در نوشته “اهمیت محیط زیست در تولید مصالح ساختمانی” از مقالات هنزا به نقش و جایگاه رعایت مصالح و فاکتورهای محیط زیستی در تولید مصالح ساختمانی و سیر تحول و ایجاد مواد جدید و نوین ساختمانی از منظر کارشناسان هنزا پرداختیم و سپس درباره رعایت این دغدغه در تولید مصالح ساختمانی هنزا صحبت کردیم.

همانطور که با دنبال کردن مثالات هنزا دریافته اید، کارشناسان ما در این مقالات سعی بر معرفی کردن مصالح گوناگونی که امروزه و یا در گذشته در صنعت ساختمان به کار گرفته می شوند، پرداخته اند. به عنوان نمونه می توانید به مقاله “دسته بندی سنگ ها از لحاظ میزان تخلخل” از نوشته های کارشناسان هنزا بپردازید. که در این نوشته محققان ما در هنزا شما را با انواع سنگ های ساختمانی و نحوه دسته بندی و طبقه بندی آن آشنا می کنند.

به گفته متخصصان هنزا سنگ ها از دیرباز به عنوان مصالح در ساخت خانه مورد استفاده انسان ها قرار می گرفته است. و اگر در گذشته صرفا به عنوان یک محصول برای استحکام و قوام بخشیدن به دیوارهای ساختمان به کار می رفته، امروزه به بیان کارشناسان هنزا از سنگ ها به عنوان یک عنصر تزئینی و دکوری در نمای بیرونی و یا بخش های داخلی ساختمان ها نیز استفاده می شود.

فاکتورهای موثر در بررسی کیفیت سنگ ها

اما برای اینکه بتوانیم سنگ های مرغوب و با کیفیت را از سنگ هایی که دارای کیفیت و مرغوبیت کمتری هستند، تشخیص بدیم چند فاکتور و عامل از از نگاه کارشناسان هنزا می توان مورد بررسی قرار داد. به ترتیبی که محققان ما بیان نمودند، اولین عامل چگالی سنگ ها می باشد، که هر چه تراکم و فشردگی سنگ ها بیشتر باشد، چگالی (وزن واحد حجم) آن بیشتر است.

محققان هنزا می گویند که سنگ های با چگالی بیشتر دارای تراکم و در نتیجه طول عمر و دوام بالاتری می باشند. همچنین فاکتور دیگری که می توان در نظر گرفت، میزان تخلخل سنگ ها می باشد. یعنی میزان فضاهای خالی که در حجم و بافت سنگ ها وجود دارد. کارشناسان هنزا می گویند که هر چه تخلخل در سنگ ها مقدار بیشتری داشته باشد احتمال نفوذ و جذب آب و رطوبت توسط سنگ بیشتر است که همین امر باعث می شود که از کیفیت آن کاسته شود.

چرا که همانطور که بارها در معرفی مصالح ساختمانی مختلف، کارشناسان ما در هنزا خاطرنشان کرده اند، جذب آب توسط مواد ساختمانی می تواند به عنوان یک نقطه منفی برای آن ها در نظر گرفته شود. چون هم استحکام داخلی آن ها کاهش می دهد. هم باعث می شود که دچار قارچ زدگی و کپک زدگی شوند و هم می تواند شکل و رنگ ظاهری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. و همانطور که کارشناسان ما بیان می کنند این امر باعث کاهش طول عمر آن مصالح ساختمانی می شود که امکان جذب و نفوذ رطوبت بالاتری دارد.

به گفته کارشناسان هنزا علاوه بر مواردی که درباره عوارض نفوذ آب در بین ذرات سنگ ها بیان شد، به این مطلب هم باید اشاره کنیم که جذب رطوبت باعث کم تر شدن مقاومت فشاری سنگ ها می شود. که بخ خصوص در سنگ هایی که به عنوان زیر بنای ساختمان به کار می روند این مساله اهمیت ویژه دارد.

برای آشنایی با مصالح ساختمانی هنزا به صفحه محصولات هنزا بروید و با انواع مواد نوین ساختمانی ما در هنزا آشنا شوید و جهت سفارش محصول می توانید با کارشناسان هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *