ما در نوشته “افزودن الیاف شیشه چه کمکی به جی اف آر سی / جی آر سی می کند؟” این نکته را متذکر شدیم که تا قبل از افزودن الیاف شیشه در ترکیب بتن و ایجاد جی اف آر سی / جی آر سی برای جبران ضعف هایی که بتن از لحاظ شکنندگی و ضعف مقاومت کششی دارد از آرماتورهای فولادی در کنار آن استفاده می کردند که این آرماتورها می توانستند بهبود خوبی را برای بتن فراهم کنند.

اما پس از آنکه ایده اضافه نمودن الیاف به بتن و ساخت بتن الیافی شکل گرفت، یکی از الیافی که کاندید این کار بود الیاف شیشه بود که به این ترتیب جی اف آر سی / جی آر سی تولید شد. البته گاهی می توان از ترکیب آرماتورهای فولادی در کنار جی اف آر سی / جی آر سی نیز بهره برد که تقویت بیشتر سازه را به همراه دارد.

الیاف شیشه در جی اف آر سی / جی آر سی چه برتری نسبت به فولاد دارد؟

اما بحث در این بود که در جی اف آر سی / جی آر سی، اضافه شدن الیاف شیشه چه کارآیی دارد. و یکی از مواردی که اشاره شد این است که این کار به یکپارچگی و یکدستی بیشتر جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن معمولی کمک می کند و همچنین شکنندگی و کمبود مقاومت کششی و خمشی را در بتن جبران می کند و به این ترتیب طراحان می توانند از جی اف آر سی / جی آر سی در طراحی های سطوحی که شکل های مستقیم ندارند مانند سطوح خمیده، منحنی و نا هموار استفاده نمایند.

دلیل این امر آن است که الیاف شیشه در جی اف آر سی / جی آر سی می توانند مقاومت کششی بتن را بالاتر ببرند نسبت به وقتی که از فولاد استفاده می شده است. البته می توان این بحث را با متخصصان ما در هنزا پی بگیرید و نسبت به تفاوت های این دو محصول آشناتر شوید. البته ما سعی کردیم که در صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا مقداری آن را روشن تر بیان کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *