بتن اکسپوز همانطور که گفتیم و در مقاله “نگاهی دوباره به بتن اکسپوز” می توانید در این باره مطالعه کنید، به سطحی بتنی گفته می شود که بدون هر گونه روپوشی، سطح و لایه نهایی کار بتن است. یعنی در واقع بتن که تا پیش از این تنها در بطن سازه و به عنوان عامل استحکام دیوارها و ستون ها به کار می رفت حالا به عنوان یک عامل دکوری به نما و رویه ساختمان جلوه کرده است.

اما برای آنکه نسبت به تاریخچه این تحول در استفاده از بتن آشناتر شوید بهتر است به مقاله “تاریخچه و ویژگی های بتن اکسپوز” مراجعه کنید که در آن توضیح دادیم که چگونه بتن اکسپوز از یک عنصر زیکاری ساختمان به یک عنصر روکار و نماکاری مبدل شد.

الیته بتن اکسپوز که برای نماسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و به آن بتن نما نیز گفته می شود صرفا کارکردش نمای بیرونی ساختمان نیست و در موارد و موقعیت های زیادی قابلیت استفاده و بهره گیری دارد. به عنوان مثال نمای داخلی ساختمان، کفپوش پارکینگ ها، باغچه ها، پارک ها، محوطه کنار استخرها، و همچنین، سدها، پل ها، تونل ها، زیرگذرها و خیلی دیگر از مواردی از این دست مکان هایی است که امروزه برای پوشش آن بتن اکسپوز به عنوان یک اولویت مطرح است. برای آشنایی بیشتر با موارد کاربرد بتن اکسپوز می توانید به نوشته “موقعیت های استفاده از بتن اکسپوز” نیز سری بزنید.

استفاده بجا و مناسب از بتن اکسپوز

الیته باید توجه داشته باشید که بتنی که به عنوان نما به کار میرود یا در واقع همان بتن نما از لحاظ ساخت و نحوه اختلاط و تولید با بتن معمولی فرق هایی دارد که در نوشته “بتن اکسپوز چگونه تهیه می شود” به آن پرداخته ایم. این اختلاف در تولید نیز به دلیل آن است که بتن اکسپوز باید نسبت به بتن معمولی امتیازاتی داشته باشد.

چرا که این بتن چون نمای یک سازه یا ساختمان قرار می گیرد هم از لحاظ مقاومت های سطحی و در برابر عوامل جوی، آب و هوایی و شیمیایی مختلف باید پایدارتر باشد و هم سطحی یکدست و صیقلی و زیبا نیز باید از خود بروز دهد که در منظر بینندگان نما جلوه خوبی داشته باشد. به همین دلیل معمولا سطح بتن اکسپوز پرداخت کاری می شود و از تراکم بیشتری نیز نسبت به بتن معمولی برخوردار است.

همچنین روش های مختلفی در اجرای بتن اکسپوز وجود دارد که به ابعاد و موقعیت سازه بستگی دارد. ولی این طراح است که در آخر باید تصمیم نهایی را نسبت به انتخاب نوع بتن نما، ابعاد و اندازه های آن، شکل و طرح آن و همچنین روش اجرا و نصب آن اختیار کند.

اگر طراح بتواند فاکتورهای لازم را در انتخاب و کاربرد درست و بجای بتن نما در نظر بگیرد، زیبایی و جلوه آن دو چندان می شود. اما اگر به تناسب و عناصر محیطی و محل نصب آن توجه کافی نداشته باشد، ممکن است شما با سطحی غیر یکنواخت و زمخت مواجه شوید که محیطی سرد و بی روح را به شما ارائه دهد.

یکی از روش هایی که طراحان برای تلطبف سردی و یکنواختی بتن اکسپوز به کار می گیرند این است که علاوه بر انتخاب بهترین مکان برای نصب آن، سعی می کنند آن را با عناصر دیگر به خوبی ترکیب کنند و یا در کنار سایر مصالح ساختمانی مناسب هم نشین کنند به طوری که ترکیب و تلفیق آن ها بتواند فضایی گرم و دلنشین را ایجاد کند و سردی و خشنی بتن در آن ترکیب خنثی شود. بدین ترتیب شما با دکوراسیونی ساده و مدرن مواجه خواهید شد که محیط شما را خاص می کند.

پیش از آنکه تصمیم به استفاده از بتن اکسپوز بگیرید بهتر است پروژه های اجرا شده این محصول را مشاهده نمایید که به این جهت می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید و برای انتخاب و اجرای بتن اکسپوز در نمای ساختمان خود با کارشناسان و متخصصان هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *