نمای بتنی پیش ساخته در ساختمان‌ها یک روش جذاب و مدرن است که علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی، به مزایای فنی و عملیاتی نیز می‌انجامد. در ادامه، به برخی از مزایا و موارد استفاده از نمای بتنی در ساختمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مزیت‌های اصلی اجرای نمای بتنی، مقاومت و دوام بالای آن است. بتن یک ماده قوی و مستحکم است که می‌تواند در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت کند. این ویژگی، نمای بتنی را برای ساختمان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مناسب می‌سازد.

برای اطلاعات بیش‌تر در خصوص طراحی، اجرا و قیمت نمای بتنی پیش ساخته با همکاران ما در مجموعه هنزا در ارتباط باشید.

نمای بتنی چیست؟ طراحی و استفاده از نمای بتنی در ساختمان‌ها یک روش جذاب و مدرن است که علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی، به مزایای فنی و عملیاتی نیز می‌انجامد. در ادامه، به برخی از مزایا و موارد استفاده از نمای بتنی در ساختمان‌ها اشاره خواهیم کرد.
نمای بتنی چیست؟ طراحی و استفاده از نمای بتنی در ساختمان‌ها یک روش جذاب و مدرن است که علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی، به مزایای فنی و عملیاتی نیز می‌انجامد. در ادامه، به برخی از مزایا و موارد استفاده از نمای بتنی در ساختمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

نمونه کارهای نمای بتنی

نمای بتنی چیست؟

نمای بتنی به صفحه‌ی بتنی یا سطح بتنی ای گفته می‌شود که به عنوان نما و پوشش خارجی بر روی ساختمان قرار می‌گیرد. نماهای بتنی شاید امروزه یکی از گزینه های جذاب برای نمای ساختمان باشند. ماده ای که با انجماد خشن و پرداخت سفت و سخت ساخته می شود، نمای بتنی نامیده می شود. قبل از ریخته گری، بتن، به طور کامل مایع می شود تا ویژگی متفاوتی داشته باشد که امکانات فوق العاده ای را برای طراحان ایجاد می کند.

نمای بتنی چیست؟ نمای بتنی به صفحه‌ی بتنی یا سطح بتنی ای گفته می‌شود که به عنوان نما و پوشش خارجی بر روی ساختمان قرار می‌گیرد.

اجرای نمای بتنی توسط هنزا در پروژه ویلای شهرک گلستان

سازه های بتنی، قابلیت تثبیت سازه داخلی در برابر هوای گرم را دارند. این به نوبه خود دمای داخلی را خنک نگه می دارد. استفاده از نماهای بتنی مزایای زیادی دارد و فناوری پیش ساخته امکانات بی پایانی از نظر ظاهر و طراحی ارائه می دهد. نماهای بتنی ممکن است به عنوان یک واحد از نظر ظاهری جذاب به نظر نرسند، اما زمانی که در یک الگوی یکپارچه قرار می گیرند، یک نتیجه بصری دلپذیر به چشم می خورد.

امروزه احتمالا یکی از متداول‌ترین گزینه ها برای نماهای معماری نمای بتنی باشد. بتن در هنگام بتن ریزی حالتی کاملا مایع دارد و این امکان را برای طراحان و مهندسان فراهم می‌کند تا بتن را در قالب‌های مختلف ریخته و شکل دلخواه را به دست آورند.

نمای بتنی پیش ساخته

نمای بتنی پیش ساخته یک روش مدرن در ساخت و ساز است که در آن پانل های دیواری را می توان خارج از محل، در محیط کارخانه ساخت. بتن ریخته می ‌شود و سپس به محل ساختمان منتقل شده و در جای مناسب خود نصب می گردد. نمای بتنی پیش ساخته برای پوشش طیف وسیعی از ساختمان ها مانند ساختمان های تجاری، مسکونی، ، بیمارستان ها، مدارس و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. تولید عناصر بتنی پیش ساخته تحت شرایط کنترل شده در کارخانه ها انجام می شود و بنابراین می توان تحمل ها را به دقت کنترل کرد، ضایعات را به حداقل رساند و بتن متراکم تر، قوی تر و با کیفیت تر تولید کرد و در واقع نخست انتخاب معماران در سرتاسر جهان می باشد.

نمای بتنی پیش ساخته چگونه تولید می شود؟

نمای بتنی پیش ساخته از قطعات کوچکی تشکیل شده که در کنار هم قرار می گیرند و طرح و نمای بزرگتری را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که اگرچه این قطعات دکوراتیو از جنس بتن می باشند، اما به دلیل استفاده از سایر موارد در ترکیب آن ها، وزن زیادی ندارند. نمای بتنی پیش ساخته علاوه بر داشتن ظاهر مدرن، مقاومت بالایی دارند که در شرایط محیطی مختلفی دوام می آورند. این نماها به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که در طوفان، باران های اسیدی و در مقابل اشعه خورشید کیفیت و ظاهر خود را حفظ می نمایند.  نمای بتنی پیش ساخته در طرح ها و رنگ بندی متنوعی تولید می شوند به عنوان مثال طرح سه بعدی، طرح چوب ، ساده و غیره.

انواع نمای بتنی

نمای بتنی انواع مختلفی داشته که در ادامه به بررسی آن پرداخته می شود.

1. نمای بتنی قابل اجرا در محل مورد نظر

در برخی پروژه ‌های بزرگ مثل پل ‌سازی یا سدسازی که نیازمند بتن به در حجم زیاد هستند، بتن سخت نشده توسط کامیون حمل بتن، به محل مدنظر انتقال داده شده و در قالب ‌های از پیش تعبیه شده در محل پروژه، ریخته و در نهایت ماله کشی شده و سطح آن صاف و ثیقلی می‌ شود. اگرچه این روش بتن ریزی انعطاف‌پذیری و تطابق‌پذیری بالایی دارد اما کنترل مخلوط بتن نما به ویژه در شرایط نامساعد آب و هوا دشوار است و همچنین این روش نیاز به عمل‌آوری نیز دارد که سبب می‌شود آماده‌سازی نهایی پروژه نسبت به استفاده از بتن اکسپوز پیش‌ساخته کندتر شود.

2. بتن اکسپوز پیش ساخته

در این روش طبق ابعاد و اندازه‌ های ساختمان و همچنین طرح از پیش تعیین شده، نمای بتنی با استفاده از قالب ‌های قابل استفاده مجدد، در کارخانه آماده می گردد. یکی از مزایای این روش انجام کار در کارخانه است که به طبع برخی از مشکلات جوی مانند گردو غبار، تغییرات دمایی (سرما و گرما) از بین رفته و در نتیجه عمل ‌آوری بتن  به سهولت صورت می گیرد.

اجرای نمای بتنی پیش ساخته

اجرای نمای بتنی پیش ساخته توسط هنزا در پروژه ویلای کرمانشاه

نمای بتنی GFRC

تمرکز فزاینده ای بر روی تولید محصولات بتنی با کارایی بالا با افزودن الیاف مختلف در نسبت های مختلف صورت گرفته است. الیافی مانند الیاف شیشه، کربن، پلی پروپیلن و آرامید باعث بهبود خواص بتن مانند مقاومت کششی، ویژگی خستگی، دوام، انقباض، ضربه و مقاومت در برابر فرسایش می شود. به دلیل چنین ویژگی‌ هایی، بتن الیافی کاربردهای زیادی در پروژه‌ ها پیدا کرده است.

یکی از این محصولات بتن تقویت شده با الیاف شیشه یا جی اف آر سی است. این محصول یک کامپوزیت است که از سیمان پرتلند، سنگدانه های ریز، آب، پلیمر اکریلیک، تقویت کننده الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیایی و مواد افزودنی تشکیل شده است.

GFRC یک ماده سبک وزن و بادوام است که می تواند به شکل ها، رنگ ها و بافت های تقریبا نامحدود ریخته شده و عمدتا در پنل های نمای بیرونی ساختمان و به عنوان بتن پیش ساخته معماری استفاده می شود. جی اف آر سی مقاومت خمشی بیشتری نسبت به بتن غیر مسلح معمولی دارد. همه انواع المان‌ هایی که به این روش ساخته می شوند، نیازمند قالب هستند و نمی‌توان بدون قالب قطعه ‌ای را ساخت.

محبوبیت بتن مسلح با الیاف شیشه (GFRC) در چند سال گذشته به دلیل تطبیق پذیری، استحکام و سهولت نسبی ساخت آن افزایش یافته است. چون GFRC نازک تر است، باعث می شود که آن بسیار سبک تر از بتن مسلح معمولی ضخیم تر باشد. همین وزن سبک جی اف آر سی‌‌‌‌ باعث می شود که اجرای آن‌ بر روی سطوح ساختمان ها آسان ‌تر، سریع تر و بدون هیچ گونه چالشی باشد. وزن سبک‌ تر، مقاومت در برابر کشش و خمش، مقاومت در برابر آب و فایرپروف؛ باعث شده است که طراحان و معماران در ابداع طرح‌ های جدید و انواع رنگ ‌ها و بافت‌ ها برای استفاده در سطوح مختلف آزادی عمل داشته باشند.

GFRC مخفف بتن الیاف شیشه بوده و به نمای خشک نیز معروف است. چون در آن برای تقویت بتن به جای فولاد از الیاف شیشه استفاده می‌شود، مانند فولاد زنگ نمی‌ زنند. این ویژگی سبب شده که این پوشش بتنی نیازی به محافظت در برابر زنگ زدگی نداشته باشد و با هر اقلیمی سازگار باشد.

اگر نمای ساختمانی که از GFRC ساخته شده است در معرض آتش سوزی قرار بگیرد، نمی‌سوزد، بلکه به عنوان یک محافظ در برابر آتش عمل کرده و از سطح ساختمان در برابر شعله ‌های آتش محافظت می‌کند. بتن الیاف شیشه نسبت به بتن معمولی، حساسیت و فرسایش کمتری در شرایط مختلف جوی دارد و از مقاومت بالاتری در برابر انجماد برخوردار است. همچنین نمای بتنی GFRC به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کند و تأثیرات زیست محیطی بسیار کمتری را نسبت به بتن، سنگ یا سایر مواد سنتی داراست.

نمای بتنی رنگی

شهرت ساختمان های با بتن رنگی این روزها در حال اوج گرفتن است. صرفاً ایده ورود رنگ به معماری می تواند یک پروژه را تغییر دهد. با این حال، وقتی صحبت از بتن به میان می آید، برخی فکر می کنند که ناچار به استفاده از رنگ خاکستری هستند. زیرا موادی که در مخلوط سنتی بتن استفاده می شود به طور طبیعی منجر به رنگ خاکستری می شود، اما می توان مداخلات کمی برای گنجاندن رنگ در این ترکیب همه کاره انجام داد. مواد این مداخلات شامل لکه، رنگ و رنگدانه است. انتخاب جدیدترین رنگ به بتن رنگ پایدارتری می دهد، زیرا در مرحله اختلاط اضافه میشود. استفاده از بتن رنگدانه ‌ای می‌ تواند فراتر از رنگ باشد، می‌ تواند تضاد ایجاد کرده و بافت ساختمان را  برجسته کند.

بتن رنگدانه چیست؟ 

بتن رنگدانه یکی از انواع بتن رنگی است که با استفاده از رنگدانه ها به دست می آید. رنگدانه های بتن، رنگدانه های اکسید آهن هستند که به شکل پودر خشک یا ماده مایع بوده و در مرحله اختلاط به بتن اضافه می شوند تا بتن یکپارچه رنگی ایجاد شود. روش های دیگر رنگ آمیزی بتن، از جمله رنگ و لکه، را می توان بر روی سطوح بتنی از قبل سخت شده اعمال کرد، اما منجر به ایجاد رنگ یکپارچه برای بتن نمی شود. سیمان، شن، ماسه و آب، مواد تشکیل دهنده سنتی بتن؛ به دلیل رنگ سیمان که عنصر غالب در بتن است، به طور طبیعی منجر به رنگ خاکستری می شود. اما خبر خوب این است که هنگام انتخاب بتن یکپارچه رنگدانه طیف گسترده ای از سایه ها برای انتخاب وجود دارد، حتی می توانید سایه های بسیار خاصی را برای مطابقت با مفهوم طراحی خود ایجاد کنید.

اکسید آهن باعث ایجاد سایه های گرم از جمله زرد، قرمز و مشتقات آن ها می شود. در حالی که اکسید کروم کبالت باعث ایجاد سایه های سردتر می گردد. رنگ های سبز و آبی بتن کاملا سیاه نیز با استفاده از اکسید آهن سیاه و اکسید کربن همراه با سیمان پوزولانی قابل دستیابی است. بتن رنگدانه فقط یک نسخه رنگی از بتن است و رنگدانه ها بر کیفیت یا عملکرد آن تأثیری ندارند. از این رو، بتن رنگدانه را می توان در هر کاربرد بتن شناخته شده مانند نماها، کفپوش ها، کاربردهای تزئینی و موارد دیگر استفاده کرد.

آشنایی بیش‌تر با محصولات: پله بتنی

قیمت نمای بتنی

بخشی از فرآیند برنامه ریزی برای هر پروژه ساخت و ساز، تعیین این است که هر مرحله چقدر هزینه دارد. هنگامی که هزینه بتن پیش ساخته را در مقایسه با بتن ریخته شده در محل می دانید، می توانید برای بودجه خود برنامه ریزی کنید. عوامل زیادی مانند نوع بتن و اندازه آن می توانند بر قیمت بتن پیش ساخته تاثیر بگذارند. پیچیدگی پروژه یکی دیگر از عوامل موثر است.

عناصر بتنی پیش ساخته یک راه عالی برای ساده سازی پروژه ساخت و ساز، کاهش زمان لازم برای تکمیل آن و کاهش هزینه کلی است. مزیت دیگر استفاده از بتن پیش ساخته به جای بتن ریخته شده این است که قالب های محصولات پیش ساخته را می توان به هر شکلی سفارشی ساخت. به عنوان مثال، ممکن است معماری، تزئینی، سازه ای، زینتی، بزرگ یا کوچک باشد. هزینه های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، مانند آماده سازی زیربنا، استفاده از مانع بخار در زیر بتن، ضخامت و... که در هر پروژه متفاوت است. معمولا بتن رنگی گرانتر از بتن معمولی می باشد.

اجرای نمای بتنی

همانطور که مردم به سمت پایداری و دوام در طراحی حرکت می کنند، شاهد ساخت و ساز نماهای بتنی بیشتری هستیم. اما پایداری و دوام به تنهایی کافی نیست، طراحی نما و اجرای آن دو عامل تاثیرگذار ذیگر در راستای رسیدن به نمای مناسب و با کیفیت است. معمولا در اجرای نمای بتنی، از دو نوع عمده بتن  شامل بتن ریخته شده دذر محل و بتن پیش ساخته اکسپوز استفاده می شود.

تکمیل نمای بتنی

انواع مختلفی از پرداخت های بتن وجود دارد و عوامل زیادی بر ظاهر بتن تأثیر می گذارند، مانند:

  • نوع قالب
  • آسترهای فرم بتنی
  • مخلوط بتن
  • مصالح
  • مواد افزودنی
  • آب بند برای بتن
  • بتن صیقلی

علاوه بر سطح صاف، راه‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که می‌توان ظاهری منحصربه ‌فرد به نما داد. اتصالات را می توان با طراحی موقعیت پنجره ها، بالکن ها و درها پنهان کرد. از اتصال بدون درز نیز می توان استفاده کرد. در کنار دیوارهای پرده ای و نماهای بتنی پیش ساخته، روش ساندویچی نیز وجود دارد که در آن از بتن های فولادی و بتن مسلح نساجی استفاده می شود (در دیوارهای ساندویچی گچ کاری شده، درزهای نما دیده نمی شوند).

جدا از ایجاد دیوارهای مستقیم، می توان آنها را به صورت منحنی نیز ساخت. بتن پیش ساخته از نظر آزادی انتخاب نسبت به سایر نماها برتری دارد. معماران از روش های موثر برای ساخت نماهای بتنی پیش ساخته با کیفیت با ظاهری برجسته آگاه هستند.

وقتی صحبت از نمای ساختمان می شود، اغلب به یک سمت که معمولاً جلوی ساختمان است، اشاره دارد. طراحی و اجرای نمای سازه ها یک جز جدایی ناپذیر در ساخت یک ساختمان است. این اصطلاح از کلمه فرانسوی "facade" به معنای چهره یا نما گرفته شده است. در دنیای ساختمان سازی، این می تواند شامل همه چیز باشد، از دیوار های جامد گرفته تا لعاب و روکش. با این حال، ما از نماها به عنوان ویژگی هایی یاد می کنیم که به دلایلی غیر از یکپارچگی سازه بر نمای بیرونی ساختمان اشاره دارند.

به طور کلی، نما از افراد در برابر باد، باران، درجه حرارت و رطوبت شدید محافظت می کند. نما های مدرن برای کنترل دما، قرار گرفتن در معرض آب و هوای نامطلوب و مقاومت در برابر خوردگی بسیار کاربردی هستند که به عنوان یک ویژگی ارزشمند برای چندین دهه مورد توجه قرار گرفته است.

بتن و خواص چکش خواری آن، فرصت های بی شماری را برای ایجاد خلاقیت و طراحی نمای بتنی به ما می دهد. بتن یک ماده مرکب از سنگدانه های ریز و درشت است که با سیمان سیال به هم چسبیده و با گذشت زمان سخت می شود. تولید سالانه بتن در سراسر جهان حدود 4.4 میلیارد تن برآورد شده است. از زمانی که رومیان باستان شروع به استفاده از بتن به عنوان مصالح ساختمانی کردند، کاربردهای بی شماری مورد بررسی قرار گرفته است.

کاربرد نمای بتنی پیش ساخته چیست؟

نماهای بتنی پیش ساخته یک انتخاب ایده آل برای سازه ها و پروژه های متعدد از جمله ساختمان ها، دفاتر مرکزی یا ادارات، هتل ها، مدارس یا مراکز آموزشی، بیمارستان ها، درمانگاه ها یا مراکز بهداشتی، ساختمان های مسکونی، امکانات خدماتی یا ورزشی و موارد مشابه هستند. لازم به ذکر است که نمای بتن پیش ساخته نه تنها برای استفاده در خارج یا داخل سازه مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه برای اهداف تزئینی آن در بالکن ها، قرنیزها، ستون ها، فواره ها، پله ها و غیره نیز ارزش زیادی دارد.

نحوه اجرای نمای بتنی پیش ساخته

نحوه اجرای نمای بتنی پیش ساخته به نوع پانل و مسلح یا غیرمسلح بودن آن بستگی دارد. پنل غیر مسلح به شکل تر و پنل مسلح به شکل خشک اجرا می گردد. در روش اجرا به شکل تر، دوغاب ماسه و سیمان استفاده می گردد. به این صورت که ابتدا در قسمت پشت تایل های بتنی، شکاف هایی ایجاد شده یا اسکوپ را در تایل ایجاد می کنند. سپس آن ها را در کنار هم چیده و دوغاب را پشت تایل ها می ریزند. برای اجرای نمای بتنی پیش ساخته به روش خشک، روش های متعددی وجود دارند که رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • زیرسازی فلزی و پیچ نمایان
  • زیرسازی فلزی و پیچ غیر نمایان
  • زیرسازی فلزی و چسب مگا استون
  • زیرسازی فلزی و چسب کاشی
  • زیرسازی و پیچ

قیمت هر متر مربع نمای بتنی پیش ساخته

قیمت انواع نمای بتنی پش ساخته به دلایل مختلفی، متنوع می باشد. یکی از اصلی ترین دلایل اختلاف قیمت مربوط به مسلح بودن یا غیرمسلح بودن پنل ها است. پنل های مسلح به دلیل داشتن الیاف و فلز، قیمت بالاتری دارند. علاوه بر این مورد اندازه و ابعاد، طرح و ظاهر، حجم تولید، محل سقارش و ... همگی در قیمت نهایی نمای بتنی پیش ساخته موثر می باشند. یک محدوده کلی که می توان برای این مورد تعریف کرد قیمت حدودی 300 تا 700 هزار تومان برای هر متر مربع می باشد.

انواع نمای بتنی پیش ساخته

رایج ترین نماهای بتنی پیش ساخته عبارتند از:

  • پنل های دیواری: پنل های دیوای از پیش ساخته شده بتنی در خارج و داخل خانه و سازه های مختلف قابل نصب و اجرا می باشند.
  • پنجره ها و درب: درب و پنجره ها به صورت قالب بتنی ساخته می شوند و باید علاوه بر زیبایی، ایمنی سازه را تضمین کنند.
  • ستون و تیرها: این اجزای بتنی پیش ساخته، مهم ترین قسمت های ساخت سازه ها هستند و نوع طراحی و سرعت ساخت را بهبود می بخشند.

ویژگی ها و مزایای نمای بتنی پیش ساخته

آزادی خلاقانه ای که بتن می تواند از طریق استفاده از پانل های پیش ساخته در نماها به پروژه ها و متخصصان ارائه دهد، اساساً مبتنی بر سازگاری زیاد شکل ها، اندازه ها و بافت هایی است که می تواند فراهم کند، علاوه بر این که ویژگی های زیر را گرد هم می آورد:

  • استحکام زیاد
  • طول عمر بالا
  • عایق صوتی
  • مقاوم در برابر آتش
  • تمیزی کار، بدون خرابی
  • کمک به توسعه پایدار
  • تعمیر و نگهداری کاهش یافته یا وجود ندارد
  • انعطاف در طراحی
  • پرداخت های متعدد
  • وزن سبک
  • مقرون به صرفه

علاوه بر موارد ذکر شده، هنگام انتخاب نمای بتنی پیش ساخته، تمام مزایای ارائه شده توسط این ماده حاصل می شود، که عبارتند از:

  1. مقاومت مکانیکی: مقاومت بالا در برابر خمش، کشش ضربه و فرسایش. پانل های پیش ساخته به گونه ای مونتاژ می شوند که در طول عمر مفید خود در برابر تنش هایی مقاومت کنند.
  2. مقاومت در برابر یخ زدگی: استفاده از بتن ضدآب یا با زهکش های کوچک از ایجاد مناطق تهاجمی یا پیری که بر ظاهر ساختمان تأثیر می گذارد جلوگیری می کند.
  3. نفوذ ناپذیری: بتن ماده همگنی است که محلول هایی را برای ظاهر شدن رطوبت و ورودی هوا در هر نوع سازه ای امکان پذیر کرده است. بسته شدن بین پانل ها به صورت هرمتیک و ایمن انجام می شود و از ورود آب یا هوا جلوگیری می شود.
  4. خواص حرارتی مناسب: روکش داخلی باعث بهبود و تکمیل مقاومت حرارتی نماهای بتنی معماری می شود.
  5. دوام: از این نظر، آماده سازی بهینه بتن، دوام آن را تضمین می کند، زیرا تأثیر مستقیمی بر سایش و پارگی آن دارد و همچنین بر محافظت در برابر خوردگی آرماتورها تأثیر می گذارد.

 

نمایش بیشتر نمایش کمتر

پروژه های نمای بتنی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *