ممکن است وقتی اسم فایبرگلاس را می شنویم، ذهنمان به سمت عایق میل کند ولی باید دقت داشته باشید که از لحاظ فنی، فایبرگلاس به فیبرهای شیشه ای بسیار نازک گفته می شود. امروزه با کاربرد این محصول در ساخت نوعی از بتن که جی اف آر سی / جی آر سی گفته می شود، مواجهیم. فایبرگلاسی که در دیگر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه فایبرگلاس نامیده می شود، ولی در واقع فیبرهای شیشه ای – پلاستیکی هستند که در ماتریس های پلیمری توسط الیاف شیشه تقویت شده اند.

نحوه ساخت جی اف آر سی / جی آر سی

حال اگر همان روش ساخت ماتریس های پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه را یا سیمان پورتلند دنبال کنیم، محصول ایجاد شده بتن مسلح به الیاف شیشه خواهد بود که اصطلاحا GFRC / GRC نامیده می شوند. مشکلی که در وهله اول در ترکیب این محصول با آن مواجه می شویم آن است که شیشه در برابر محیط قلیایی (بازی) نامقاوم است و از بین می رود و تقریبا می توان گفت هیچ چیزی قلیایی تر از بتن نمی توان پیدا کرد. در مقاله “جی اف آر سی / جی آر سی مقاوم در برابر قلیا چیست؟” در رابطه با چگونگی حل این معضل توضیح داده شده است.

سیلیس و قلیا در جی اف آر سی / جی آر سی

ممکن است شنیده باشید که بتنی به دلیل واکنش سیلیس در برابر محیط قلیایی آسیب دیده است، اگر که در ترکیب سنگدانه های آن بتن از سیلیس استفاده شده باشد. حال این را در نظر بگیرید که سیلیس ماده اصلی سازنده شیشه است. اولین جی اف آر سی / جی آر سی ساخته شده در دهه 1940 به دلیل عدم مقاومت در برابر این محیط بازی به سرعت مقاومت خود را از دست داد. ولی در دهه 1970 الیاف شیشه مقاوم در برابر محیط قلیایی تولید شد.

در نوشته “تاثیر الیاف شیشه بر جی اف آر سی / جی آر سی” توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه شده است. همچنین شما قادر هستید که با مشاهده صفحه GFRC / GRC هنزا ایده های متنوعی از چگونگی کاربرد این محصول به دست آورید و به این ترتیب سفارش های مورد نظر خود را با کارشناسان ما در هنزا مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *