در مقاله “انگیزه حرکت به سمت تولید بتن الیافی” دیدیم که افزودن الیاف به بتن می تواند چه فواید و مزیت هایی به دنیال داشته باشد که همین امر سبب استفاده گسترده از بتن الیافی شده است. در این نوشته می خواهیم خصوصیات مختلف بتن الیافی را مورد بررسی قرار دهیم.

مقاومت فشاری:

حضور الیاف می تواند باعث تغییر وضعیت شکست سیلندر شود اما باید بدانیم که تاثیر الیاف بر پیشرفت ارزش مقاومت فشاری خیلی زیاد نیست و بتن فیبری از لحاظ مقاومت فشاری حدود 1 الی 15 درصد مستحکم تر از بتن معمولی است.

مدول الاستیک:

مدول الاستیک بتن الیافی به میزان ملایمی با افزایش مقدار الیافی که در مخلوط بتن به کار گرفته می شود، افزایش می یابد. در واقع می توان گفت که با افزایش هر یک درصد میزان الیاف به کار رفته در حجم بتن، میزان مدول الاستیک آن حدود 3 درصد افزایش می یابد.

بررسی ویژگی های مختلف بتن الیافی

انعطاف پذیری:

با اضافه کردن 4 درصد فیبر بیشتر در بتن الیافی می بینیم که مقاومت انعطاف پذیری آن دو و نیم برابر افزایش می یابد. و همین امر سبب شده که بتن فیبری یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای طراحی و ساخت شکل های قابل انعطاف می باشد.

سختی:

یکی از اصلی ترین دلایل اضافه نمودن الیاف به بتن الیافی بالا بردن سطح سختی آن می باشد. که به همین نتیجه نیز نائل شده ایم. یعنی می توان گفت که بتن فیبری نسبت به بتن معمولی دارای میزان سختی حدود 10 تا 40 برابر بیشتر است.

مقاومت کششی:

اگر چه گفتیم که وجود الیاف تاثیر چندانی در افزایش مقاومت فشاری ندارد، اما مقاومت کششی را به میزان قابل توجهی بالا می برد یعنی می توان گفت که با افزودن 3 درصد الیاف به بتن فیبری ملات بتن الیافی به دست آمده دارای دو و نیم برابر مقاومت کششی بیشتر نسبت به بتن معمولی می باشد.

برای مشاهده نمونه های به کار رفته بتن الیافی به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه نمایید و پنل های به کار رفته را ببینید و برای بهترین انتخاب جهت پنل های بتن الیافی مورد نظر خود می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *