در مقاله “ویژگی های ساختاری جی اف آر سی GFRC” با برخی از مهم ترین ویژگی های جی اف آر سی / جی آر سی آشنا شدیم. و دیدم که این محصول به علت ترکیب شدن الیاف شیشه یا همان فایبر گلاس با بتن می تواند کارآیی های جدیدی را به سازندگان ساختمان ها و سازه های گوناگون عرضه کند.

در واقع وجود الیاف در جی اف آر سی / جی آر سی که مرکب است از اجزای سازنده بتن به اضافه الیاف مخصوصی که در سایزهای مشخصی و در جهات مختلف پخش و پراکنده شده است. باعث می شود که برخی کارکردها را که از بتن سراغ نداشتیم در این محصول مشاهده نماییم. همین ویژگی باعث شده که به ترتیبی که در نوشته “ساخت نیمکت های جی اف آر سی GFRC” نیز مورد اشاره قرار گرفت، سازه های هنری و زیبایی را می توان با آن ساخت.

بهره مندی از ویژگی ها و خصوصیاتی که الیاف توانسته به بتن جی اف آر سی / جی آر سی اضافه کند، سبب شده که در نمای ساختمان ها بتوان از آن ها استفاده های بجایی کرد. که این طراحی ها می تواند باعث ایجاد سازه هایی بدیع و بسیار زیبا گردد که صنعت هنر در ساختمان را جلوه تازه ای بخشیده است. برای کسب اطلاع بیشتر در این مورد می توانید به نوشته “طراحی خلاقانه با استفاده از جی اف آر سی GFRC” مراجعه نمایید.

نحوه کارکرد الیاف در بتن جی اف آر سی/ جی آر سی

در این نوشته می خواهیم به این مطلب بپردازیم که وجود الیاف در ترکیب جی اف آر سی / جی آر سی چگونه می تواند باعث کارآیی بالای این محصول گردد. در واقع سوال این است که الیاف چه کارکردی دارند که می توانند باعث افزایش مقاومت های مکانیکی جی اف آر سی / جی آر سی مانند مقاومت پیچشی، برشی و کششی آن گردند و همچنین ضربه پذیری آن را افزایش دهند.

در ابتدا باید توجه داشت که جی اف آر سی / جی آر سی مرکب از الیاف شیشه ای است که دارای خصوصیات قلیایی می باشند و این المان همان عنصر اصلی است که باعث تقویت و تسلیح بتن جی اف آر سی / جی آر سی می گردد. در واقع می توان گفت که وجود پلیمر در ترکیب جی اف آر سی / جی آر سی باعث می شود که بین الیاف اتصال برقرار شود.

به همین جهت درون جی اف آر سی / جی آر سی  ماتریسی از پلیمر و بتن تشکیل می شود که این ماتریس می تواند باعث انتقال نیروهای وارده به بتن از طریق الیاف به یکدیگر شود. به این معنا که وقتی نیرویی به یک پنل جی اف آر سی / جی آر سی وارد می شود، این نیرو به الیاف داخل بتن منتقل می شود و به دلیل وجود پلیمرها می تواند الیاف را به یکدیگر متصل نموده و نیروها به یکدیگر منتقل می شود.

پس قدرت تحمل جی اف آر سی / جی آر سی به دلیل وجود این الیاف بالاتر می رود. و این فیبرها می تواند بارهای وارده را در خود هضم کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کارکرد الیاف در بتن جی اف آر سی / جی آر سی می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در این زمینه تماس گرفته و برای دیدن نمونه های بیشتر به صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *