بنا بر آنچه گفته شد، با اینکه ابداع دال بتنی توانسته سرعت و کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهد، اما برای آنکه بازدهی و کیفیت این محصول فراتر رود نیز باید نکات و ملاحظاتی را در طراحی و ساخت در نظر گرفت. یکی از ملاحظاتی که در نوشته های قبلی نیز به آن پرداختیم و رعایت آن لازم و ضروری است، این است که در حین اینکه دال بتنی باید به مقدار کافی دارای وزن و بتن باشد که بتواند مقاومت های مورد نیاز را برآورده کند، اما از طرفی این وزن نباید از حدی فراتر رود.

علت اینکه وزن دال بتنی نباید از حد مشخصب فراتر رود نیز در این است که درست است هر چه بتن بیشتری در ساخت دال بتنی و یا هر سازه دیگری که در آن بتن به کار می رود، استفاده شود، مقاومت و استحکام بیشتری خواهیم داشت، اما به این مسئله نیز باید توجه کرد که اگر وزن این سازه از محدوده معینی تجاوز کند، می تواند سازه ها و المان هایی که در زیر آن قرار دارد را دچار آسیب بکند و بار بیشتری را در طولانی مدت به کل ساختمان تحمیل کند.

طرح موج دار دال بتنی

به همین دلیل بود که در مقاله “شکل های مختلف دال بتنی در طراحی” گفتیم که نسبت مقاومت دال بتنی به وزن آن را در آزمایشات و تست ها بررسی کرده و بر اساس نمودارهای به دست آمده، محدوده بهینه را انتخاب می کنند. علاوه بر آن گفته شد که برخی ترفندها و روش های خلاقانه در طراحی هست که می تواند با ثابت نگه داشتن مقاومت و قدرت دال بتنی، وزن آن را کاهش دهد. که در نوشته گذشته این قول را به خوانندگان عزیز و گرامی دادیم که در نوشته های بعدی به طور مفصل تری به این طراحی ها بپردازیم.

معمولا برای اینکه بتوان دستی در طراحی دال بتنی به منظرو سبک تر کردن آن برد، این کار را در قسمت زیرین دال بتنی انجام می دهند. یعنی سطح رویی آن به همان صورت یکدست و یکنواخت باقی می ماند و سطح زیرین آن را با طرح ها و ایده های خاصی که به ذهن آن ها می رسد دچار تغییر می کنند که در این نوشته می خواهیم به یکی از این ایده ها بپردازیم و کمی آن را برای شما تشریح کنیم.

یکی از کارهایی که برای بهبود طراحی دال بتنی انجام می دهند، موج دار کردن سطح زیرین آن می باشد. به وسیله موج دار کردن می توان بخشی از حجم بتن مصرفی در قسمت زیرین دال بتنی را کاهش داد بدون از دست دادن میزان مقاومت آن. برای اینکه غالبا بتن را داخل یک سینی موج دار می ریزند. تا به شکل آن قالب در بیاید.

دال بتنی به دست آمده از این روش دارای مقاومت های خمشی و کششی مناسبی است که برای به کار گرفتن در ساختمان بسیار مناسب است. از دال بتنی به دست آمده در این روش در جهت های کوتاه بیشتر استفاده می شود. این خلاقیت در طراحی باعث می شود که ما دال بتنی قدرتمندتر و سبک تری داشته باشیم.

برای انکه با دیگر طراحی های خلاقانه که می تواند در زمینه افزایش نسبت مقاومت به وزن دال بتنی کمک کند، آشنا شوید مشاوران و کارشناسان هنزا می توانند به شما کمک کنند. البته مراجعه به صفحه دال بتنی هنزا نیز خالی از لطف نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *