با اینکه در مقاله “مقاومت بتن پلاک در درجه حرارت های مختلف” راجع به پایداری بتن پلاک در محیط هایی که درجه حرارت آن ها بیش از حد متوسط و نرمال است یا محیط هایی که دمای آن ها کمتر از مقدار متعادل و میانگین است صحبت کردیم. و گفتیم که از آنجا که بسیاری از مصالح ساختمانی ممکن است توان تحمل درجه حرارت های خیلی زیاد یا خیلی کم را نداشته باشند، به همین دلیل باید در مورد بتن پلاک این مسئله مورد توجه قرار داد و تست کرد.

نتیجه تست را نیز باید اینگونه بررسی کنیم که آیا بتن پلاک را می توان در نواحی ، کشورها و شهرهایی که سردسیر هستند به کار گرفت؟ یا اینکه ممکن است در اثر انقباض دچار ترک و شکست شوند. یا اینکه دچار یخ زدگی شده و ساختار آن ها از هم پاشیده گردد. علاوه بر آن این محصول را باید در محیط های دارای دماهای بالا که ناحیه هایی بسیار گرم هستند نیز ازمود و ببینیم که آیا این محصول می تواند این میزان درجه حرارت را تحمل کند یا اینکه بر اثر انبساط های پیش آمده، از هم گسسته می شود.

مقاومت بتن پلاک در برابر شوک حرارتی

با توجه به آنچه که در مقاله مذکور راجع به خصوصیات بتن پلاک بیان شد و حتی در آن نوشته واکنش بتن پلاک در برابر آتش سوزی را نیز بررسی کردیم، دیدیم که بر خلاف بعضی از محصولات ساختمانی که فقط برای محیط های با دمای معمول و متوسط مناسب هستند، بتن پلاک را می توان در محوطه ها و نواحی با دماهای زیاد یا پایین هم به کار برد بدون اینکه سازنده و یا صاحب پروژه این نگرانی را داشته باشد که انبساط ها و یا انقباض های تحمیلی بر بتن پلاک بتواند به ساختار آن آسیبی بزند.

این ویژگی را بتن پلاک، مدیون انعطاف پذیری بتن به کار رفته در ساختار آن می باشد. اما نکته دیگری را باید در زمینه عملکرد بتن پلاک در ازای درجه حرارت مورد توجه قرار داد. که این مورد مقاومت بتن پلاک در برابر شوک های حرارتی است که در برخی از مناطق جوی اهمیت زادی پیدا می کند. در مورد بقیه محصولات ساختمانی غیر از بتن پلاک نیز باید این موضوع را به دقت بررسی کرد و ببینیم که آیا می توانند در محیط هایی که ممکن است دچار شوک حرارتی شوند طاقت داشته باشند یا خیر؟

معنای این امر آن است که ممکن است در برخی از مناطق درجه حرات محیط در زمان های متوالی یک روز دچار تغییرا زیادی شود. یعنی اختلاف دکای روز و شب در آن ناحیه بسیار بالا باشد و این تغییرات در مدت زمان کم می تواند شوکی را به بتن پلاک یا سایر محصولات وارد آورد که باعث تخریب آن ها گردد.

در مورد بتن پلاک از آنجا که در آزمایشگاه های هنزا این محصول تحت 120 درجه سانتیگراد شوک حرارتی قرار گرفته  نسبت به این میزان مقاوم سازی شده است، دیگر ناراحتی نباید از بابت پایداری و استحکام بتن پلاک در برابر این تغییرات ناگهانی درجه حرارت داشته باشیم.

کسب اطلاعات بیشتر را می توانید از طریق تماس با کارشناسان و متخصصان هنزا در نظر داشته باشید. علاوه بر آن پیشنهاد ما به شما بازدید از صفحه بتن پلاک هنزا می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *