بهترین شیوه برای اطمینان از آنکه مصالح ساختمانی شما بتواند منطبق بر محیط و وضعیتی باشد که در آن به کار رفته است، این است که بتوانیم آن محصول را برا موقعیت های مختلف در نظر گرفته و با توجه به فاکتورهای محیطی بسنجیم که آیا می تواند قابل اطمینان باشد یا خیر. حال می خواهیم به سراغ بتن الیافی برویم و همین نکته را در مورد آن در نظر بگیریم و توجه کنیم که آیا می تواند بتن الیافی در هر وضعیتی به کار گرفته شود یا خیر.

در نوشته “بتن الیافی و شرایط محیطی” راجع به همین مسئله صحبت کردیم و دیدیم که درست است که افزودن الیاف به بتن و به وجود آمدن بتن الیافی را می توان قدم بزرگی در تحولات در عرصه بتن دانست و به شمار آورد، اما لازمه آن که بتوانیم کیفیت و مرغوبیت بتن الیافی را افزایش دهیم این است که بتوانیم با شرایط زمینه ای آن را هماهنگ و همساز کنیم. شرایط زمینه ای یعنی اینکه ما قائل به این باشیم که آب و هوا و رطوبت و خصوصیات دیگر هر یک بتوانند محصولات ساختمانی را تحت تاثیر قرار دهند.

گونه های متنوع بتن الیافی

البته وقتی که در این تحلیل دقیق تر می شویم می بینیم که شرایط محیطی می تواند در مرحله تولید نیز به کار آید و ما را در این زمینه یاری کند که آیا بهتر است در برخی از محیط ها و منطقه ها دست به تولید بتن الیافی بزنیم یا اینکه از جهت تولید این محصول تفاوت و فرق خاصی نمی کند که در چه منطقه ای این کار را انجام دهیم. اما لازم است توجه کنید که بتن الیافی را می توانیم جزو آن دسته از مصالح ساختمانی به شمار آوریم که تفاوت چندانی در محیط های گوناگون نمی کند.

الیاف می تواند جنس های مختلفی داشته باشد. البته به این معنا نیست که در یک بتن الیافی چند جنس مختلف الیاف وجود داشته باشد. بلکه برای هر نوع بتن الیافی صرفا از یک نوع از الیاف می توان بهره برد. ولی مسئله اینجاست که انواع مختلفی الیاف وجود دارد که هر کدام از این انواع دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در صورت ترکیب با بتن الیافی می تواند خصوصیات خاص هر کدام را داشته باشد که ان را از دیگر انواع بتن الیافی متمایز می کند.

یکی از الیاف پر کاربرد برای بتن الیافی، فولاد است. یعنی همان متریالی که از میلگردهای ان آرماتور ساخته و با قرار دادن آن در همجواری بتن معمولی می توانند آن را تقویت کنند، حالا به صورت الیاف در سایزهای کوچک آن را بریده و به این ترتیب می توانند بتن الیافی تولید کنند که هر کدام از پنل های آن ها دارای قدرتی چندین برابر قطعات بتن معمولی است.

علاوه بر فولاد، می توان از چند نمونه دیگر نیز نام برد. مانند نایلون، پلیمر، الیاف شیشه و غیره. که البته امروزه هنوز تحقیقات بر روی ابداع گونه های جدید الیاف برای تولید بتن الیافی ادامه دارد. مثلا می توان از الیاف نانو نام برد. البته فراموش نکنید که صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا را ببینید و همچنین با کارشناسان ما نیز در رابطه با بتن الیافی مشورت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *