همانطور که پیش از این بیان شد جی اف آر سی به بتن آمیخته با فایبر گلاس یا الیاف شیشه گفته می شود که باعث افزایش مقاومت، استحکام و شکل پذیری بتن می شود و کارآیی آن به طرز قابل توجهی ارتقا می یابد. البته در مقاله “مراحل ساخت پنل جی اف آر سی” توضیح داده شد که طرح اختلاط بتن جی اف آر سی به دو شیوه پیش اختلاط و پاششی انجام می شود. در نوشته “روش پاششی تولید جی اف آر سی” مقداری در رابطه با روش پاششی توضیح دادیم و در این نوشته به برخی مسائل پیرامونی آن خواهیم پرداخت.

پیش از پرداختن به روش پاششی در تولید جی اف آر سی لازم است اشاره کنیم که شرکت گام آبی فردا از پیشگامان تولید و اجرای این گونه از بتن در سطح کشور می باشد که از نمونه های آن می توان به پروژه پنل های سان اسکرین جی اف آر سی بانک مرکزی اشاره نمود که در ویدئوی زیر می بینید که توسط تیم هنزا طراحی و اجرا شده است. برای مشاهده سایر نمونه های محصولات هنزا نیز می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه نمایید.

گفتیم که در مرحله پاشش الیاف شیشه مخلوط در ملات سیمان با نازل های مخصوص به سطح قالب ها پاشیده می شود. باید توجه داشت که هر مرحله پاشش بتنی با ضخامت حدود 4 تا 6 میلی متر تولید می کند بنابراین برای ایجاد یک پنل جی اف آر سی با ضخامت 12 میلی متر ناگزیریم که دو الی سه مرحله پاشش انجام دهیم. و پس از هر بار پاشش باید سطح را کامل مسطح کرد و حباب گیری انجام نمود تا هوای داخل منافذ بتن خارج شده و تراکم و فشردگی لازم ایجاد شود.

در ابتدای تولید جی اف آر سی حدود سال های 1970 نسبت ماسه به سیمان یک به سه بود. ولی امروزه در تولید جی اف آر سی از نسبت های یک به یک ماسه و سیمان استفاده می شود. و حتی مطالعاتی در دست بررسی است تا بتواند نسبت ماسه را از سیمان به کار رفته افزایش دهد. چرا که از این طریق هزینه صرف شده برای تولید بتن کاهش می یابد.

مطلب بعدی که در تولید جی اف آر سی به روش پاششی باید مورد توجه قرار گیرد مرحله عمل آوری است. عمل آوری یعنی سعی کنیم رطوبت موجود در ترکیب بتن که حین تولید به کار گرفته می شود، پس از قالب گیری طی روندی از دست رود که باعث تغییر شکل و تخریب بتن نشود. اگر پس از قالب گیری و ساخت، بتن جی اف آر سی با سرعت رطوبت خود را از دست دهد، (که به دلیل نازکی و کم بودن سطح مقطع، مستعد از دست دادن با سرعت آب و رطوبت می باشد) می تواند باعث خشک شدن بتن و همچنین ترک برداشتن و یا خمیدگی و تغییر شکل آن شود.

خلاقیت در طراحی و ساخت جی آر سی

بنابراین عمل آوری جی اف آر سی، مساله ای مهم در تولید این نوع بتن است که در بهترین شرایط لازم است که این فرآیند طی 7 روز صورت پذیرد. البته این امر می تواند موجب شود که تولید کنندگان نیازمند ایجاد فضاهای خاصی جهت نگهداری پنل های جی اف آر سی در شرایط محیطی مناسب گردند. به همین دلیل برخی محققان به سمت ایجاد روشی پیش رفتند که بتوانند مرحله 7 روزه عمل آوری را حذف کنند. یعنی بتوانند شیوه ای را جایگزین کنند که رطوبت بتن را بدون ایجاد عوارض گفته شده، از بتن استخراج کنند.

تحقیقات و بررسی های انجام شده توسط موسسه PCA نشان می دهد که اگر در ترکیب بتن جی اف آر سی بتوانیم حدود پنج درصد ترکیبات پلیمری مخلوط کنیم، دیگر نیازی به طی مرحله هفت روزه عمل آوری نیستیم. چرا که بتن جی اف آر سی شامل مواد جامد پلیمری می توانند بدون طی فرآیند عمل آوری، رطوبت خود را از دست داده ولی دچار کاهش مقاومت و از دست دادن خصوصیات فیزیکی و مکانیکی نشوند. حتی تحقیقات نشان داده که بتن جی اف آر سی شامل پلیمر که مراحل عمل آوری را نگذرانده باشد، بیش از سایر بتن هایی که مقطع هفت روزه عمل آوری را طی کرده اند نیز دارای مقاومت بیشتر هستند.

پنل جی اف آر سی دکوری نما

امروزه تحقیقاتی که در رابطه با بتن های جی اف آر سی انجام می شود بر اساس نوع جدید این بتن که شامل مواد پلیمری است صورت می پذیرد و همچنین نسبت ماسه به سیمان را یک به یک در نظر می گیرند. ولی اگر برای مطالعه ویژگی های جی اف آر سی به مقالات و تحقییقاتی که پیش از سال 1980 انجام شده است مراجعه نمایید باید دقت داشته باشید که وقتی در آنجا از پنل های بتن جی اف آر سی سخن گفته می شود منظور آن دسته بتن هایی هستند که در آن ها نسبت ماسه به سیمان یک به سه می باشد و همچنین برای رطوبت گیری، پروسه عمل آوری هفت روزه را طی کرده اند.

برای آشنایی بیشتر با مطالعات و تخقیقات افزایش کیفیت و ارتقای مرغوبیت بتن جی اف آر سی می توانید با گروه متخصصان و محققان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *