جی اف آر سی که اختصارا به آن جی آر سی نیز می گویند، بتنی است که توسط الیاف شیشه (فایبر گلاس) مسلح و تقویت شده باشد. که همانطور که در مقاله “برخی از قابلیت های جی اف آر سی” نیز بیان شد به این طریق مقاومت های فشاری، کششی، خمشی و برشی آن تا حد قابل قبولی افزایش می یابد. و علاوه بر افزایش استحکام و پایداری، الیاف سبب ارتقای انعطاف و شکل پذیری جی اف آر سی می شوند. به همین دلیل می توان در سطوح منحنی که نیاز به مقاومت دارند، از این گونه بتن استفاده کرد.

نمای مدرن و جدید جی اف آر سی

توزیع یکنواخت و چند جهته الیاف در جی آر سی سبب همگن شدن و یکپارچگی بتن در همه ابعاد شده است. علاوه بر آن تحقیقات نمایان ساخته که جی اف آر سی نسبت به بتن معمولی قدرت جذب انرژی بیشتری دارد و همین سبب کاهش شکنندگی و تردی آن می گردد. و چنانچه در مقاله “ویژگی های بتن جی اف آر سی/ جی آر سی” نیز بیان شد می توان ریشه تاریخی به کار بردن الیاف در مصالح ساختمانی را در استفاده از کاهگل جستجو کرد. که در آن به جای الیاف شیشه از کاه و به جای سیمان و بتن از گل استفاده شده است.

در واقع می توان گفت که نمای جی اف آر سی از جمله مصالح ساختمانی جدید و مدرن است که بسیار مورد کاربرد قرار گرفته است. استفاده از ترکیب و مواد و افزودنی های به روز سبب افزایش مقاومت، زیبایی و دوام جی اف آر سی شده است. به همین دلیل از این محصول می توان در سرایط گوناگون آب و هوایی استفاده کرد. چرا که پنل های جی اف آر سی در برابر باد و باران و آفتاب، دچار آسیب و رنگ رفتگی نمی شود.

به علاوه شکل پذیری جی اف آر سی باعث شده که طراحان و تولید کنندگان از هر گونه خلاقیتی برای طراحی این محصول بهره ببرند و بتوانند در رنگ و طرح های گوناگون از آن استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با تنوع طرح و رنگ این محصول می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه نمایید. همین خصوصیات سبب شده که در کشور ما نیز بهره برداری از جی اف آر سی به مدت چند دهه پا گرفته و رو به گسترش است.

نقطه استارت تولید جی اف آرسی که گونه ای از بتن الیافی است، به زمانی بر می گردد که در شوروی سابق به تولید بتن مرکب از الیاف فولادی دست زدند و پس از آن تحقیقاتی در کشور آمریکا درباره کاهش تنش های وارده در محل ترک های ایجاد شده در سطح این بتن صورت پذیرفت. سپس بتن الیافی به سمت استفاده از بتن پلیمری، کربنی و شیشه ای پیش رفت. که مورد اخیر همان جی اف آر سی می باشد. که بخصوص در مناطق سردسیر کاربرد فراوانی دارد.

جی اف آر سی در نمای بیرونی سازه

برای آنکه بتوانیم جی اف آرسی تولیدی هر چه مرغوب تر و با کیفیت تری داشته باشیم باید الزامات و دقت های لازم جهت ساخت و تولید جی اف آر سی را رعایت کنیم. به عنوان مثال در نوشته “فرآیند عمل آوری در تولید جی اف آر سی” به مرحله عمل آوری و از دست دادن رطوبت بتن که یکی از مراحل حساس و تاثیرگذار در کیفیت بتن است، اشاره کردیم. برای آنکه بتوانید در انتخاب جی اف آر سی مورد نظر برای ساختمان خود، انتخابی مطمئن تر و آگاهانه تر داشته باشید، می توانید با کارشناسان و متخصصان محصولات هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *