ویژگی های ساختاری جی اف آر سی GFRC” را می توان در چند شاخه مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:

ویژگی های مکانیکی: این ویژگی به بیان این امر می پردازد که مقاومت های مکانیکی و خصوصیت تحمل تنش و کرنش در جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن معمولی و سایر انواع معمول تر بتن چگونه است. که با توجه به آنچه گفته شد، الیاف موجود در بتن باعث می شود که خصوصیات مکانیکی جی اف آر سی / جی آر سی بهبود پیدا کند و استفاده از آن نسبت به بتن معمولی به صرفه تر باشد.

ویژگی های هنری: در این دسته به این مساله پرداخته می شود که آیا اضافه شدن الیاف به جی اف آر سی / جی آر سی تاثیری در زیبایی این محصول داشته است یا خیر. و با توجه به مطالبی که در نوشته “طراحی خلاقانه با استفاده از جی اف آر سی GFRC” بیان شد، به دلیل افزایش مقاومت خمشی و پیچشی جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن معمولی می توان در طراحی با این محصول خلاقیت های بیشتری به خرج داد و نمونه هایی دارای طرح های مشبک و خمیده طراحی و تولید کرد.

تاثیر جهت گیری الیاف بر مقاومت جی اف آر سی / جی آر سی

کنترل ترک: همانطور که می دانیم در ترکیب بتن و همچنین جی اف آر سی / جی آر سی مخلوطی از سیمان، سنگدانه ها، الیاف و سایر افزونی های لازم وجود دارد. از آنجایی که آب باعث بهتر ترکیب شدن اجزای بتن می گردد. پس از ساخت پنل ها نیازمند زمانی برای خشک شدن و آبگیری از بتن می باشیم که بتن ها در این مرحله دچار ترک های سطحی می گردند که می تواند باعث کاهش مقاومت بتن شود.

به همین دلیل معمولا بتن را در ترکیب با آرماتورهای فولادی به کار می برند که بتواند ضعف ترک ها را جبران کند. اما در جی اف آر سی / جی آر سی، الیاف موجود می توانند ترک های ایجاد شده سطحی را کنترل کرده و ماتع گسترش و بیشتر شدن شکاف آن ها شوند. به همین دلیل در جی اف آر سی / جی آر سی ترک ها بسیار ناچیز است. به علاوه بارهای وارده بر ترک ها توسط الیاف در کل حجم بتن پخش می شود به همین دلیل ترک ها باعث کمتر شدن مقاومت جی اف آر سی / جی آر سی نمی شود.

زیبایی ظاهری نیز مزید بر علت است که باعث گسترش استقبال از جی اف آر سی / جی آر سی شده است. اما الیاف چطور باعث این همه مزایا برای جی اف آر سی / جی آر سی می شوند. و در واقع چه اتفاقی می افتد که الیاف می توانند باعث افزایش تحمل بار و همچنین افزایش ماندگاری و دوام جی اف آر سی / جی آر سی شوند. در نوشته “نحوه کارکرد الیاف در بتن جی اف آر سی/ جی آر سی” در این باره صحبت کردیم.

در این نوشته به این مطلب خواهیم پرداخت که جهت توزیع الیاف در جی اف آر سی / جی آر سی معمولا به صورت کاتوره ای و نامنظم است و دلیل این امر آن است که جی اف آر سی / جی آر سی بتواند نیروهای وارده از جهات مختلف را تحمل کند و اینطور نباشد که در یک راستا محکم تر و مقاوم تر باشد و در جهتی دیگر ضعیف تر باشد.

اگر الیاف را فقط در راستای نیروهای وارده پخش می کردیم، نیازی به استفاده زیاد از الیاف نداشتیم ولی به دلیل اینکه اولا ممکن نیست که الیاف همه در یک جهت مخلوط شوند و ثانیا باعث کاهش مقاومت و افزایش ترک ها در سایر جهات می شدیم، به همین دلیل نسبت الیاف به کل بتن معمولا حدود 5 درصد است.

برای مشاهده نمونه های جی اف آر سی / جی آر سی می توانید به صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا مراجعه نمایید و سوالات و سفارش خود را به اطلاع کارشناسان ما برسانید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *