امروزه سخن بر سر قابلیت های جی اف آر سی / جی آر سی فراوان است که دلیل آن گسترشی است که در کاربرد آن مشاهده می کنیم. این محصول در واقع یک کامپوزیت است که مبنای آن سیمان است که به دلیل قابلیت هایش در دو بعد استفاده می شود:

  1. در معماری و طراحی سازه های زیبا
  2. صنعت ساخت و ساز

برای محصولات معماری، پیشرفته ترین بتن الیافی که می توان از آن استفاده کرده، بتن تقویت شده توسط الیاف شیشه و یا همان GFRC / GRC است که در آن به جای میلگردهای فولادی برای تقویت بتن از فایبرگلاس یا همان الیاف شیشه ای استفاده می شود. البته لازم است دقت کنید که آنچه این محصول را می سازد، ترکیب آن با دو جزء اصلی دیگر است که عبارتند از:

  1. سیمان
  2. ریزدانه ها مانند شن

جی اف آر سی / جی آر سی و تاریخچه پیدایش آن

برای ساخت GFRC / GRC الیاف شیشه را باید به طور یکنواخت در تمام حجم بتن توزیع کنیم تا بتواند فشارها و تنش هایی را که به قسمت های مختلف قطعه و از جهت ها و زاویه های گوناگون به آن وارد می شود، پاسخگو باشد. برای آشنایی با نحوه توزیع الیاف شیشه در این ترکیب می توانید به مقاله “جی اف آر سی / جی آر سی چگونه ساخته می شود؟” مراجعه نمایید.

تاریخچه ای کوتاه درباره ظهور جی اف آر سی / جی آر سی

می توان گفت که استفاده از الیاف شیشه ای برای تقویت بتن، اول بار در سال 1941 و در کشور روسیه رخ داد. اما این تجربه موفقیت آمیز نبود و دلیل آن این حقیقت بود که الیاف شیشه ای در محیط به شدت قلیایی که توس ماتریکس سیمان پرتلند فراهم آمده بود، از بین می رفتند و نمی توانستند در مقابل چنین محیطی از خود مقاومت نشان دهند.

تا اینکه در سال های دهه 1970 ایده استفاده از الیاف شیشه ای برای تقویت بتن، دوباره مورد توجه قرار گرفت و تحقیقاتی بر روی آن شکل پذیرفت. در این تحقیقات، تمرکز متخصصان بر آن بود که بتوانند با تولید GFRC / GRC در استفاده و مصرف فولاد صرفه جویی به عمل آورند و کارکرد تقویت بتن را بر عهده الیاف شیشه ای بگذارند. علاوه بر آن قصد داشتند که نوعی جدید از الیاف مصنوعی بسازند که بتواند با الیاف طبیعی که از فیبرهای سنگی ساخته می شد، از لحاظ کارآیی برابر باشد.

تاریخچه ای کوتاه درباره ظهور جی اف آر سی / جی آر سی

به همین جهت ایده استفاده از الیاف شیشه ای و ساخت GFRC / GRC رونق گرفت. مجموعه مطالعاتی که در این رابطه صورت پذیرفت و آزمایش‌هایی که انجام شد، نشان داد که الیاف شیشه به طور قابل توجهی می توانند ویژگی های ساختاری بتن را ارتقا دهند. به این ترتیب ساخت جی اف آر سی / جی آر سی مقرون به صرفه می نمود.

برای آنکه بتوانید نمونه های امروزی و مدرن این محصول را ببینید، بهتر است که صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا را مشاهده نمایید. به علاوه در صورت سفارش و در خواست این محصول همواره می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *