درود به همراهان گرامی. در این مقاله در رابطه به یک موضوع بسیار جذاب یعنی رنگ های بتن اکسپوز با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. پس اگر سازنده و معمار هستید و عاشق رنگ و رنگ بازی هستید تا انتهای مقاله ما را همراهی فرمایید.

پیش از خواندن این مقاله پیشنهاد می شود حتما مقاله بتن اکسپوز چیست را مطالعه نمایید. امروزه بتن اکسپوزهای رنگی طرفداران بسیاری در میان سازندگان و معماران پیدا کرده اند و علت این موضوع هم این است که ساختار و رنگ طبیعی بتن بسیار حیرت انگیز می باشد. اما موضوعی که موجب ترغیب سازندگان به خرید رنگ های بتن اکسپوز می شود این است که تاثیر گذاری بیشتری روی خریداران ملک می گذارد و برای دکوریت کردن فضای داخلی و بیرونی دیگر هیچ محدودیتی متوجه معماران و طراحان نمی باشد.

در دنیای رنگ های بتن اکسپوز تنوع زیر جریان دارد:

  • طوسی (طبیعی)
  • رنگ بتن
  • طوسی روشن
  • طوسی تیره
  • سفید
  • رنگ بژ ( ماسه ساحلی )
  • ابر و باد

این رنگ بندی علاوه بر ایجاد بستری ویژه جهت تنوع پذیری طراحی، مناسب با سلایق مختلف تولید می گردد. رنگ غالب در بتن اکسپوز طوسی بتن است (که با نام های طوسی طبیعی یا طوسی نچرال نیز شناخته می شوند.)  و دیگر رنگ ها در دسته رنگ های اختصاصی قرار می گیرند که تولید آن پس از ثبت سفارش نیازمند بازه زمانی ست که توسط کارشناسان اعلام می گردد.

 تهیه رنگ های بتن اکسپوز

چگونه بتن اکسپوز رنگی تولید می شود؟

بتن اکسپوز رنگی با استفاده از فناوری و تکنولوژی فوق توانمند Ultra High Performance Concrete ) UHPC ) تهیه و تولید می گردد.

بین بتن های uhpc و همینطور بتن های تولیدی به روش PRC شباهت های زیادی اعم از مقاومت و باهت ظاهری وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا با استفاده از هر یک از این روش ها بتوان تایل های بتنی خاصی را برای محیط های بیرونی و یا دکوراسیون داخلی تولید نمود.

برای تهیه رنگ های بتن اکسپوز و یا اصطلاحا رنگی نمودن این بتن ها از همان پیگمنت های رنگ استفاده می کنند و جالب است بدانید که این رنگ ها دارای مقاومت و ماندگاری بسیاری بالایی در برابر تابش های UV می باشند.

از جمله مهم ترین نکاتی که در رابطه با رنگ های بتن اکسپوز وجود دارد این است که رنگ هایی در رنگ آمیزی آن ها استفاده می شود همگی رنگ های طبیعی می باشند و یا ممکن  است رنگ های مصنوعی نیز در این روند و در صورت لزوم استفاده گردد.

خوب است بدانید که رنگ های مصنوعی  در مقابل آفتاب مقاومت کمتری دارند از خود نشان دهند.  ولی در برابر آب و باران شرایط بهتری دارند، داشتن دانش فنی استفاده از رنگ ها برای استفاده در بتن، بسیار مهم است، چنانچه ph رنگ اسیدی باشد با درجه قلیایی بتن واکنش داده و مقاومت بتن رو به شدت پایین میاورد . البته بایستی در نظر داشت که گاهی از رنگ های اکرلیک نیز در رنگ های بتن اکسپوز استفاده می گردد به این صورت که از این رنگ ها به منظور پوشش روی پنل های بتن استفاده می شود البته این رنگ ها بیشتر برای نماهای داخلی مناسب می باشد زیرا که در سرما و گرما احتمال پوسته پوسته شدن لایه رنگ بدون زیرسازی مناسب در محیط بیرونی زیاد است .

نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز

خب رسیدیم به مرحله جذاب یعنی رنگ های بتن اکسپوز و نحوه رنگ آمیزی این بتن های مقاوم و محبوب.

در ابتدا باید بدانید که سطوح درون بتن اکسپوز الزاما صاف نمی باشند و تمامی بتن ها به رنگ خاکستری می باشد که طبیعتا برای اغلب مردم به جز عده معدودی رنگ کسالت آوری در درون منزل و چه در نمای بیرون می باشد. می ‌توان ظاهری جذاب به بتن بخشید و با استفاده از رنگ بتن هایی زیبا و چشم نواز تولید کرد.

خبر خوشی که می توانیم به شما عزیزان در خصوص رنگ های بتن اکسپوز بدهیم این است که رنگ کردن بتن کار ساده و نسبتا ارزانی است که براحتی توسط خود صاحب خانه انجام‌ پذیر است.

به منظور رنگ کردن موفقیت آمیز بتن یا سایر سطوح سنگ تراشی شده، ابتدا باید سطح به درستی تمیز شود

و سپس آماده سازی‌های اولیه برای رنگ آمیزی صحیح به آن اعمال شود و زمان کافی برای خشک شدن رنگ به آن داده شود.

آماده سازی بتن برای رنگ آمیزی

در قدم اول لازم است که سطح بتن را به طور کامل با صابون و آب گرم شسته و تمیز نماییم. علت این کار هم این است که تمامی رنگ های قدیمی از روی آن پاک شود و یا گرد و غبار و کثیفی روی آن باقی نماند. در ادامه تمامی آثار برگ و آرواره های خاکی را نیز از روی بتن پاک می کنیم.

اماده سازی رنگ بتن

پس از انجام عملیات تمیزکاری در مرحله بعدی باید هر گونه رنگ و یا لکه ای که همچنان باقی مانده است را به وسیله اسکراب و یا پودر شستشو تمیز نماییم. البته در مورد لکه‌ ها لازم نیست نگران باشید، اما اطمینان حاصل کنید که هر گونه مورد اضافی بر روی سطح بتن پاک شده باشد.

تمامی پوشش گیاهی ای که بتن را احاطه نموده است از دور آن پاک کنید. تمامی این کارها برای این است که با استفاده از تمیز کردن کامل سطح بتن می توانید بهترین پوشش رنگی را بر روی بتن ایجاد نمایید و روی آن را به صورت صاف و یکدست رنگ امیزی نمایید. بهتر است برای اطمینان حاصل کردن از تغییرات آتی رنگ، هر گونه ناحیه ی حاوی روغن یا گریس را با فسفات تری سدیم TSP پاک کنید.

TSP  را می توانید در اکثر فروشگاه های فروش لوازم خانگی تهیه کنید. به سادگی نسبتی از آن را با آب مخلوط کنید و سپس برای پاک کردن لکه های نفتی یا روغنی به کار ببرید. پس از این کار اجازه دهید سطح بتن کاملا خشک شود تا برای مرحله بعد آماده شوید.

سخن پایانی

امیدواریم که مقاله رنگ های بتن اکسپوز برای شما عزیزانی که قصد دارید این بتن ها را با سلیقه شخصی خود رنگ آمیزی کنید، مفید واقع شده باشد. در صورتی که مطلب برای شما ارزشمند بوده است حتما آن را با دوستان معمار و خلاق خود به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *