[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.22″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”4.4.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” hover_enabled=”0″]

در ادامه مجموعه مقالات هنزا در زمینه معرفی و آشناسازی مخاطبان عزیز با مصالح ساختمان گوناگون از نگاه متخصصان هنزا به سنگ ها رسیدیم که یکی از عمده ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر از دیرباز بوده اند.
و سوال اصلی که کارشناسان هنزا در این نوشته ها به آن پرداخته اند این است که ما چگونه می توانیم میزان کیفیت و مرغوبیت سنگ های ساختمانی را تشخیص داده و آن ها را با هم مقایسه کنیم و به این ترتیب به انتخابی بهتر برای پوشش نما و یا کفپوش ساختمان خود دست پیدا کنیم.

بتن اکسپوز

در مقاله “چگالی، یکی از عوامل نشان دهنده کیفیت سنگ ها” از هنزا مشاهده نمودیم که چگالی به گفته متخصصان هنزا یکی از اساسی ترین فاکتورهایی است که نشان دهنده کیفیت یک سنگ ساختمانی می باشد.
چرا که هر چه چگالی سنگی بالاتر باشد به معنای تخلخل کمتر و میزان جذب آب کمتر می باشد. و همین امر باعث شد که کارشناسان هنزا اندازه جذب رطوبت را به عنوان فاکتور دوم برای مرغوبیت سنگ ها در نظر بگیرند و در نوشته ” قابلیت جذب آب، معیاری برای تشخیص کیفیت سنگ ها” از هنزا به این مساله پرداخته اند.

مقاومت و دوام انواع سنگ های مختلف ساختمانی

و همانطور که کارشناسان هنزا اشاره کردند، هر چه تخلخل سنگی بیشتر باشد امکان جذب آب در آن بیشتر است که دلیل آن منفذهای بیشتر درون سنگ می باشد. و اهمیت اندازه جذب رطوبت به گفته متخصصان هنزا ارتباط آن با دوام و طول عمر مصالح ساختمانی است.
چرا که دوام بر اثر واکنش های هوازدگی مانند فعالیت های یخ زدن و ذوب شدن در طول زمان تعیین می شود. و هر چقدر که این فعالیت ها در سنگی بیشتر باشد دوام آن کمتر است. به خصوص این مساله در آب و هوای سرد بیشتر خود را نشان می دهد. چون همانطور که می دانید آب هنگام یخ بستن به اندازه هفت درصد منبسط می شود و همانطور که در نوشته قبلی هنزا می توانید ببینید این انبساط حجمی در صورتی که آب جذب شده توسط سنگ ها زیاد باشد می تواند باعث ترک خوردن و خورد شدن سنگ ها شود.
علاوه بر دوام و خصوصیات استحکامی به بیان متخصصان هنزا سنگ های متخلخل را کمتر می توان جلا داد و صیقلی کرد. که این امر اهمیت ویژه ای در زیبایی نمای سنگی ساختمان ها دارد. چرا که همانطور که مهندسان هنزا بیان می کنند استفاده از مصالح ساختمانی بیرونی فقط کاربرد استحکامی و مقاومتی ندارند و یکی از هدف های اصلی آن ها زیباتر کردن جلوه و نمای ساختمان می باشد.
به گفته محققان هنزا اما توان جذب رطوبت در سنگ ها را می توان بر اساس وزن خشک سنگ محاسبه و تعریف کرد. سنگ ها به دو دسته تقسیم می شوند:

– سنگ های آذرین که دارای بلورهای شکل یافته تر هستند.
– سنگ های رسوبی مانند سنگ آهک و همچنین ماسه سنگ ها که آرایش مولکولی این سنگ ها نامنظم است.

متخصصان هنزا بیان می کنند که توان جذب آب در سنگ های دسته اول بسیار کمتر از سنگ های دسته دوم است. چرا که آرایش منظم مولکولی و بلورهای ایجاد شده اجازه کمتری به مولکول های آب برای نفوذ به داخل سنگ را می دهند.
صفحه محصولات هنزا را دنبال کنید تا با مصالح ساختمانی تولید شده توسط برترین مهندسان و کارشناسان این مرز و بوم آشنا شوید و در صورت هر گونه سفارش برای پروژه های ساختمانی خود با کارشناسان ما در هنزا در تماس باشید.

سنگ فرش بتنی

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *