در مقاله “چشم انداز آینده بتن اکسپوز” مشاهده کردیم که مصالح ساختمانی که در آینده به کار خواهند رفت باید دارای خصوصیات و مشخصات ویژه ای باشند که بتوانند در طول زمان در رقابت با سایر مصالح ساختمانی دوام آورده و از رده خارج نشوند. از جمله این مصالح بتن اکسپوز است که ویژگی های متنوع و کارای آن سبب شده که چشم انداز روشنی در آینده داشته باشد.

چنانچه در نوشته “بتن اکسپوز سطحی بتنی با هزینه پایین” اشاره شد، یتن اکسپوز که به آن بتن نما نیز گفته می شود، در واقع همان بتن است با این تفاوت که در نمای ساختمان یا سایر پروژه های عمرانی به کار می رود بدون اینکه روی آن با روپوشی پوشانده شود و در واقع بتن سطح نهایی کار می باشد. به همین منظور لازم است که سطحی یکدست و زیبا برای بتن اکسپوز تامین شود.

برای آنکه بتن نما بتواند از لحاظ ظاهری دارای استانداردهای لازم برای به کار گیری در نمای ساختمان داشته باشد لازم است که ناهمواری های سطحی آن گرفته شود و همچنین تراکم بتن نسبت به بتن معمولی افزایش یابد. همین ویژگی ها که در ادامه بیشتر مورد توجه قرار خواهیم داد باعث شده که امروزه بتن اکسپوز یکی از با اولویت ترین مصالح نماکاری ساختمان در نظر گرفته شود.

بتن اکسپوز نمای داخلی زیبا

البته با مطالعه نوشته “موقعیت های استفاده از بتن اکسپوز” خواهید دید که بتن اکسپوز صرفا برای نمای بیرونی ساختمان ها به کار نمی رود و خصوصیات استحکامی آن باعث شده که بتوان از آن در روکش راه های فرعی نیز استفاده کرد. مثلا در راه های بین باغچه ها یا راه های حیاط و محوطه کنار استخر و پارکینگ و هر محیطی که کف آن نیاز به استحکام و پایداری بالا دارد می توان روی بتن اکسپوز حساب ویژه ای باز کرد.

اگر بخواهیم به تاریخچجه استفاده از بتن اکسپوز نگاهی بیاندازیم باید گفت که تاریخ استفاده از این مصالح به اوایل سال های 1900 میلادی بر می گردد. و چنانکه شاهد هستیم با وجود قدمت بالا ولی همچنان مورد توجه معماران و طراحان و نماکاران ساختمانی قرار دارد که یک علت عمده آن قابلیت طرح پذیری و تنوع در طراحی و ساخت بتن اکسپوز می باشد. که همین امر سبب شده بتوان پنل های بتن اکسپوز را در طرح و بافت و رنگ های مختلف تولید کرد که بتواند سلیقه و خواست متنوع و گوناگون مشتریان را پوشش دهد.

برای آنکه این ویژگی ها و خصوصیات را که در مورد بتن اکسپوز اشاره کردیم به طور تفصیلی بخواهیم معرفی کنیم لازم به توضیحات زیر می باشد:

– بتن نما به دلیل نوع اختلاط مواد و قالب گیری نسبت به بتن معمولی دارای مقاومت بیشتری در برابر لغزندگی است و همین امر باعث شده که بتوان از آن به عنوان کفپوش در محیط های مختلف استفاده کرد.

– همان طور که اشاره شد یکی دیگر از برجستگی های بتن اکسپوز که آن ار بسیار مورد توجه قرار داده قابلیت طرح پذیری و تنوع محصولات تولیدی آن در بافت ها و رنگ های مختلف می باشد.

– بر خلاف برخی از مصالح ساختمانی که نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه و هزینه بر دارند، بتن اکسپوز به کمترین میزان انرژی و هزینه جهت نگهداری و حفظ نیاز دارد. و کمتر پیش می آید که این محصول نیاز به تمیزکاری و شستشو پیدا کند.

– با توجه به اینکه معمولا بتن اکسپوز به صورت پنل های پیش ساخته تهیه شده و به محل اجرای نما منتقل و نصب می شوند سرعت و سهولت نصب و اجرای بالایی دارند که از مزیت های این محصول می باشد.

– نه تنها مصالح به کار رفته در بتن اکسپوز نسبت به بسیاری دیگر از مصالح ساخت نما ارزان تر است بلکه اجرای آن نیز به جهت سهئلت بیشتر هزینه کمتری را در بر دارد و ابزاری که برای نصب آن لازم است نیز ابزاری است که هزینه چندانی را به مالک ساختمان متحمل نمی کند.

– یکی از مواردی که همواره در کارکرد و استفاده از مصالح ساختمانی گوناگون مورد توجه و دقت قرار می گیرد این است که در برابر مصالح ساختمانی گوناگون چه نوع واکنشی از خود نشان می دهند که می توان گفت بتن اکسپوز از جمله مصالحی است که از این آزمون سربلند بیرون آمده است و می تواند در برابر محیط های پر رفت و آمد و وضعیت های گوناگون آب و هوایی از خود مقاومت بروز دهد.

کف راه های فرعی با بتن اکسپوز

اما در ادامه به موارد کاربرد و مصرف بتن اکسپوز می رسیم که عبارتند از:

– نمای بیرونی ساختمان که برخی از نمونه های به کار گیری آن را می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده کنید.

– نمای داخلی ساختمان ها که تناسب آن با دکوراسیون و سایر عناصر تزئینی و طراحی داخل فضای ساختمان اهمیت ویژه ای دارد. که برای اطلاع از این امور می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در هنزا در تماس باشید.

– ستون ها از جمله موارد دیگر کاربرد بتن اکسپوز می باشند

– به عنوان کفپوش در پارک ها، پارکینگ ها، راه های فرعی، مناطق گردشی و …

– دیواره سدها، پل ها، زیرگذرها و تونل ها

البته در استفاده و کارآیی بتن اکسپوز محدودیتی وجود ندارد و دست معماران و مهندسان در استفاده از این محصول و ارائه هر گونه خلاقیتی در این زمینه کاملا باز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *