آیا اینکه الیاف چگونه درون بتن منتشر شوند باعث کارایی متفاوت بتن الیافی تولید شده می گردد؟ برای پاسخ به این پرسش به شما توصیه می کنیم به مطالعه مقاله “نحوه انتشار الیاف در بتن الیافی با توجه به کاربرد آن” بپردازید. در این نوشته گفته شد که الیاف اگر در تمام حجم بتن فیبری به مقدار متساوی پخش شود، باعث می شود که قسمت های مختلف قطعه بتن به دست آمده دارای توانایی مقابله با نیروهای وارده باشد.

در واقع اگر همه قسمت های بتن فیبری دارای مقاومت مد نظر نباشد و تنها نقطه ای از بتن به دست آمده از لحاظ استحکام ضعیف تر از میزان مناسب باشد، نیرویی که به کل قطعه بتن الیافی وارده می شود، باعث می شود که بتن فیبری مورد نظر در همان نقطه دچار شکست شود و سازه مورد نظر به خاطر ضعف بتن الیافی در همان نقطه دچار ریزش و خرابی شود.

بنابراین چنانچه بیان شد، لازم است که بتن الیافی در تمام قسمت های مختلف حجم خود دارای مقاومت لازم باشد. برای به دست آوردن این مقاومت در بخش های مختلف حجم بتن فیبری لازم است که الیاف مد نظر در تمام حجم بتن به میزان مساوی و موزون توزیع شوند. که برای این منظور لازم است که توجهات و تمهیدات لازم در مرحله تولید و اختلاط بتن الیافی و مخلوط کردن الیاف با بتن مد نظر قرار گیرد.

بتن الیافی، انتخاب برتر

نکته دیگری که درباره توزیع الیاف در بتن الیافی مهم است و باید به آن توجه شد جهت گیری الیاف در حجم بتن است. جهت گیری الیاف در یک راستا باعث می شود که قطعه بتن فیبری مورد استفاده در سازه بتواند به نیروهای وارده آمده در همان راستا به خوبی غلبه کند. مثلا اگر در یک سازه بتن الیافی همه الیاف موجود در راستای عمودی جهت دهی شده باشند سبب می شود که بارهای عمودی که بر این قطعه وارد می شود به خوبی توسط بتن الیافی تحمل و خنثی شود.

اما در همین قطعه بتن الیافی اگر در راستای دیگری نیرو وارد شود، مثلا باری افقی به آن سازه وارد شود، بتن الیافی نمی تواند به خوبی در برابر آن مقاومت به خرج دهد. چرا که جهت گیری الیاف باعث شده که مقاومت کششی و فشاری بتن فیبری نسبت به نیروهای عمودی بالا باشد ولی نسبت به نیروهای غیر عمودی مقاومت کمتری داشته باشد.

بنابراین به جهت آنکه همواره هر قطعه در یک سازه ممکن است از جهات مختلفی مورد بارهای وارد شده قرار گیرد و یا در مقطعی ممکن است در جهت های مختلفی ضربه به آن وارد شود، برای آنکه آن قطعه بتن فیبری به دلیل نیروهای ناخواسته وارد شده در جهت های مختلف دچار شکست و ریزش نشود، لازم است در توزیع الیاف دقت شود که این الیاف در بتن الیافی در جهت های مختلف جهت دهی شوند و همگی در یک راستا قرار نگیرند.

تاثیر جهت گیری الیاف بر مقاومت بتن الیافی

البته همانطور که با دنبال کردن نوشته “مقاومت بتن الیافی در برابر تنش حرارتی” متوجه شدید، وجود الیاف تنها این مزیت را ندارد که بتن الیافی را در برابر نیروهای کششی یا فشاری مقاوم تر کند بلکه به دلیل خصوصیاتی که الیاف می توانند در بتن داشته باشند، قطعه به دست آمده می تواند در برابر تنش های حرارتی ایجاد شده در سازه نیز به خوبی مقاومت کند و انقباض و انبساط های ناگهانی باعث از هم گسیختگی بتن فیبری نشود.

که این امتیازات در آزمایش هایی که بر روی بتن الیافی در آزمایشگاه ها انجام شده منحصر به مقاومت در برابر تنش های حرارتی نیست، بلکه حضور الیاف باعث می شود که انرژی های ناگهانی وارد آمده به بتن فیبری به خوبی در درون حجم آن پخش شده و به این ترتیب نقطه خاصی دچار افزایش انرژی ناگهانی نشود که این مساله می تواند منجر به شکسته شدن بتن از همان نقطه گردد. به همین منظور می بینیم که بتن الیافی در برابر ضربه های وارد آمده به خوبی از خود مقاومت نشان دهد.

که همانطور که در نوشته “ضربه پذیری از خصوصیات مهم بتن الیافی” نیز مورد اشاره قرار گرفتن، این جذب انرژی های وارد آمده از طریق ضربه به دلیل این است که لیاف موجود ضربه وارد شده را در طول خود هدایت کرده و به الیاف بعدی منتقل می کنند و به این ترتیب ضربه وارد شده در تمام حجم بتن پخش می گردد و بتن الیافی مورد نظر سالم باقی می ماند و طول عمر بالایی به دست می آورد.

با توجه به موارد گفته شده می بینیم که بتن الیافی کمتر دچار انحنا یا شکست می شود. در نوشته “شکست و انحنا برداشتن بتن الیافی” بیان شد که هر محصولی که در ساخت یک ساختمان به کار می رود از این جهت باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا بارهایی که بر آن وارد می شود می تواند آن را دچار تغییرشکل کنند یا اگر میزان بار به اندازه خاصی برسد آیا آن قطعه دچار شکست می شود یا خیر.

برای مشاهده پروژه هایی که سازندگان برای زیبایی اجرای آن از محصولات بتن الیافی بهره برده اند می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و اگر به دنبال استفاده از یان محصول در سازه خود هستید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از مشورت کارشناسان و متخصصان ما در هنزا بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *