهی نیازی به استفاده از پشم و شاخ طبیعی حیوانات یا مجسمه‌ های حیوانات تاکسیدرمی نیست. سبک روستیک از طبیعت الهام گرفته و بدون نیاز به این عناصر مصنوعی جلوه می‌ دهد. لوسترهایی با طرح شاخ حیوانات و شاخه‌های درخت نمونه‌های خوبی از عناصر مناسب برای استفاده در سبک معماری روستیک هستند. همچنین می‌ توان از ملحفه ‌ها و کوسن ‌هایی با طرح پوست حیوانات استفاده کرد.

  1. به کارگیری صنایع دستی

صنایع دستی از جمله ظروف سرامیکی، لوازم حصیری و بافت ‌های آویزی، برای به کارگیری در سبک روستیک ایرانی پیشنهاد می‌ شوند. این صنایع دستی با حضور فعال و مکرر در خانه ‌های روستایی، جلوه زیبا و اصیلی به دکوراسیون اضافه می ‌کنند. در یک خانه ایرانی با سبک روستیک، می ‌توان از کوزه ‌های سفالی برای نگهداری و مصرف آب خنک استفاده کرد. هاون ‌های سنگی قدیمی هم چه به عنوان دکور هم چه برای استفاده، می‌ توانند در یک آشپزخانه روستیک یافت شوند.

  1. استفاده از پرده ‌ها و پارچه ‌های خاص قدیمی

نور طبیعی نقش مهمی در سبک معماری روستیک ایفا می‌ کند. بنابراین، بهتر است پرده‌ های روشن، نازک و بلندی نصب شوند که پایین آن‌ ها روی زمین کشیده می ‌شوند و حالتی قدیمی ایجاد می ‌کنند. جنس پرده ‌ها می‌ تواند کتان یا پنبه باشد و بیشتر پارچه ‌های استفاده شده در این سبک، قدیمی و ضخیم هستند. از این پارچه‌ ها می ‌توان در تهیه رومیزی و کوسن بهره برد. همچنین ترکیب چندین پارچه قدیمی و دوختن آن ‌ها با یکدیگر، ایده جالبی برای اجرا در این سبک است.

  1. اهمیت بالای شومینه

شومینه از جمله عناصر اساسی در سبک روستیک است. شومینه‌ های هیزمی، در کنار سایر المان ‌های چوبی و سنگی، ترکیبی بسیار چشم ‌نواز ایجاد می‌ کنند. تصویر یک صندلی چوبی راک در کنار شومینه، از نزدیک‌ ترین تصاویر به سبک روستیک در دکوراسیون داخلی را به تصویر می ‌کشد.

  1. قدیمی بودن مبلمان و صندلی ‌ها

مبلمان در این سبک باید چوبی و دارای رنگ‌ هایی در طیف سفید تا قهوه‌ای باشد. طرح مبلمان و کوسن ‌ها بهتر است پوست حیوانات یا پارچه ‌های قدیمی باشد. بدون شک، بهترین صندلی مورد استفاده در سبک روستیک، صندلی راک یا همان صندلی گهواره‌ای است.

  1. نقش اساسی گیاهان

گیاهان از مهم ‌ترین عناصر در دکوراسیون داخلی خانه با سبک روستیک محسوب می ‌شوند. گیاهان سبز رنگ به محیط خانه با عناصر چوبی زیاد، جلوه خاصی می ‌بخشند و تازگی طبیعت را به داخل خانه القا می ‌کنند. برای مثال، قرار دادن پتوس در ارتفاع و آویزان کردن ساقه‌ های آن انتخابی هوشمندانه است. سایر گیاهان آپارتمانی مانند بونسای و دیفن باخیا و غیره، جلوه زیبا به دکوراسیون در این سبک می ‌دهند. در سبک معماری روستیک، بیشتر اجزا دست ‌ساز و از طبیعت الهام گرفته شده‌اند. هدف این سبک ورود دوباره طبیعت به خانه است. با سبک روستیک، خانه‌ های سرد و بی‌ روح مدرن دوباره جان می‌ گیرند و این شادابی را به ساکنان خود القا می ‌کنند.

  1. سقف چوبی در خانه‌ های با سبک روستایی

سقف چوبی در خانه‌ های با سبک روستیک

برای زیبا سازی سقف خانه به شیوه روستایی، می‌توان از چوب ‌های مقطع استفاده کرد که نمونه ‌های آن را در خانه ‌های شمال ایران به وفور می ‌توان یافت. توجه داشته باشید که همواره لازم نیست که تمام سقف از جنس چوب باشد؛ بلکه می ‌توان سقف‌ های بتنی خانه ‌های مدرن را با قرار دادن تکه‌ های چوب و با رعایت اصول ایمنی به‌طور کامل پوشاند. این روش تزئین، در کنار دیوارهای سفید خانه، به شکل بسیار زیبا درخشان خواهد شد.

  1. دوری از ظرافت و گرایش بیشتر به بزرگ‌ نمایی

یکی از ویژگی ‌های اصلی این سبک، حجیم بودن بسیاری از وسایل دکوراتیو است. به عنوان مثال، استفاده از گلدان ‌های بزرگ، تنه‌ های درخت حجیم و برش‌ خورده ‌ها که نقش میز چای خوری را دارند، تکه‌ هایی از سنگ ‌های طبیعی و تزئینات حجیم در یک گوشه از اتاق می ‌توانند انتخاب‌ های بسیار جذاب باشند.

  1. لوستر برای دکوراسیون سبک روستیک

انتخاب یک لوستر مناسب در تکمیل فضای روستایی خانه شما بسیار حائز اهمیت است. بهتر است لوستری را انتخاب کنید که از آهن فرفورژه، چوب یا حتی به شکل شاخه ‌های درخت ساخته شده باشد تا حسی واقعاً روستایی را به اتاق دکور خود ببخشد. طراحی لوستر باید ساده و در عین حال شیک باشد، به این منظور می توان از شمع ‌های طبیعی یا نورهای گرم و آرامش ‌بخش استفاده کرد.

برخی افراد سبک بوهمی را با روستیک یکسان می دانند اما تفاوت های اساسی بین سبک بوهمین و روستایی در دکوراسیون وجود دارد. سبک بوهمین، که با نام بوهو نیز شناخته می‌ شود، یکی از سبک‌ های هنری در طراحی داخلی است که بر مبنای اصالت و بوم‌ گرایی ایجاد شده است. در این سبک از وسایل و هنرهای دستی مشتق شده از فرهنگ ‌های مختلف استفاده می‌شود. سبک بوهو یک نمونه از طراحی است که در آن استفاده از همه نوع وسایل سنتی در کنار یکدیگر امکان ‌پذیر است. این سبک، اغلب به طراحی دکوراسیون روستیک شباهت دارد، اما این دو سبک به طور کاملاً مجزا از یکدیگر هستند. در این بخش، مهم ‌ترین تفاوت‌ های سبک دکوراسیون روستیک و بوهو را توضیح داده ‌ایم.

  • اولین تفاوت میان سبک روستیک و بوهو، در طیف رنگی است که آن‌ها از آن استفاده می‌کنند. سبک روستیک از طیف رنگ ‌های طبیعی مانند قهوه‌ ای و سبز استفاده می ‌کند و هیچکدام از المان‌ ها در این سبک از رنگ ‌های مصنوعی استفاده نمی‌ کنند. اما در سبک بوهو، استفاده از رنگ‌ های خنثی مانند طوسی یا رنگ ‌های گرم مانند قرمز بسیار معمول است.
  • سبک بوهو از صنایع دستی و عناصر ساخت دست تشکیل شده است. در دکور بوهو از صنایع دستی متنوعی که از فرهنگ ‌های مختلف الهام گرفته شده است، استفاده می‌ شود. این موارد به گونه‌ای هستند که اصالت هرکدام از این المان‌ها از نقوش حک شده بر روی آن‌ ها قابل درک است. این در حالی است که در سبک روستیک، تمام عناصر اغلب از جنس طبیعی مانند شاخه‌ های درخت یا تیرهای چوبی هستند و یا برخی از موارد مانند کفپوش از جنس پشمی هستند، در حالی که در سبک بوهو بیشتر از فرش و گلیم استفاده می ‌شود.
  • تفاوت دیگر بین سبک روستیک و بوهو در میزان استفاده از اکسسوری‌ ها است. در دکور بوهو، استفاده از دیوارکوب‌ های شلوغ و پر نقش‌ و نگار بسیار متداول است، در حالی که در چیدمان روستیک، دیوارها معمولاً ساده و از اکسسوری ‌ها خام و بدون زیورآلات استفاده شده ‌است. از آنجا که استفاده از اکسسوری ‌ها و صنایع دستی به طرز متفاوتی در این دو سبک انجام می ‌شود، می ‌توان این تفاوت را به عنوان نکته مهمی برای تشخیص میان دو سبک مطرح کرد.

دکوراسیون روستیک به سبک مدرن چگونه است؟

فضای سبز یک جزء اساسی است که در خانه‌ های مینیمالیستی و روستایی یافت می ‌شود. این امر باعث می ‌شود خانه شما سبک ‌تر و راحت ‌تر نماید و همزمان با اضافه کردن رنگ ‌های زیبا، جذابیت بیشتری پیدا کند. همچنین، این مهم است که توازن مناسبی بین عناصر روستایی و مدرن را حفظ کنید.

می ‌توانید مواردی مانند ساکولنت ‌ها را برای نگهداری آسان انتخاب کنید یا به دنبال گیاهانی با رشد کم شاخه بگردید. حتماً مطمئن شوید که آن ها را در گلدان ‌های زیبا و با اجزاء روستایی پرورش دهید. گیاهان روستایی که به نظر وحشی ‌تر می‌آیند، ممکن است گل‌ های رنگارنگی نیز داشته باشند. گیاهانی که به نظر دسته‌ای رشد می ‌کنند، یک لمس زیبا ایجاد می‌کنند. با انتخاب گلدان ‌های رنگ خنثی با خطوط ساده، می ‌توانید تعادلی زیبا در فضا ایجاد کنید.

  • دکوراسیون آشپزخانه با سبک روستیک

برای ایجاد دکوراسیون آشپزخانه با سبک روستیک، می ‌توانید از کابینت ‌های چوبی یا طرح چوب به همراه صندلی های سخت چوبی و میزهای ساده و بدون کنده‌کاری یا طرح ‌های مدرن استفاده کنید. همچنین، می‌ توانید ستون‌ های مقابل اپن آشپزخانه را با الوارهای چوب اجرا کرده و از کفپوش های سنگی نیز برای تحقق طبیعی‌ تر شدن فضا استفاده نمایید.

  • اتاق خواب با طراحی روستایی

اتاق خواب با طراحی روستیک

برای طراحی یک اتاق خواب با الهام از روستایی، چندین گزینه جذاب وجود دارد. از جمله مهم ‌ترین آن ها می ‌توان به تخت‌ خواب ‌های چوبی، میز پا تختی ساخته شده از تنه درخت، کفپوش با پوست طبیعی، روتختی با پارچه ‌های بافتنی و الیاف طبیعی با رنگ ‌های روشن و ساده، و دیوارهای چوبی اشاره کرد. با در نظر گرفتن اندازه فضا، می توانید از هرکدام از این ترکیبات برای طراحی اتاق خواب خود استفاده کنید.

  • سرویس بهداشتی و حمام با طراحی روستایی

ویژگی ‌هایی که در متن اشاره شد، در سرویس بهداشتی و حمام نیز قابل اجرا هستند. البته به دلیل نم و رطوبت، استفاده از چوب طبیعی در این محیط ‌ها مناسب نیست؛ بنابراین، از سنگ و چوب مصنوعی برای کفپوش و دیوارها بهره ببرید. همچنین، با استفاده از وسایل دکوراتیو طبیعی، می ‌توانید به زیبایی حمام خود به سبک روستایی دست یابید.

  • سالن پذیرایی و اتاق نشیمن با تلفیق روستایی و مدرن

در سالن پذیرایی و اتاق نشیمن، اگر به دنبال تلفیق زیبایی روستایی با لمس ‌های مدرن هستید، می ‌توانید سبک روستایی مدرن را انتخاب کنید. از جمله این تلفیقات می ‌توان به دیوارهای چوبی، کفپوش سنگی  و مبلمان مدرن اشاره کرد.

۶ نکته برای داشتن پالت رنگی متناسب با سبک دکوراسیون روستیک

  • انتخاب رنگ ‌های خنثی

رنگ به عنوان پایه و اساس طراحی دکوراسیون در هر اتاق یا فضایی اهمیت زیادی دارد. برای شروع، انتخاب رنگ‌ های خنثی یک گام مهم است. در دکوراسیون مدرن و روستایی، رنگ‌ های خنثی به خوبی کار می ‌کنند. معمولاً در خانه‌ های مدرن از رنگ ‌های سرد استفاده می ‌شود، در حالی که فضاهای روستایی به رنگ ‌های گرم متمایل هستند. برای تم مدرن، می‌ توان از رنگ‌ های آبی پودری یا خاکستری روشن استفاده کرد. همچنین، برای شروع یک پالت رنگی روستایی واضح ‌تر، می ‌توان از رنگ قهوه‌ای با لحاظات بژ یا روشن‌ تر استفاده کرد.

  • ترکیب رنگ ‌ها

می ‌توانید با یکی از گزینه ‌های خنثی انتخاب شده بروید یا سایه ‌های متفاوت را ترکیب کنید که برای هر دو سبک به خوبی کار کنند. به عنوان مثال، ترکیب بهترین‌ ها از هر دو دنیا مدرن و روستایی را رنگ خاکستری یا ترکیبی از بژ و خاکستری ارائه می ‌دهد. یا می‌ توانید یک رنگ غیر معمولی مانند ارغوانی یا صورتی روشن انتخاب کنید.

  • استفاده از رنگ ‌های کم ‌رنگ در دکوراسیون روستیک مدرن

پیشنهاد می‌شود که در دکوراسیون مدرن روستایی از رنگ‌ های کم‌ رنگ استفاده شود. انتخاب رنگ ‌های خنثی در اینجا موثر است. رنگ ‌های کمرنگ نباید هم‌ رنگ یا همسایه با دیوارها باشند، اما باید با یکدیگر هماهنگ باشند. همچنین باید توجه داشت که با استفاده از سایه‌ های مختلف یک رنگ، به طور زیبایی به فضا افزوده می ‌شود.

  • استفاده از چوب

استفاده از عناصر چوب به عنوان یک لهجه مهم در دکوراسیون مدرن روستایی توصیه می ‌شود. چوب از طبیعت الهام گرفته و حس گرمایی را به دکور اضافه می ‌کند. می ‌توانید تکه ‌های چوبی را در وسایل خانه‌ تان ، از جمله در مبلمان، مجسمه‌ ها، آثار هنری، یا حتی کفپوش ‌ها بگنجانید.

توجه به رنگ چوب نیز اهمیت دارد. برای موازنه مدرن و ویژگی‌ های روستایی، از رنگ‌ های چوبی مانند قهوه ‌ای گرم یا خاکستری استفاده کنید.

  • نرم کردن خطوط

در دکوراسیون مدرن، خطوط و زوایا معمولا تمیز و منظم هستند. خطوط و زوایای منظم می‌ تواند برای چشم آرامش بخش باشد، اما گاهی اوقات خشونت به فضا می‌ دهد. بنابراین، برای نرم کردن این خطوط می ‌توانید از بافت پارچه در بالش، کوسن و فرش استفاده کنید. اگر از فلزات براق زیادی در اطراف اتاق استفاده کرده اید، می توانید از مواد طبیعی مانند چوب یا سنگ استفاده کرده تا تعادل ایجاد شود. مطمئن شوید که سایه مواد با یکدیگر هماهنگ هستند تا یک ظاهر متناسب به وجود بیاید.

  • گسترش دادن سبک دکوراسیون به خارج از خانه

تلاش ‌های شما برای دکوراسیون نباید محدود به داخل خانه باشد. شما باید تم دکور مدرن روستایی را به فضای بیرون نیز انتقال دهید و در اینجا، باید به جزئیات اطراف به صورت مستقل توجه کنید. برای شروع، حصار یا مرز اطراف باغ یا حیاط خلوت خود را در نظر بگیرید. آیا از نمای بتنی پیش ساخته یا ماده دیگری ساخته شده‌اند که دست‌ ساز انسان به نظر می ‌رسد؟ در این مورد، مبلمان باید با آن ها کنتراست داشته باشد.

اگر حصار چوبی دارید، مناسب است که مبلمان باغی انتخاب شود که از فلز ساخته شده است. در اینجا، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که مبلمان همچنان با محیط اطراف به خوبی هماهنگ است. بنابراین، انتخاب فلزات تیره یا گرم پیشنهاد می‌ شود. به دنبال عناصری باشید که به جای براق بودن، دارای درخشش کمی هستند.

اهمیت نور و رنگ مناسب در سبک دکوراسیون روستیک

آفتاب به عنوان یکی از اصلی ‌ترین عنصرهای طبیعت، در دکوراسیون داخلی با سبک روستیک بسیار حائز اهمیت است. حضور آفتاب در خانه ‌های با این سبک ضروری است و بهتر است که پنجره ‌ها بزرگ باشند تا نور طبیعی خورشید به‌طور کامل به داخل فضا نفوذ کند. با این حال، با وجود پنجره ‌های بزرگ، توجه به اجتناب از نصب آن ها در مناطق با هوای شدید یا محدود، به ‌ویژه در معرض خطراتی نظیر صاعقه، ضروری است.

در شب ‌ها، استفاده از ریسه ‌های کوچک با نور زرد در اتاق ‌های خواب و بخش‌ هایی از نشیمنگاه خانه توصیه می‌ شود. در سبک معماری روستیک، منابع نور پرقدرت و مدرن کمتر دیده می ‌شوند. از نورهای ملایم و آباژور های با رنگ‌ های خنثی استفاده کنید تا به خانه طبیعی‌ترین حالت ممکن را ببخشید و در همان حال، در شب آرامش ساکنان را تضمین کنید.

در سبک روستیک، از رنگ ‌های خنثی و ملایم بیشتر استفاده می ‌شود. از طیف کرم تا قهوه‌ای که به خوبی القای تنه درختان و بدن حیوانات را به‌خود می گیرند. ترکیب عناصر تیره با عناصر روشن از رنگ‌ های کرم، سفید و زرد، اساس رنگ ‌بندی در سبک روستیک را تشکیل می ‌دهد. همچنین، می ‌توانید در المان ‌های خاصی مانند تابلو های نقاشی یا کوسن ‌ها از رنگ ‌های قرمز، زرشکی و حنایی استفاده کنید.

به طور کلی می توان گفت که استایل روستیک یک نوع طراحی داخلی و دکوراسیون است که از عناصر طبیعی الهام می ‌گیرد. پنجره‌ های بزرگ برای ارتباط با مناظر طبیعی، الگوها و تزیینات سنتی برای ایجاد اتمسفر گرم، و اشیای دست ‌ساز برای افزودن اصالت و زیبایی به دکوراسیون، از جمله ویژگی‌ های اساسی این سبک محسوب می ‌شوند. استفاده از این ویژگی‌ ها نه ‌تنها منجر به ایجاد یک ظاهر زیبایی می گردد، بلکه ارتباط بین انسان و محیط طبیعی را تقویت کرده و همچنین احساس آرامش و دل نشینی در فضاها را ترویج می‌ دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *