درود به همراهان گرامی سایت هنزا که می خواهند مشغول به مطالعه مقاله تاریخچه‌ی بتن اکسپوز شوند و تمایل دارند بدانند که این متریال ساختمانی از چه زمانی وارد زندگی های ما شد و چگونه انواع مهندسین و ساختمان سازان از این مصالح ساختمانی به صورت خیلی پشرفته تر از قبل در سال های اخیر استفاده می نمایند.

قدیمی ترین سازه‌ی ساخته شده با بتن، مربوط به حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد است که تاریخچه‌ بتن اکسپوز  از همان زمان شروع می‌شود. این سازه را در سال ۱۹۸۵ میلادی طی یک عملیات راه سازی در فلسطین کشف کردند. متخصصان حدس زده‌اند که این سازه یک کف بتنی است که از حرارت دادن سنگ آهک و ترکیب آن با آب و سنگدانه، ساخته شده است. علاوه بر این، در ساخت هرم بزرگ جیزه که حدود ۲۵۰۰ سال قبل ساخته شده، بلوک‌های سنگی استفاده شده در آن توسط یک ماده‌ی سیمانی به هم متصل شده است.

یونانی ها هنر ساخت ملات آهکی را حدود ۵۰۰ سال پیش کشف کردند. از این ملات‌ها برای ساخت قصرها و معابد خود استفاده می‌کردند. اما رومی‌ها حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد، نوع خاصی از خاکستر آتشفشانی استخراج شده از محدوده‌ی پوتزولی واقع در کشور ایتالیا، را کشف کرده و آن را با آهک مخلوط کردند و دریافتند که این ماده‌ی جدید مقاومت بیشتری نسبت به مواد قبلی ساخته شده دارد. بعدها نام آن را پوزولان گذاشتند.

آهک علاوه بر ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی این مصالح، کاربردهای فراوان دیگری در ساختمان سازی دارد. اگر قصد خرید این مصالح را دارید می‌توانید جهت استعلام قیمت آهک به سیوان لند مراجعه کنید. بسیاری از سازه‌های رومی، یونانی، هندی و مصری‌ها با استفاده از این مواد ساخته شده و این نشان دهنده‌ی پایداری بسیار خوب سازه‌های بتنی و دلیل تداوم استفاده از آن در سازه‌های مختلف است

پیشرفت علم در ساخت بتن امروزی

در ادامه خواهید دانست که بتن اکسپوز چیست ؟ تاریخچه‌ی بتن اکسپوز با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده اما این متریال روز به روز سطح و کیفیت خود را ارتقاء می‌دهند. پیشرفت علم و ظهور تکنولوژی­‌ای جدید در قرن اخیر، موجب شناخت بیشتری از تاریخچه بتن شده است تا حدی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هرکدام خواص و کاربرد مخصوص خود را دارند و انواع مختلفی از سیمان ها شامل: پوزولانها، سولفورها، پلیمرها، الیافهای مختلف و افزودنی های متفاوتی تولید می شود.

اکنون با گذشت حدود ۱۷۰ سال از پیدایش نخستین سیمان، پیشرفت فوق العاده ای در ساخت بتن صورت گرفته است. دوام و مقاومت بالا و در دسترس بودن مصالح، باعث شده است که این محصول در ساخت سازه ها، ساختمان ها، پل ها، تونل ها و… پرکاربرد باشد.

تاریخچه بتن

تاریخچه استفاده از بتن اکسپوز در ساخت و ساز

در حالت کلی، بتن اکسپوز حدودا کمی بیشتر از یک قرن است که مورد استفاده قرار گرفته‌است. این نوع بتن را می‌توان یکی از مصالح بسیار پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار آورد که به دلیل ویژگی‌های مهمش، این محبوبیت را یافته‌است. ویژگی‌هایی مثل قیمتی مقرون به صرفه و دسترسی راحت به آن!

می‌توان گفت که بعد از دهه ۱۹۵۰، شاهد افزایش شرکت‌های تولیدکننده بتن اکسپوز هستیم و این مصالح در مقیاس‌های متفاوتی تولید شده و به کار گرفته می‌شد. یعنی هم شکل‌دهنده کسب‌و‌کارهای کوچک خانگی بود و هم در شرکت‌های بسیار بزرگ جای خود را باز کرده بود! زمانی که بعد از جنگ، صنعت و ساخت و ساز روند رو به رشدی یافت، ماشین‌آلات جدیدی به این عرصه وارد شدند که این بخش را مکانیزه کرده و با نوسازی و اصلاحات بار دیگر به کار گرفتند. از آن زمان به بعد، شاهد گسترش استفاده از این بتن در مقیاسی جهانی هستیم.

تاریخچه‌ی بتن اکسپوز پیش ساخته

بتن اکسپوز پیش‌ساخته، متریالی است که در بعد از جنگ، در کاربردی وسیع در ساخت و ساز خود را نشان داد و قابلیت استفاده از آن در فرم‌ها و ترکیبات حجمی متعدد از همان اوایل اثبات شد. علاوه بر این، مزایای اقتصادی این بتن در کنار کاهش زمان ساخت و ساز هم بی‌تاثیر نبود و در کنار آن، کنترل کیفی اعمال شده بر این متریال از همان ابتدا بیشتر از سایر مصالح استفاده شده‌بود و با اطمینان بیشتری می‌شد آن را در ساخت و ساز به کار گرفت.

کاربرد بتن اکسپوز از گذشته تا کنون

در تایخچه بتن اکسپوز پیش ساخته عنوان کردیم که با کاربردی وسیع در استفاده در نمای ساختمان ها در دوره ی پسا جنگ معرفی شد. گزینه های بی شماری از نظر فرم ، ترکیب و سطح کار باعث شده است که پانل های نمای بتنی از پیش ساخته بسیار محبوب شوند. کاربرد آن همچنین به دلیل مزیت اقتصادی، کاهش زمان ساخت و ساز و اطمینان از ساخت با کیفیت بالاتر بسایر مطرح بود ، زیرا محصولات به طور معمول در محیط های کارخانه کنترل شده تر تولید میشوند، در مقایسه با بتن درجا که خارج از محیط کارخانه ساخته می شوند.

از دهه 1950 به بعد ، تعداد شرکت های تولید کننده بتن پیش ساخته به طور پیوسته افزایش یافته است ، از مشاغل خانوادگی کوچک با حجم محدود گرفته تا شرکت های بزرگ با تیم های تحقیقاتی و طراحی کاملاً مجهز ، که در مقیاس بین المللی فعال بودند. به دنبال توسعه ی صنعت ساختمان  پس از جنگ ، به طور کلی ، این بخش با استفاده عمومی از ماشین آلات جدید (دستگاه های ویبره و لیفتینگ) و معرفی مواد جدید  نوسازی و مکانیزه شد.

مواد بتن

 با این حال ، دانش ، تخصص و دانش علمی و فنی مهمی که شرکت های قبلی تولید کرده اند اختصاصی بوده و اغلب در بنگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی خود نگهداری می شدند و تا قبل از دهه 1970 ، نسخه های فنی و توصیه های فنی توسط انجمن صنعت بتن های پیش ساخته تدوین و تنظیم نشده بود و در سال 1980 انتشار یافت.

از آن سالها تا به امروز تعداد بسیار زیادی تولید کننده بتن اکسپوز با کیفیت و ویژگی های مختلف در سراسر جهان فعالیت میکنند که این امر ناشی از افزایش مصرف این محصول در طراحی و ساخت بنای های مدرن امروزی میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *