با توجه به آنچه که در نوشته “گونه های متنوع بتن الیافی” بیان شد که برای ساخت بتن الیافی طراحان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، ابداعات و شیوه های خاص خود را دارند. یکی از مواردی که می تواند این تنوع خود را در آنجا نشان دهد، استفاده از الیاف است. به این دلیل که فقط یک الیاف خاص نیست که به وسیله آن این محصول تولید شود.

بلکه همانطور که در مقاله مورد نظر گفته شد، می توان از اجناس مختلفی، الیاف تهیه کرد و آن ها را در ترکیب با بتن به کار بست تا بتن الیافی مورد نظر ما تولید شود. الیاف فولاد، الیاف نایلون، الیاف شیشه یا فایبر گلاس، الیاف پلیمری و غیره هر کدام به طور جداگانه بتن الیافی مخصوص به خود را تولید می کنند. اما برای انتخاب کردن چه معیارهایی باید در دست داشت؟

مقاومت ضربه بتن الیافی

معیارها بر اساس اندازه گیری مقاومت های مختلف، مانند مقاومت خمشی، پیچشی، کششی، فشاری، سختی و غیره صورت می پذیرد که باید بتواند بتن الیافی ساخته شده، استانداردهای مورد لحاظ ما را برآورده کند. در این صورت است که می توانیم اطمینان کنیم که انتخاب ما در مورد بتن الیافی مورد نظرمان، انتخاب صحیحی بوده است.

برای این منظور تیم تحقیقاتی ما در هنزا مجموعه ای شامل پانزده استوانه کوچک ساخته شده از بتن الیافی را در ابعادی به اندازه های حدودا 15 سانتی متر قطر و 6 سانتی متر ضخامت تولید کردند و آن ها را مورد آزمایش قرار دادند. تا مشاهده شود که پس از حدود 4 هفته چه بازخوردی نسبت به مقاومت ضربه ای می توان در مورد این نوع بتن الیافی به دست آورد.

نتایج به دست آمده بر اساس آزمایش ذکر شده در مورد بتن الیافی را در نموداری که تصویر آن در بالا آمده می توان مشاهده نمود. یکی از نتایجی که می توانید بر روی نمودار ببینید این است که مقاومت ضربه با افزایش میزان الیاف در این محصول زیادتر می شود. تا جایی که اگر به اندازه 2 درصد الیاف در ترکیب بتن الیافی داشته باشیم، مقاومت آن در برابر ضربه به حدود 25 برابر افزایش می یابد.

البته این به معنای آن نیست که هر قدر درصد وجد الیاف در بتن الیافی را اضافه کنیم، به مقاومت ضربه بالاتری دست پیدا می کنیم. بلکه همانطور که در آزمایش های قبلی در رابطه با سختی و غیره نیز مشاهده نمودید، اگر از حدود 2 درصد مقدار الیاف افزایش پیدا کند، دیگر تغییر محسوسی در مقاومت ضربه در بتن الیافی دیده نمی شود. به همین جهت افزایش ان بیش از این مقدار به صرفه نیست.

نکته دیگر آن است که وجود الیاف باعث شده است که بتن الیافی پس از برداشتن اولین ترک در اثر تحمیل نیرو همچنان بتواند ساختار و استحکام خود را حفظ کند و فاصله بسیار زیادی میان نیروی وارده برای شکست کامل بتن الیافی تا نیرویی که برای برداشتن اولین ترک لازم است، وجود دارد.

به این دلیل که حضور الیاف در ترکیب بتن الیافی می تواند نیروهای وارد شده به ترک را در کل سازه پخش کنند که می توانید نحوه این کار را از طریق متخصصان ما در هنزا پیگیری نمایید. برای مشاهده یکی از مصادیق بتن الیافی صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا را به شما پیشنهاد می کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *