بتن الیافی را تقریبا می توان یکی از مصالح نوین در دنیای امروز به حساب آورد که محققان توانستند در این محصول یک مصالح ساختمانی قدیمی تر یعنی بتن را با ترکیب با متریال الیاف، به سطحی جدید از کارآیی و مقاومت برسانند. به این ترتیب بتن الیافی از جمله خلاقیت ها در عرصه تولید مصالح ساختمانی می باشد که دارای مزیت ها و کارآیی های گسترده ای می باشد.

ایده اولیه تولید بتن الیافی از همان خشت های کاهگلی در گذشته گرفته شد و از آنجا که سیمان برای تسلیح و تقویت نیازمند به مواد جدیدی می باشد به همین جهت به دنبال راهکاری برای تقویت این محصول بوده اند. راه حل اولیه استفاده از آرماتورهای فولادی بود و راه حل جدیدتر بتن فیبری است.

استفاده از بتن الیافی در ساخت ستون ها

در مقاله “مقاومت برشی در بتن الیافی” یه ویژگی مقاومت برشی که از خصوصیات مهم این مصالح ساختمانی است پرداختیم که می تواند نشان دهنده میزان مقاومت بتن الیافی در برابر زلزله باشد، همچنین نوشته “انعطاف پذیری و پیچش از خصوصیات رفتاری بتن الیافی” به خصوصیت دیگری از این محصول می پردازد که همان انعطاف پذیری است و در اینجا دیدیم که چرا بتن فیبری دارای قابلیت پذیرش طراحی های متنوع می باشد.

در این نوشته به این مطلب خواهیم پرداخت که یکی دیگر از مشخصات بتن الیافی این است که برای استفاده در ستون های ساختمان بسیار مناسب هستند.

افزایش میزان الیاف به کار رفته در بتن الیافی به آهستگی باعث افزایش شکل پذیری و تورق نمونه هایی می شود که به طور محوری بار بر روی آن ها تحمیل می شود. در نتیجه وجود الیاف در بتن باعث می شود که در ستون ها بارهای محوری وارده به خوبی خنثی شود و مانع از از هم پاشیدگی و شکست ستون ها گردد.

برای آنکه نمونه های استفاده شده از بتن الیافی در کشور عزیزمان را مشاهده نمایید می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاع بیشتر نسبت به خصوصیات این محصول با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *