در گذشته نگاهی به ارتباط بین مهندسی و معماری یک جامعه با فرهنگ و تاریخ آن جامعه داشتیم که در نوشته “رابطه مبلمان بتنی و فرهنگ چیست؟” می توانید با شرح و تفصیل آن را مطالعه نمایید. در این میان گفته شد که در بخش های مختلف شهری و قسمت های مختلف، انواع گوناگونی از مبلمان بتنی به کار گرفته می شود که با توجه به مقاله “چگونه مبلمان بتنی می تواند نمادی از شهر باشد؟” مشاهده کردیم که هر کدام از اینها در کنار المان ها و سازه های دیگر می توانند آینه ای برای بازنمایی شهر باشند.

تنوع مبلمان بتنی و نقش معنایی هر کدام

با توجه به پیشرفت های علمی و هنری که توامان با پیشرفت های فکری بشر است و در کنار افزایش توانایی های و قابلیت های طراحی و معماری است، می بینیم که امروزه انتظار انسان ها از طراحی سازه ها و طراحی مبلمان بتنی افزایش یافته است و صرفا به این مطلب بسنده نمی کنند که یک سازه ساده باشد که جهت یک کاربرد ویژه به کار برود. بلکه کاربردهایی جدید را از آن انتظار دارند که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره خواهیم نمود.

هر مبلمان بتنی هویت خاص خود را دارد

  1. استفاده از طراحی درست و مناسب که می تواند جلوه ای هنری و زیبا به محصول ببخشد.
  2. مکان یابی مناسب. یکی از نککات مهمی که باید به آن بسیار توجه شود این است که مبلمان بتنی در محلی مناسب قرار داده شود که نقطه قرار گیری آن در نسبت صحیحی با سایر عناصر محیطی باشد. در این باره لازم است که مسائل و فاکتورهای بسیاری مورد ملاحظه قرار گیرد. چرا که ممکن است مکان یابی نادرست باعث شود یک مبلمان بتنی بسیارزیبا و کاربردی نتواند بازدهی از خود نشان دهد.
  3. تامین نیاز شهروندان. به این صورت که به هر حال هر سازه ای از جمله هر نوع مبلمان بتنی علاوه بر بحث های زیبایی شناختی و معناگرایانه دارای کاربردی نیز می باشد. مثلا استفاده از نیمکت ها در پارک ها برای آن است که افراد بر روی آن بنشینند یا مثلا سطل های زباله بتنی برای آن که افراد بتوانند زباله های خود را درون آن بریزند. بنابراین کارکرد و کارآیی نباید فدای مسائل زیبایی و هنری شود. و هر دو در کنار یکدیگر می تنوانند ترکیبی فوق العاده بیافرینند.تنوع مبلمان بتنی و نقش معنایی هر کدام
  4. القای هویت. که قبلا نیز به این مسئله اشاره نمودیم که مبلمان بتنی در رنگ آمیزی، شکل، ابعاد، تناسب با محل قرارگیری، طراحی و … باید با محتوای فرهنگی و تاریخی محل و جامعه ای که در آن قرار می گیرد ربطی مشخص داشته باشد تا بتواند نقش هویتی خود را به نحو احسن ایفا نماید.

مبلمان بتنی و ارتباط آن با صنعت گردشگری

بر اساس مطالبی که توضیح داده شد، متوجه شدیم که انتظارات و توقعاتی که امروزه ما از سازه های گوناگون و من جمله مبلمان بتنی داریم فراتر از انتظاراتی است که در گذشته نسبت به سازه ها وجود داشته است. در گذشته سازه ها را صرفا از بعد کارکردی نگاه می کردند. یعنی مثلا خانه صرفا جایی که بتواند محلی مجزا از فضای بیرون به عنوان سرپناه فراهم آورد، در نظر گرفته می شده.

ولی امروز خانه به عنوان تلفیقی از عناصر مختلف محیطی است که اهداف متفاوت و گسترده ای را در طراحی آن باید لحاظ کرد که جهت آشنایی با آن می توانید به صفحه مبلمان بتنی معاصر مراجعه نمایید. مثلا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مبلمان بتنی و ارتباط آن با صنعت گردشگری

  1. محلی جهت افزایش آرامش افراد
  2. محلی جهت پذیرایی از مهمانان
  3. محلی مناسب برای انجام کارهای اداری در منزل
  4. محلی مناسب برای کارهای آموزشی
  5. مکانی که ظرفیت بازی و تفریح در آن وجود داشته باشد.

و بسیاری موارد دیگر را نیز بر شمرد. در مورد مبلمان بتنی نیز همین مسئله وجود دارد و در واقع نکته اینجاست که امروزه مبلمان بتنی در سطح یک شهر بهتر است که بتوانند دارای مزیت هایی باشند که گردشگران و توریست ها را به خود جذب کنند. و این یعنی دارای جاذبه گردشگری باشند.

در رابطه با ارتباط این محصول با بستر گردشگری در مقالات آتی بیشتر صحبت می کنیم. اما آنچه لازم است در این رابطه بدانید را همچنین می توانید از طریق ارتباط با متخصصان و کارشناسان ما در هنزا یاد بگیرید و علاوه بر آن توصیه می شود که برای آشنایی با نمونه های جذاب مبلمان بتنی به صفحه محصولات هنزا مراجعه نمایید.

[button link=”https://henza.net/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/”] ارتباط با ما[/button]

سوالات متداول

  • انتظار ما از مبلمان بتنی چه تغییری کرده است؟

پاسخ: همانطور که مشاهده شد، روند رو به جلوی توسعه شهری باعث شده که انتظارات ما از سازه ها افزایش پیدا کند و آن ها صرفا به عنوان ابزارهایی که نیازهای ما را در کاربردی خاص افزایش می دهند در نظر گرفته نمی شوند.

  • تناسب میان بعد هنری و بعد کاربردی مبلمان بتنی چگونه است؟

پاسخ: چنانچه اشاره شد نباید هیچ یک از این ها را فدای دیگری کرد. البته بستگی به هدف اصلی اسفاده از این محصول دارد. دربرخی مکان ها هدف اصلی بعد زیبایی شناختی است و در برخی محل ها هدف اصلی بعد کارآیی است ولی به هر حال هر دو با هم باید حضور داشته باشند.

  • رابطه مبلمان بتنی با بعد فرهنگی چیست؟

پاسخ: مانند هر سازه دیگری باید از لحاظ طرح و نقش و شکل و رنگ تا جایی که ممکن است با تاریخ و فرهنگ آن جامعه و با کارکرد محلی که در آن استفاده می شود تناسب محتوایی داشته باشد.

  • رابطه این سازه با گردشگری چیست؟

پاسخ: به ترتیبی که ذکر کردیم این سازه باید دارای جاذبه های گردشگری باشد که در سطح شهر پراکنده اند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *