همانطور که با دنبال کردن سلسله مقالات هنزا در خواهید یافت در این نوشته ها کارشناسان و متخصصان محصولات ساختمانی هنزا قصد آشنا سازی مخاطبان و هموطنان گرامی را که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند، با انواع گوناگون مصالح ساختمانی و همچنین نحوه سرپرستی و مدیریت یک کارگاه ساختمانی که در آن جا یک سازه و پروژه در حال انجام است، دارند.

در همین راستا چنانچه کارشناسان محصولات ساختمانی هنزا بیان می کنند و در مقاله “سیمان؛ متریال بنیادی ساختمانی” از متخصصان هنزا نیز درباره آن صحبت کردیم، یکی از عمده ترین و اساسی ترین مصالح ساختمانی که بخش عمده ای از عملیات ساخت و ساز بر عهده آن است و به همین دلیل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، سیمان است. و اهمیت این محصول سبب شده که متخصصان هنزا نگاه ویژه ای نسبت به آن داشته باشند و درباره نحوه حفظ و نگهداری و مراقبت از آن توصیه های زیادی می کنند.

به ترتیبی که در نوشته “روش های نگهداری و انبار کردن سیمان” مشاهده نمودید، ما در آن جا شیوه های نگهداری و مراقبت از سیمان های بسته ای یا کیسه ای را از منظر متخصصان هنزا برای شما بیان کردیم، در ادامه همین مقوله در این نوشته می خواهیم به توصیه های کارشناسان هنزا در ارتباط با شیوه مراقبت و نگهداری از سیمان فله ای بپردازیم.

حمل و نقل سیمان فله ای با کامیون مخصوص

از سیمان های فله ای به گفته کارشناسان هنزا در پروژه های بزرگتر که میزان سیمان مورد نیاز خیلی زیاد است و امکان حمل و نقل سیمان کیسه ای مشکل تر است استفاده می شود. و همانطور که کارشناسان هنزا اذعان می کنند به دلیل آن که این نوع سیمان دارای بسته بندی محافظت کننده نمی باشد و به طور مستقیم با هوا در ارتباط می باشد، بیشتر در معرض رطوبت قرار دارد. و به شدت باید این مساله را مورد توجه قرار داد.

برای نگهداری سیمان های فله ای در پروژه های بزرگ، متخصصان هنزا می گویند که لازم است سیلوهای استاندارد به جهت نگهداری سیمان در نظر گرفته شود و وقتی سیمان توسط وسایل حمل و نقل به محل پروژه منتقل شد، باید مستقیما در داخل سیلو سیمان تخلیه شود. و کارشناسان ما در هنزا تذکر می دهند که نباید سیمان روی سطح و زمینی دیگر تخلیه شود و مجددا به سیلو منتل شود بلکه به طور مستقیم باید توسط وسایل حمل و نقل به محض ورود به کارگاه در سیلو تخلیه گردد.

سیلو ها نیز باید دارای خصوصیاتی باشند که در ادامه به این خصوصیات از منظر کارشناسان هنزا اشاره می کنیم:

– به خوبی عایق بندی شده باشد که از نفوذ رطوبت به داخل آن جلوگیری شود.

– سطح سیلو به طور کامل تمیز و شسته شود که از اختلاط کثیفی و آلودگی با سیمان جلوگیری شود.

– سیلوها به گفته کارشناسان هنزا عاری از مواد شیمیایی باشند.

– نکته دیگری که کارشناسان هنزا به اهمیت آن تذکر می دهند این است که پیش از انبار کردن سیمان فله در سیلو مدتی باید درب سیلو باز گذاشته شود که بخارات و رطوبت داخل در آن خارج شود.

– به اظهار کارشناسان هنزا سیلویی که برای نگهداری سیمان فله ساخته می شود، باید از لحاظ استحکام و قوام دارای مقاومت باشد که بتواند از لحاظ استاتیکی و دینامیکی سیمان را تحمل کند. به همین جهت باید در طراحی و پی ریزی آن دقت کافی را به خرج داد.

– نکته دیگر مجهز بودن سیلوها به تراز نما می باشد که به وسیله آن بتوانیم میزان سیمان موجود در سیلو را در هر لحظه اندازه بگیریم. همچنین برای بیرون آوردن سیمان از سیلو باید در کف آن دریچه هایی وجود داشته باشد که به گفته متخصصان هنزا با باز کردن آن دریچه ها در مواقع مورد نیاز بتوانیم سیمان را با استفاده از نیروی وزنش تخلیه کنیم.

یکی از فواید این عملکرد این است که سیمان هایی که زودتر وارد سیلو می شوند در کف قرار می گیرند و زودتر تخلیه می شوند و سیمان هایی که در زمان های بعدی وارد می گردند در لایه های بالاتر سیلو قرار می گیرند و به ترتیب ورود طمانی و انبار کردن مورد مصرف و استفاده قرار مب گیرند.

– ممکن است در کارگاه محموله های مختلفی از سیمان فله در زمان های گوناگون وارد شود. کارشناسان هنزا توصیه اکید دارند که هر یک از سیمان های نبار شده در سیلو را لازم است با مشخصات کارخانه و تاریخ تولید و نوع آن سیمان، ثبت کنید.

– مساله بعدی مورد توجه کارشناسان هنزا این است که از آنجایی که سیمان فله از داخل کامیون های حمل سیمان به داخل سیلو توسط پمپ و فشار هوا وارد می شوند بنابراین سیمان وارد شده متورم می گردد و همین امر سبب می شود که حجم سیمان کمی افزایش پیدا کند. پس به گفته کارشناسان هنزا نباید بیش از 80 درصد از ظرفیت اسمی یک سیلو را پر کنیم.

سیلوی انبار سیمان فله

– همانطور که با مراجعه به صفحه محصولات هنزا در خواهید یافت نباید مصالح ساختمانی مختلف را با یکدیگر مخلوط کنیم. در این مورد نیز قابل اهمیت است که در هر سیلوی نگهداری نباید بیش از یک نوع از سیمان نگهداری شود چرا که با هم مخلوط شده و خصوصیات خود را از دست می دهند.

– و نکته آخری که کارشناسان هنزا در این زمینه تذکر می دهند این است که مدت نگهداری و انبار سیمان در سیلوها نباید به بیشتر از 90 روز برسد. در صورتی که سیمان شما بیش از این مدت در سیلو باقی مانده باشد پیش از استفاده بهتر است برای مطمئن بودن از کیفیت آن با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

1 دیدگاه

  • همه ی مطالبی که نوشتید توسط کارشناسان هنزا بیان شده مطالبی است که در مقررات ملی و نشریه55 عنوان شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *