در مقالات مختلفی که در زمینه معرفی بتن الیافی خدمت خوانندگان محترم ارائه نمودیم، مبنای ما این بود که بتوانیم علاوه بر آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات ظاهری بتن الیافی، با چگونگی انجام آزمایشات و تست های این محصول نیز آشنایی های لازم را ایجاد کنیم که مخاطبان عزیز بتوانند نگاهی مکانیکی و از زاویه خصلت های مکانیمی به آن داشته باشند. به عنوان آخرین مقاله قبلی در این رابطه می توان به نوشته “مقاومت ضربه بتن الیافی” اشاره نمود.

در این نوشته تلاش ما معطوف به معرفی خاصیت مقاومت ضربه بتن الیافی بود. در این نوشته می خواهیم برخی از نتایجی را که بر اساس تست و آزمایش حدود 195 قطعه این سازه در دسترس به دست آمده در اختیار شما قرار دهیم. این تست ها بر روی انواع بتن الیافی با الیاف مختلف و تنوع پخش و توزیع آن ها در حجم بتن الیافی به دست آمده است.

نتایج تست های بتن الیافی

اولین نتیجه به دست آمده این است که هیچ مشکل کارکردی و عملیاتی در تست بتن الیافی ای که حدود یک و نیم درصد الیاف فولادی انحنادار در آن باشد به وجود نیامده است. و ترکیب این محصول که در آن از این نوع الیاف تا سقف یک و نیم درصد بهره برده شده است، مشکل خاصی از لحاظ تست های نکانیکی و مقاومتی برایش ایجاد نشده است.

اما هنگامی که الیاف فولادی مستقیم استفاده می شود و درصد الیاف از حد مشخصی فراتر می رود، حباب هایی در حجم بتن الیافی ایجاد می شود که این حباب ها می تواند مشکل ساز شود. و برای جلوگیری از آن بایستی عملیات خاصی را اجرایی کرد. یکی از آن ها می تواند قرار دادن بتن الیافی در لرزش دهنده های خاصی باشد که سبب می شود حباب های به وجود آمده برطرف شوند.

نکات و نتایج دیگری به دست آمده که می توانید در نوشته های بعدی آن ها را مطالعه کنید و یا اینکه توسط کارشناسان هنزا از آن ها مطلع شوید. البته در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا نیز نمونه های آن مهیای مشاهده ما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *