بحث در اینجاست که اضافه کردن الیاف به بتن و ساخت بتن الیافی باعث ایجاد چه خصوصیات جدیدی می شود که در بتن معمولی نیست ولی بتن الیافی دارای آن می باشد. با مطالعه مقاله “بررسی ویژگی های مختلف بتن الیافی” می توانید با چند تا از این ویژگی ها آشنا شوید.

البته در نوشته “خوردگی بتن الیافی نسبت به بتن معمولی” به طور اختصاصی به خاصیت خوردگی که یک از فاکتورهای مهم در بررسی مصالح ساختمانی است پرداختیم و خوردگی را در بتن الیافی با بتن معمولی مقایسه کردیم. چرا که همانطور که می دانید خوردگی از فاکتورهایی است که به طور مستقیم با طول عمر و دوام یک محصول ساختمانی در ارتباط است.

و یا به طور مثال شکل پذیری و پیچش که از دیگر خواص مورد توجه در بررسی یک مصالح ساختمانی است را در نوشته “انعطاف پذیری و پیچش از خصوصیات رفتاری بتن الیافی” نسبت به بتن الیافی بررسی کردیم. در این نوشته می خواهیم به یکی دیگر از خصوصیات مکانیکی مهم که لازم است پیش از استفاده از هر ماده ای در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد بررسی کنیم و آن خصوصیت برش است. در واقع می خواهیم ببینیم که بتن الیافی دارای چه میزان مقاومت برشی می باشد.

مقاومت برشی در بتن الیافی

در واقع تحقیقات نشان داده که اضافه کردن الیاف به بتن و توزیع آن ها در سرتاسر حجم بتن به صورت همه جانبه باعث می شود که بتن الیافی در برابر نیروهای وارده برشی از خود مقاومت بیشتری نشان دهد. این افزایش مقاومت برشی نسبت به بتن معمولی که در آن از ترکیب الیاف بهره برده نشده باشد، چیزی حدود صد درصد بیشتر است.

همین مساله می تواند خیال مالک ساختمان را از جهت به کار بردن این نوع بتن در ساختمانش راحت کند. همانطور که می دانید توزیع الیاف در بتن الیافی به صورت نامنظم است و در تمان حجم بتن پخش شده است به طوریکه راستا و جهت الیاف توزیع شده با هم فرق می کند و همین مساله باعث می شود که بتواند نیروهای مختلف برشی را از هر مکان و با هر جهتی که وارد می شود را خنثی کنند  و در برابر آن به اندازه کافی از خود مقاومت نشان دهند.

همانطور که می دانید در ترکیب بتن الیافی مانند بتن معمولی از آب استفاده می شود که کارکرد آن این است که بتواند، سیمان، ریزدانه ها و سایر مواد افزودنی در بتن الیافی را به خوبی در کنار هم محکم و مسنحکم نگه دارد. به همین دلیل پس از اتمام مرحله اختلاط یک دوره زمانی نیاز است که در آن بتن الیافی به تدریج آب موجود در بافت خود را از دست می دهد. دراین مرحله ممکن است بتن دچار ترک شود.

افزایش مقاومت برشی در این بتن باعث می شود که هنگامی که بتن الیافی در سطح خود دچار اولین ترک گردید، دچار شکست نشود و وجود الیاف آن ترک را کنترل کرده و اجاره نمی دهند که باعث کاهش مقاومت بتن الیافی شود. یکی از نمونه های بتن الیافی استفاده از الیاف شیشه یا فایبر گلاس می باشد که نمونه پروژه های اجرایی این محصول را در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا می توانید ببینید. همچنین کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *