بتن اکسپوز یک مصالح ساختمانی کامپوزیتی و ترکیبی است که از ترکیب مواد مختلفی حاصل شده است که عبارتند از:

  1. سیمان که جزء اصلی آن است و معمولا از سیمان پرتلند در ساخت آن استفاده می شود.
  2. دیگر متریال های سیمانی مانند خاکستر بادی (fly ash)
  3. سیمان سرباره (slag cement)
  4. سنگدانه ها که می توانند ترکیبی از سنگدانه های درشت و سنگدانه های ریز باشند.

سنگدانه های درشت از ماسه یا سنگ های خرد شده مانند سنگ آهک یا گرانیت ساخته می شوند و سنگدانه های ریز از شن هستند. اگر می خواهید با ترکیب بتن نما و نحوه اختلاط اجزای آن آشناتر شوید، می توانید به صفحه “ویژگی های اساسی بتن اکسپوز” مراجعه نمایید.

از بتن معمولی تا بتن اکسپوز

تحول بتن به سوی بتن اکسپوز

بتن اکسپوز نشان دهنده کاربرد جدیدی از این محصول است. در واقع بتن تا پیش از این صرفا به عنوان یک مصالح کاربردی برای استحکام کف، فندانسیون، ستون ها و غیره استفاده می شود. اما بتن اکسپوز، بعدی زیبایی شناختی به آن افزود که باعث شد نگاهی ویژه به این متریال شکل بگیرد و امروزه می بینیم که در نمای ساختمان ها، راهروها، پاسیوها و سایر بخش ها از این محصول به عنوان پوشش سطوح استفاده می شود.

برای آنکه بتوان مسیر طی شده از سمت بتن تا بتن نما را به خوبی تصور کنید، لازم است به یاد داشته باشید که متریال های دیگری در حین مرحله اختلاط به اجزای بتن معمولی اضافه می شود تا بتوان از آن به عنوان پوشش بیرونی سازه بهره برد.  برخی این افزودنی ها می تواند پس از مرحله سخت شدن به بتن اضافه گردند. اما از لحاظ مقاومت های مکانیکی بتن نما در حد نوع معمولی خود می باشد. زیرا در ساخت آن همان شرایط تکنیکی در نظر گرفته می شود که شامل موارد زیر است:

  1. کلاس مقاومت حداقل
  2. حداکثر نسبت آب نسبت به سیمان
  3. حداقل میزان استفاده از سیمان

ابعاد زیبایی شناختی بتن نما

شما می توانید در مقاله “چرا استقبال از بتن اکسپوز رو به گسترش است؟” با دلایل کاربرد روزافزون این متریال آشنا شوید. یکی از دلایل مهم آن مسئله زیبایی است که علاوه بر محدودیت های فنی و مهندسی که در ساخت این محصول مراعات می شود، برخی شرایط در رابطه با بعد زیبایی شناختی نیز باید لحاظ گردد که این شرایط مربوط به موارد زیر می باشد:

ابعاد زیبایی شناختی بتن اکسپوز

  1. رنگ آمیزی بتن که در آن هم تنالیته و هم یکپارچگی رنگ محصول باید مورد توجه قرار گیرد.
  2. از لحاظ سطحی نیز سازه باید بدون هر گونه شکاف، حفره و ترک باشد که این ها سبب عدم جلوه بصری سطح بتن اکسپوز می شوند.
  3. مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت که منجر به قارچ زدگی و فرسایش سطحی نگردد.
  4. مقاومت در برابر خشونت های محیطی مانند باران های اسیدی و گرد و خاک و نور خورشید که می تواند موجب فرسایش یا خوردگی و رنگ پریدگی سطح بتن اکسپوز گردد.

دستیابی به یک سطح بادوام و زیبای بتن اکسپوز که می توانید نمونه های فاخری از آن را در صفحه بتن اکسپوز هنزا ببینید، به دو دسته از شرایط وابسته است که شامل ساختار این متریال و تکنیک های اجرایی می شود. شما می توانید برای آنکه بهترین متریال بتن اکسپوز را به مناسب ترین شیوه اجرا نمایید، با متخصصان ما در هنزا تماس برقرار نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *