درود به همراهان گرامی. در این مقاله به بررسی پتانسیل های جدید بتن اکسپوز خواهیم پرداخت و این دسته از محصولات ساختمانی را از منظری دیگر به غیر از مزیت ها و معایب آن مورد بررسی قرار خواهیم داد لذا تا انتهای مقاله برای بررسی هر چه تخصصی تر این متریال با ما همراهی فرمایید.

بتن اکسپوز چیست؟

در ابتدا توضیح مختصری در رابطه با بتن اکسپوز ها و این که بتن اکسپوز چیست به شما عزیزان می دهیم. در حقیقت بتن اکسپوز سبک یک متریال جدید است که  روش های ساخت و ساز کاملاً نوینی را برای معماران به ارمغان می اورد. استفاده از این متریال این امکان را برای معماران فراهم می اورد تا عایقی حرارتی بهینه در وزن کم برای نمای ساختمان به کار رود در حالی که استانداردهای بصری بالایی را نیز برآورده می کند.

کارایی داشتن منابعی که در طبیعت موجود می باشند و پایدار نگه داشتن آن ها به صورت پیوسته در طبیعت از جمله مواردس است که برای تمام دنیا مهم است علی الخصوص برای تمامی افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کنند.

در نظر داشته باشید که ساخت و ساز کردن هم به همین راحتی ها نیست و مقرراتی که به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی وضع نموده اند و دست و پای مهندسین و معماران را می گیرند در ادامه روند ساختمان سازی محدودیت های بسیاری را شامل حال سازندگان کرده اند.

سیستم ‌های چند پوسته مرسوم مانند سیستم‌ های عایق حرارتی مرکب محدودیت ‌هایی را بر گزینه‌ های طراحی تحمیل می ‌کنند، با جزئیات ساختاری پیچیده مرتبط هستند و در برخی موارد به دلیل بازیافت و عملکرد آتش مورد انتقاد قرار می ‌گیرند. از سوی دیگر، اجرای نماهای بتن اکسپوز پیچیده از نظر زیبایی بر اساس بتن استاندارد، نیازمند سازه های پیچیده با عایق متوسط یا داخلی است.

پتانسیل های بتن

لذا بنا بر آنچه که تا کنون گفتیم از دیر باز تا کنون افراد بسیاری به طرح های ساده تمایل داشته اند و در صدد کشف پتانسیل های جدید بتن اکسپوز به منظور ایجاد این طرح های یک دست بوده اند. علت این موضوع هم این است که افراد تمایل دارند تا هم یک ماده را به عنوان متحمل بار استفاده نمایند و هم این که این ماده قابلیتی داشته باشد که دیگر نیازی به هزینه کردن برای نمای آن وجود نداشته باشد و علاوه بر تمامی این ها لازم است تا عایق های حرارتی به واسطه پتانسیل های جدید بتن اکسپوز بر روی کار ایجاد گردد.

به واسطه پتانسیل های جدید بتن اکسپوز می بینیم که ساختار تک پوسته تعداد مراحل کار برای لایه های عایق اضافی را کاهش می دهد، اتصالات ساده تر می شود و کل سیستم قوی تر و با دوام تر است. طرح‌ های یکپارچه اغلب نفوذ پذیری بیشتری را نیز ارائه می‌ کنند و بنابراین تأثیرات مثبتی از نظر آب و هوای داخلی و راحتی کاربرد بیشتری دارند.

عموما در سازه ها و ساختمان هایی که تعداد طبقات کم تر است و ساختمان بار کم تری را تحمل می کند، استفاده نمودن از بتن های اکسپوز بهتر قابلیت انجام دارد و می توان با استفاده از بلوک های بنایی از آجر سبک و بتن متخلخل روی این سازه ها نما را اجرا نمود و یا این که روی دیواره ها به صورت یکدست از پتانسیل های جدید بتن اکسپوز استفاده کرد.

در این موارد نیز محدوده طراحی معماری محدود است. توانایی ترکیب مزایای ساخت و ساز یکپارچه با پتانسیل زیبایی شناختی نماهای بتن اکسپوز با عایق بندی بتن فراهم می شود. این یک بتن سبک سازه ای با چگالی ظاهری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که رسانایی حرارتی کم آن باعث می شود هم برای تحمل بار و هم برای عایق حرارتی مناسب باشد.

عایق بندی ای که به واسطه بتن های اکسپوز روی ساختمان ها صورت می گیرد اتفاق تازه ای نیست و سالیان سال است که این موضوع در ساختمان سازی رواج دارد و استفاده می شود اما در طی سالیان اخیر در رابطه با ساختمان سازی محدودیت های بسیاری در خصوص استفاده از مصالحی که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد بیش از پیش شده است. و تمامی این موارد در صورتی محقق می شود که بتوان از طریق پوششی که روی دیواره های خارجی صورت می گیرد این اتلاف انرژی را کاهش داد.

کاهش مورد نیاز در انتقال حرارتی از طریق دیوارهای خارجی یا به هزینه استحکام حاصل می شود که کاربردهای بالقوه را از نظر ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات محدود می کند یا منجر به ضخامت دیوار با ابعاد غیرواقعی می شود.

کاربردهای بتن

دیگر پتانسیل های بتن

از پتانسیل های جدید بتن اکسپوز سبک همین است که می تواند هم هزینه های مربوط به ساخت و ساز را کاهش دهد و هم این که عایق بسیار مهمی برای صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. علت این موضوع هم در ساختار بتن است چرا که بتن های سبک در حقیقت یک بتن سازه ای می باشند که ترکیبی از چگالی ظاهری کم و مقاومت بالا است و این ویژگی های جدید در پتانسیل های جدید بتن اکسپوز می باشد که باعث شده با توجه به این ویژگی ها یک بتن عایقی بسیار عالی حتی برای ساختمان های چند طبقه نیز باشد.

بسته به طرح، ضخامت دیوار در حدود 45 تا 60 سانتی متر، رعایت مقررات صرفه جویی در انرژی را تسهیل می کند. این همچنین یک بار دیگر پتانسیل طراحی را برای نماهای بتنی اکسپوز در ساخت و ساز آپارتمان های چند طبقه باز می کند.

سخن پایانی

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد تمامی مشکلات شما عزیزان و همچنین سوالاتتان در خصوص پتانسیل های جدید بتن اکسپوز را رفع نماید. اگر دانشجوی رشته معماری و عمران می باشید و یا سرمایه گذار و ساختمان ساز هستید پیشنهاد می شود که حتما مقالات ما در خصوص بتن اکسپوز را بخوانید و اطلاعات خود را در خصوص این متریال ساختمانی تکمیل نمایید. در صورتی که مطالب برای شما مفید بوده است حتما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *