چنانچه در مقاله “بتن اکسپوز، متنوع ترین نمای ساختمانی” بیان شد، بتن اکسپوز از جمله مصالح ساختمانی است که روز به روز بر استقبال سازندگان و دست اندرکاران مقوله ساخت و ساز نسبت به آن افزوده می شود. و می بینیم که با گذشت زمان کاربردها و کارکردهای جدیدی برای آن تعریف می شود. ولی همچنان استفاده از بتن اکسپوز در نمای ساختمان یکی از پر جلوه ترین استفاده ها از این محصول می باشد.

اما محل استفاده بتن نما منحصر به نمای ساختمان نیست و کاربردهای زیادی دارد که در نوشته “موارد استفاده بتن اکسپوز” به طور مفصل و جامع در این رابطه سخن گفتیم. به طور مثال یکی از کاربردهای دیگر بتن اکسپوز بهره مندی از آن به عنوان کفپوش می باشد که جهت اطلاع بیشتر از این کاربرد و مصرف بتن نما می توانید مقاله “بتن اکسپوز جذاب ترین گزینه برای کفپوش” را مطالعه نمایید.

تاریخچه بتن اکسپوز

اگر بخواهیم سری به تاریخچه این محصول بزنیم باید به تاریخچه استفاده از بتن رجوع کنیم. چنانچه کسی اندک آشنایی با مقوله ساخت و ساز داشته باشد می داند که بتن از جمله اصلی ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که قوام و استحکام سازه ها مدیون آن است. اما بتن نما کارکردی جدید برای بتن تعریف کرد و آن اینکه حالتی دکوری و تزئیتی به بتن بخشید که بتوانیم در نمای بیرونی و درونی دیوارها و کف ساختمان ها از آن استفاده کنیم.

اولین بار استفاده از بتن اکسپوز در ساخت ساختمان تجاری Corbusier  دیده شد که در دانشگاه هاروارد واقع است که این پروژه توانست توجه مهندسان و طراحان ساختمان را به خود جلب کند و مورد علاقه آنان قرار گیرد. همین امر سبب شد که به تدریج موارد به کارگیری بتن نما بیشتر و بیشتر شود. به طوری که بین سال های 1970 تا 1990 با شیب زیادی استفاده از بتن اکسپوز رو به گسترش نهاد. که این مساله باعث رونق فناوری ها و فرآیندهای مربوط به تولید بتن و بتن ریزی گردید.

با مطالعه سلسله مقالات هنزا در رابطه با موضوع بتن نما در خواهید یافت که مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز شامل سیمان، سنگدانه ها و ریز دانه های شن و ماسه، آب و افزودنی های دیگر ماننده روان کننده ها و پر کننده ها است که ترکیب این مواد با هم توانسته ویژگی ها و مشخصات خاصی به بتن اکسپوز ببخشد. برای آشنایی با این مشخصات ادامه مطلب را از دست ندهید.

– مساله اول که مربوط به ظاهر و زیبایی بتن اکسپوز می شود این اسن که به دلیل برخورداری بتن اکسپوز از سطحی صاف و یک دست به راحتی می توان آ« را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد و خاصیت رنگ پذیری این محصول بالاست.

– تراکم بالای بتن نما و افزودن مواد افزودنی که جهت افزایش استحکام به آن اضافه می شود باعث می شود که پنل های بتن اکسپوز بتوانند در برابر فشاری در حدود 5000 پاسکال از خود مقاومت نشان دهند. این مقاومت بالا به دلیل استفاده از بتن اکسپوز در نمای ساختمان برای ارتقای دوام و طول عمر آن بسیار ضروری است.

– بتن ها در صورت نفوذ آب در آن ها دچار خوردگی، پوسیدگی و ایجاد کپک و قارچ می شوند. بنابراین بتن اکسپوز برای این که به این مشکلات دچار نشود به خوبی آب بندی می شود، تا نمای زیبای ساختمان شما را زشت نگرداند. در واقع درصد آب قابل نفوذ به بتن اکسپوز کمتر از 6 درصد است و این مقاومت در برابر نفوذ پذیری آب موجب شده که بتوان با خیال راحت از بتن نما در محیط های مرطوب مانند زیر زمین ها و کناره استخرها و سد ها نیز استفاده کرد.

– با این که به دلیل تراکم بالا چگالی بتن اکسپوز بیشتر از بتن معمولی است اما به دلیل استحکام بالا، این پنل ها با ضخامت کم تولید می شوند که باعث سبک بودن نسبی این نل ها می شود. که کار حمل و نقل و اجرای آن را ساده می کند. چرا که امروزه یکی از فاکتورهایی که در انتخاب مصالح ساختمانی در اولویت قرار می گیرد، اجرای سریع و آسان می باشد.

مقاومت در برابر رطوبت بتن اکسپوز

– یکی دریگر از ویژگی های بتن اکسپوز این است که به جهت آب بندی و تراکم بالا منفذها و حباب های میانی بتن از بین می رود و این امر باعث افزایش استحکام بتن در برابر نیروهای فشاری و کششی می گردد.

– در نهایت می توان گفت در ساخت بتن اکسپوز هدر رفت سیمان و سایر مواد افزودنی حداقل است و از لحاظ اقتصادی می توان گفت تولید این محصول به صرفه است. همه این موارد به همراه چهره سرد، مدرن و یکنواخت بتن نما سبب تمایل سازندگان ساختمان ها نسبت به استفاده از بتن اکسپوز شده است.

شما نیز می توانید برای پوشش نمای بیرونی ساختمان خود و یا حتی پوشش دیوار داخلی خانه یا فضای محل کار خود از بتن اکسپوز استفاده کنید که در طرح و اندازه و شکل و رنگ های مختلف تولید شده و عرضه می گردد. اما برای انتخاب مناسب ترین گزینه برای به کار گیری در ساختمان خود با متخصصان و کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید. و برای آنکه آشنایی بیشتری با نمونه های به کار رفته بتن نما در ساختمان های مختلف داشته باشید می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا نیز مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *