هر چند تولید جی اف آر سی / جی آر سی دارای روش و فورمول تقریبا یکسانی است اما ممکن است که تولید کنندگان مختلف هر یک شیوه های خاص خود را برای افزایش بهره وری این محصول به کار گیرند. همانطور که در نوشته “هنزا در تولید جی اف آر سی / جی آر سی چه تمهیداتی به کار می گیرد؟” درباره تمهیداتی که ما در هنزا برای تولید جی اف آر سی / جی آر سی اندیشیده ایم صحبت کردیم و بیان شد که چه مزایایی را می تواند به همراه داشته باشد.

ساختار جی اف آر سی / جی آر سی

متریال های ترکیبی مانند جی اف آر سی / جی آر سی الان بر روی موج سوار هستند و در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد تقاضا قرار می گیرند. چوب و پلاستیک فشرده شده و تحت فشار با یکدیگر در قالب قرار داده می شوند. میلگردهای فولادی در ماتریس بتنی قرار داده می شود تا بتوانند یک متریال تقویت شده صلب را شکل دهند. و همیان طور که تکنولوژی توسعه پیدا می کند، مواد و مصالح ساختمانی نیز پیشرفت می کنند تا اینکه مصالحی مانند جی اف آر سی / جی آر سی پا به عرصه می گذارند.

چرا جی اف آر سی / جی آر سی از لحاظ اقتصادی به صرفه است؟

برای آنکه بتوانیم یک مصالح ترکیبی تقویت شده داشته باشیم باید این مصالح از ترکیب یک ماتریس و یک تقویت کننده ساخته شود همانطور که در جی اف آر سی / جی آر سی نیز این گونه است. به طور مرسوم بتن تقویت شده تنها به مقاومت کششی فولاد محدود می شود. اما امروزه بتن تقویت شده توسط الیاف شیشه یعنی همان جی اف آر سی / جی آر سی توانسته به سوی موفقیت پیش رود. چرا که به صورت موثری فولاد را با الیاف شیشه جایگزین کرده است.

بنابراین ساختار جی اف آر سی / جی آر سی به این گونه است که در آن الیاف شیشه که دارای مقاومت بالایی هستند با ماتریس بتن که متشکل از ریزدانه و سنگدانه ها به علاوه سیمان، پلیمر، آب و سایر افزودنی هاست، آغشته می شود به طوری که در جی اف آر سی / جی آر سی، الیاف شیشه کاملا مخلوط در ماتریس بتن هستند.

و وقتی این عناصر در جی اف آر سی / جی آر سی با یکدیگر در هم آمیخته می شود باعث می شود که یکدیگر را تقویت کنند و این هم افزایی قدرتی دو چندان به مجموعه این ترکیب در جی اف آر سی / جی آر سی می بخشد که بسیار بیشتر از وقتی است که این عناصر به صورت ایزوله و جدای از هم قرار داشتند.

ساختار جی اف آر سی / جی آر سی

بتن به تنهایی در معرض ترک برداشتن است و ترد است ولی در جی اف آر سی / جی آر سی به دلیل اضافه شدن الیاف شیشه انعطاف پذیری و نرمی مورد نیاز برای بتن فشرده به آن افزوده می شود و در مقابل ترک برداشتن مقاوم خواهد بود. دلیل آن نیز همانطور که بیان شد آن است که در جی اف آر سی / جی آر سی تحمل بارهای کششی بر عهده الیاف شیشه می باشد.

پس در جی اف آر سی / جی آر سی بارهای کششی بر دوش الیاف شیشه است و ماتریس بتن مانند واسطه ای عمل می کند که بارها را محدود و منتقل می کند. در ابتدای تولید جی اف آر سی / جی آر سی الیاف شیشه ماندگاری بالایی از خود نشان نمی دادند و دلیل آن این بود که سیمان که قلیایی بود با سیلیکون موجود در الیاف شیشه درون جی اف آر سی / جی آر سی واکنش انجام می دادند.

اما برای بهبود ماندگاری جی اف آر سی / جی آر سی از سال 1970، نوزده درصد زیرکونیم به مخلوط جی اف آر سی / جی آر سی افزوده شد و به این ترتیب الیاف شیشه در برابر خاصیت قلیایی سیمان مقاوم شدند و می توانستند بدون انجام واکنش در ماتریس بتن در کنار هم قرار بگیرند. اما علاوه بر آن جی اف آر سی / جی آر سی از لحاظ اقتصادی نیز یک متریال به صرفه می باشد که دلایل متعددی دارد و به برخی از آنها اشاره می نماییم.

  1. ظرفیت بالای خنثی کردن نوسانات وارده. به این معنا که اگر لرزشی درون این متریال رخ دهد. می تواند دامنه نوسان را به تدریج کاهش دهد بدون آنکه در سطح آن ترک یا شکستگی رخ دهد.
  2. انبساط کم در مقابل تغییرات حرارتی. این امر به دلیل ظرفیت بالای حرارتی این متریال است که باعث می شود دچار انبساط و انقباض شدید نشود که می تواند هر محصولی را دچار شکست و حتی فروریختن نماید.
  3. مقاومت در برابر فرسایش و نفوذ آب. اگر رطوبت بتواند به درون ساختار بتن نفوذ کند باعث می شود که تراکم ذرات آن از بین رفته و به تدریج دچار فرسایش شود. به همین جهت مهم است که این محصول از جهت نفوذ آب مقاوم باشد.

به جز موارد بالا می توان به نکات دیگری نیز اشاره نمود که برای اطلاع از آن می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا در تماس باشید. و مطلب دیگر نمونه هایی از این محصول است که می تواند به شما ابهاد زیبایی شناختی آن را معرفی نماید و در صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا می توانید مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *