در مقاله “شیوه نگهداری و انبار سیمان فله ای” از کارشناسان هنزا بیان شد که یکی از مهم ترین مراحل در عملیات ساخت و ساز ساختمانی تامین، نگهداری و استفاده مناسب و به موقع از مصالح ساختمانی می باشد. که سیمان به گفته متخصصان هنزا به عنوان یکی از عمده ترین محصولات ساختمانی در دو شیوه کیسه ای و فله ای منتقل و نگهداری می شود.

به علاوه همانطور که با مطالعه مقاله نحوه تامین و نگهداری سنگدانه ها در ساختمان / بخش ۱از سلسله مقالات هنزا مشاهده نمودید افزون بر سیمان، سنگدانه ها نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات ساختمانی دارای حساسیت می باشند. و متخصصان ما در هنزا توصیه های خاصی راجع به نحوه نگهداری آنان ارائه می کنند که با برخی از این نقطه نظرات کارشناسان هنزا در مقاله قبل آشنا شدید. در این نوشته به سایر مواردی که هنگام نگهداری از سنگدانه ها در کارگاه ساختمانی باید مورد توجه و رعایت قرار گیرد، خواهیم پرداخت.

تامین و نگهداری سنگدانه

از نگاه مهندسان هنزا یکی دیگر از شرایط نگهداری و مراقبت از سنگدانه ها این است که نباید سنگدانه ها شکسته شود. متخصصان هنزا اهمیت این مورد را این طور بیان می کنند که سنگدانه ها به دو شکل تیز گوشه و گرد گوشه وجود دارند که هر کدام خصوصیت و اندازه ویژه ای دارند و در صورت شکسته شدن این خصوصیت خود را از دست می دهند.

نکته دیگری که کارشناسان هنزا در مورد محل نگهداری سنگدانه ها تذکر می دهند این است که از محل های دارای پوشش گیاهی به دور باشند. چرا که خاک دارای پوشش گیاهی دارای مواد آلی است که مواد آلی هرگز نباید به بتن سرایت کنند. همچنین به گفته محققان هنزا مواد آلوده و خاک و لای نیز باید به دور از محل نگهداری سنگدانه های باشند.

مورد بعدی که کارشناسان هنزا توصیه می کنند این است که اندازه شن ها و ماسه ها را باید بر اساس سایز آن ها دسته بندی نمود. مثلا شن های دارای اندازه بیش از 25 میلی متر و کمتر از 25 میلی متر و همچنین شن های با سایز کمتر و بیشتر از 19 میلی متر دسته بندی نمود. در نتیجه به بیان متخصصان هنزا ما می توانیم شن هایی دسته بندی شده در سه سایز مختلف داریم. با این کار راحت تر می توانیم به شن های مورد نیاز هنگام استفاده دسترسی داشته باشیم.

مساله بعدی مورد اهتمام کارشناسان هنزا در رابطه با نگهداری سنگدانه ها این است که پس از جدا سازی سنگدانه های مختلف بر اساس اندازه آن ها لازم است که بین آن ها دیوار حائل قرار دهیم. که این دیوار بهتر است سنگی باشد و دارای مقاومت و استحکام کافی باشد. چون در صورت برداشته شدن بخشی از سنگدانه ها و خالی شدن یک سمت، نباید سنگدانه های مجاور دیوار حائل را تخریب کرده و به سمت دیگر سرایت کنند.

سایزبندی سنگدانه ها

اگر سنگدانه ها در زیر سقف نگهداری نمی شود، کارشناسان هنزا می گویند که روی آن ها را با برزنت یا ورقه پلاستیکی بپوشانید که از بارش باران در امان باشند. و همچنین به اظهار متخصصان هنزا لازم است سنگدانه ها را با سایبان بپوشانید که آفتاب شدید باعث افزایش درجه حرارت آن و تبخیر رطوبت موجود در آن نشود.

برای آشنایی بیشتر با مقوله بیان شده می توانید به صفحه محصولات هنزا مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *