در مقاله “مزایای معماری بتن اکسپوز” گفته شد که می توان بتن اکسپوز را در زراحی های متنوع و مختلف تولید و اجرا کرد. اما در این نوشته به این مطلب خواهیم پرداخت که برای آنکه بتوانیم نقش های نوآورانه و گوناگون را در شکل های مختلف بسازیم، چه مواردی را باید مد نظر داشته و مورد استفاده قرار دهیم. پیش از آن شما را به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه می دهیم تا با تنوع در طراحی بتن اکسپوز آشناتر شوید.

اما برای آنکه بتوانیم نمایی با طرح دلخواه و زیبا با بتن اکسپوز داشته باشیم ابتدا باید پنل بتن اکسپوز مورد نظر خود را در طرحی که مد نظر است آماده کنیم. سپس با ایجاد لنگر گاه (انکر) پنل ها را به محکمی با سازه چفت کنیم. نکته دیگری که مورد نیاز است این است که بتن اکسپوز برای آنکه انعطاف لازم را برای شکل پذیری و مقاومت کافی را در آن حالت داشته باشد لازم است از سیگمنت ها و هم چنین سنگدانه ها در ترکیب آن استفاده شود.

انعطاف در طراحی بتن اکسپوز

با مراجعه به نوشته “نمای بتن اکسپوز خاص خود را داشته باشید” در خواهید یافت که علاوه بر شکل پذیری ویژگی دیگر بتن اکسپوز این است که می تواند در رنگ های مختلف تولید شده و به کار گرفته شود. به همین جهت در ترکیب بتن اکسپوز مورد نظر خود باید با توجه به رنگ مطلوب از رنگدانه ها (پیگمنت) استفاده کنید. در مرحله بعدی به زویه بتن اکسپوز می رسیم که در اینجا با توجه به درخواست سازنده و طراح می توان سطوح مختلفی را برای بتن اکسپوز در نظر گرفت که در موارد زیر خلاصه می شود؛

– سند بلاست که در واقع پاشیدن با شن با فشار زیاد روی سطح بتن اکسپوز می باشد.

– رزین که ترکیبی پلیمری، چسبناک و سشفاف است که می تواند به صورت بی رنگ و یا در رنگ های مختلف تولید شده و به صورت یک لایه روی بتن اکسپوز را بپوشاند.

– سنگ زنی که در این روش سنگریزه های در ابعاد کوچک را به روش های گوناگون و به طور یکنواخت در سطح بتن اکسپوز پخش و توزیع می کنند.

– بتن شسته که در این روش به صورت واتر جت آب را به سطح بتن اکسپوز می پاشند که سطحی یک دست و صیقلی ایجاد می کند.

در نهایت روغن قالب به سطح بتن اکسپوز می زنند که هم باعث جلا دادن به آن شده و هم باعث حفظ و نگهداری آن می گردد. تکنولوژی های جدید و استفاده از الیاف در داخل بتن و تولید بتن الیافی توانسته تحولی شگرف در ساخت بتن اکسپوز نیز ایجاد کند و طراح بدون اعمال هر گونه محدودیتی می تواند طرح و ایده خود را برای ساخت و عملیاتی شدن به متخصصان و کارشناسان شرکت گام آبی فردا ارائه دهد. به طراحان و ایده پردازان نماهای بتن اکسپوز پیشنهاد می کنیم بدون هرگونه تنگنا و چارچوب بندی طرح های خلاقانه خود را با کارشناسان و مشاوران محصولات هنزا در میان گذاشته و با ما تماس بگیرند.

در ساخت نمای بتن اکسپوز مجموعه ای از بخش های مختلف بتنی و قالبی و اتصالات در کار هستند که تناسب و هماهنگی این اجزا با یکدیگر باعث یکدست شدن نتیجه نهایی کار و مستحکم و قوی شدن نما می گردد که این امر باعث بالا رفت ضریب ایمنی نمای بتن اکسپوز ساخته شده برای ساختمان شما می گردد. چرا که علاوه بر کیفیت تک تک اجزا، نحوه ترکیب و ارتباط و اتصال آن ها نیز از اهمیتی بسزا برخوردار است.

سنگ زنی بتن اکسپوز

تیم محصولات هنزا برای آنکه بتواند نمای بتن اکسپوز نهایی را مطابق با خواست مشتریان و استانداردهای ارائه شده در این مقوله عرضه کند و نظرات و خواسته های مشتریان و مالکان ساختمان، معماران و طراحان، تولید کنندگان، تیم قالب بندی و همچنین مجریان پروژه را به هم نزدیک کند و طرح ارائه شده را به واقعیت و عمل همگرا کند، برای ساخت نما، تیمی متشکل از همه افراد دخیل در پروژه نهایی تشکیل می دهد تا نقطه نظرات همه افراد در نظر گرفته شده و موانع و محدودیت های تولید و اجرا نیز لحاظ شده و نهایتا طرحی ارائه شود که کاربردی باشد و همان به اجرا برسد.

با وجود اینکه پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز در طرح ها و رنگ های مختلف و گوناگون کاملا آماده نصب و اجرا تولید می شوند و نیاز به پرداخت با هرگونه عملیات اضافی برای نصب ندارند اما بهتر است به مجریان پروژه در مورد میزان فشار قابل تحمل درباره هر یک از انواع پنل ها و خصوصیات مواد و رنگ پذیری و نوع انجام پوشش و تنش ها و خمش هایی که تحمل می کنند، و همچنین توع اتصالات مورد نظر برای نصب پنل مربوطه و نمیزان مقاومت آن در برابر رطوبت و مناسب بودن با آب و هوای منطقه مورد استفاده، اطلاعات کافی داده شود. تا مجری طرح و پروژه علاوه بر در نظر داشتن طرح و رنگ مورد نظر خود خواص مکانیکی و فیزیکی و شیمیایی پنل های بتن اکسپوز را در نظر داشته باشد تا بتواند انتخابی در خور و شایسته را انجام دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *