بتن اکسپوز که در نمای بیرونی ساختمان ها و سازه های گوناگون کاربرد رو به گسترشی دارد، علاوه بر آن توانسته این روزها راه خود را به سمت نمای داخلی ساختمان ها نیز باز کند و به یکی از مصالح سختمانی اولیه در پوشش نما به حساب آید.

یکی از دلایل اصلی آن ریخت و ظاهر خاص این محصول می باشد که جلوه ای مدرن و مینیمال به فضا می بخشد و علت دیگر آن که توانایی پذیرش طرح و شکل های مختلف را دارا می باشد. چنانچه در این رابطه می توانید در نوشته “خلاقیت و ابتکار در استفاده از بتن اکسپوز” مطالعه نمایید.

اما باید توجه داشت که روش ساخت و نصب بتن اکسپوز ارتباط زیادی با محل به کار گیری آن دارد یعنی مثلا بتن اکسپوز اگر در نمای دیواره داخلی یک ساختمان مسکونی به کار رود، با زمانی که در دیواره یک سد به کار گرفته می شود دارای اختلافاتی در روش اختلاط و مواد افزودنی دارد و همچنین روش نصب ان ها نیز متفاوت است.

روش ترمیم بتن اکسپوز

چنانچه در سازه های کوچکتر بیشتر از نصب پنل های پیش ساخته بتن نما استفاده می شود و در سازه های غول پیکر از شیوه بتن ریزی در محل بهره برده می شود. که با این تفاوت ها می توانید در نوشته “روش اختلاط برای نمای بیرونی و نمای داخلی بتن اکسپوز” بیشتر آشنا شوید.

اما در این نوشته به این مطلب خواهیم پرداخت که روش تعمیر و ترمیم بتن اکسپوز نیز به توجه به موقعیت استفاده از آن متفاوت است. همانطور که می دانید عوامل جوی، رطوبت، ضربه و … می تواند باعث آسیب دیدن هر محصولی از جمله بتن اکسپوز شود که در این صورت به سراغ ترمیم آن خواهیم رفت.

اگر بتن اکسپوز در سدها، تونل ها یا زیرگذرها به کار رفته باشد معمولا برای ترمیم خرابی های آن از بست های فولادی و یا از روش پر کردن استفاده می شود. چرا که زیبایی ظاهری در آن ها اهمیت خیلی ویژه ای ندارد ولی در نمای داخلی پوشیده شده با بتن اکسپوز که زیبایی اهمیتی دو چندان دارد، از شیوه هایی استفاده می شود که نمای اصلی از بین نرفته و دچار تغییر نشود.

در ترمیم بتن اکسپوز مساله ای که اهمیت ویژه ای را به خود اختصاص می دهد این است که قسمتی از بتن که ترمیم می شود باید از لحاظ بافت و رنگ کاملا مشابه بخش های اولیه بتن اکسپوز باشد و همین امر باعث می شود که ترمیم بتن اکسپوز به مساله ای تخصصی مبدل گردد.

برای این امر معمولا ترکیبی از ملات بتن نما که دارای رنگ و بافتی مشابه قسمت اصلی بتن باشد، تهیه شده و توسط چسب ساختمانی، یا گروت ساختمانی و یا عایق سازه آن را به بخش تخریب شده می افزایند و آن را ترمیم می کنند. البته ممکن است در این صورت بتوان از مواد افزودنی خاص نیز که چسبندگی و تراکم ملات ترمیمی را افزایش دهد، استفاه کرد.

چنانچه دیدید ترمیم بتن اکسپوز یک امر ویژه و تخصصی است به طوری که باید از متخصصان ایم امر بهره مند شوید که در نهایت محل ترمیم شده بتن نما جلوه کلی کار را مختل نکند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در صورتی که نیاز به ترمیم بخشی از بتن اکسپوز نمای ساختمان خود دارید، با کارشناسان و متخصصان هنزا تماس بگیرید. همچنین می توانید نمونه پروژه های عملیاتی بتن اکسپوز هنزا را در صفحه بتن اکسپوز هنزا دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *