اگر یک مصالح ساختمانی که در یک سازه مورد استفاده قرار گرفته است بر اثر بارهایی که بر آن وارده شده دچار تغییر شکل، انحراف و یا احتمالا شکست شود می تواند باعث ریزش و خرابی کل سازه شود. به همین دلیل از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب مصالح ساختمانی این است که در اثر نیروهای زیاد دچار شکست یا انحراف نشود که در نوشته “شکست و انحنا برداشتن بتن الیافی” دیدیم که بتن الیافی به خوبی در برابر این فشارها مقاوم است.

اما اگر بخواهیم که قطعه بتن الیافی ساخته شده بتواند این مقاومت را در راستاهای مختلف از خود بروز دهد به این معناست که اگر از هر جهتی بار و فشار به پنل بتن الیافی مورد نظر وارد آید، بتواند از خود مقاومت مطلوب را نشان دهد نه اینکه صرفا در یک راستای خاص بتواند نیروها را دفع کند. به این منظور لازم است که توزیع و پراکندگی الیاف در حجم بتن فیبری کاملا یکنواخت باشد.

نحوه انتشار الیاف در بتن الیافی با توجه به کاربرد آن

این مساله که توزیع الیاف در ترکیب بتن الیافی به چه شکل باشد بسته به نوع کاربرد آن قطعه بتن فیبری به کار رفته در ساختمان است. مثلا اگر ما بخواهیم از بتن الیافی مورد نظر در ساخت یک ستون استفاده کنیم، در این صورت نیروی اصلی وارده به بتن فیبری یک نیروی عمودی و در راستای بتن است، به همین دلیل نیازی به توزیع یکنواخت الیاف و بخش کردن آن ها در جهت های مختلف نداریم. بلکه نحوه انتشار الیاف باید طوری باشد که بتواند نیروهای محور عمودی را به خوبی دفع کند.

اما اگر قطعه بتن الیافی در یک بخشی از سازه قرار دارد که از جهات مختلف بر روی آن بار وارد می شود، در این حالت بهتر است که توزیع الیاف در همه حجم بتن الیافی کاملا یکنواخت و مساوی باشد. همچنین جهت گیری الیاف نیز لازم است که در جهات مختلف و متفاوت باشد. که برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان هنزا در این زمینه مشورت کنید.

برای دیدن نمونه های مختلف کاربرد بتن الیافی می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *