همانطور که کارشناسان هنزا در سلسله مقالات پیش از این بیان نمودند، نحوه تامین، انبار و نگهداری مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین وظایفی است که به گفته متخصصان ما در هنزا وظیفه آن بر عهده سرپرست کارگاه ساختمانی که مدیریت انجام پروژه را بر عهده دارد، می باشد. و چنانچه در مقاله “شیوه نگهداری و انبار سیمان فله ای” از محققان هنزا بیان شد نگهداری سیمان از جمله مهم ترین وظایفی است که اگر به دقت انجام نشود می تواند باعث آسیب رساندن به این مصالح ساختمانی و در نهایت به گفته مهندسان ما در هنزا باعث صدمه دیدن استحکام ساختمان می شود.

پس از سیمان، یکی دیگر از مصالح ساختمانی که به گفته متخصصان هنزا نگهداری آن در اولویت بعدی قرار دارد، نحوه فراهم کردن و محافظت کردن از سنگدانه ها می باشد. که می توانید به دو نوشته “نحوه تامین و نگهداری سنگدانه ها در ساختمان/ 1” و “چند نکته دیگر درباره محافظت از سنگدانه ها” مراجعه نمایید که در آن ها متخصصان ما در هنزا به شیوه های انبار و نگهداری سنگدانه های شن و ماسه در محل کارگاه پرداخته اند.

انبار سنگدانه با تسمه نقاله و لوله شوت

هنگام منتقل کردن و تخلیه سنگدانه های شن و ماسه در کارگاه، کارشناسان هنزا توصیه می کنند که از تسمه نقاله و لوله شوت استفاده شود که تا جایی که امکان دارد لازم است ارفاع تسمه نقاله را کم کرد، محققان هنزا می گویند به این وسیله اگر ذرات در معرض باد قرار گیرد چون ارتفاع تخلیه کم است موجب جابجایی ذرات نمی شود.

چون همانطور که می دانید سرعت وزش باد در ارتفاعات پایین تر کمتر است و چنانچه کارشناسان ما در هنزا بیان می کنند برای اندازه گیری استاندارد سرعت وزش باد در یک منطقه، سرعت آن را در ارتفاع ده متری می سنجند. چون در این صورت ارتفاع انبارها زیاد نیست بلکه در عرض گسترده می شود.

بهتر است جابجایی سنگدانه ها را با استفاده از کلامشل انجام دهید. این وسیله می تواند مصالح را در راستای عمودی جابجا کند. اما مهندسان ما در هنزا تاکید دارند که سنگدانه ها لازم است که در واحدهای کوچک انبار شوند که به این ترتیب بر روی شیب و لبه هایی که انبار می شود ریزش نکند. و همچنین توصیه کارشناسان هنزا این است که در واحدهای دپوی سنگدانه ها از یک مانع برای اینکه جلوی دانه های درشت گرفته شود، استفاده شود.

اما کارشناسان هنزا هشدار می دهند که برای تخلیه سنگدانه ها نباید از تسمه نقاله به همراه لودر جهت تنظیم لایه های افقی استفاده کرد. چرا که تسمه نقاله هنگام ریختن سنگدانه ها، شن و ماسه های درشت تر را زودتر می ریزد و ذرات ریزتر روی آن قرار می گیرد، سپس لودر فقط آن بخشی از سنگدانه ها را که جلوی آن قرار دارد بر می دارد و به طور یکنواخت ترکیب آن ها را در هم نمی آمیزد. همین امر به قول متخصصان هنزا سبب می شود که ذرات ریز و درشت از هم جدا شوند و همگن بودن سنگدانه ها به هم بخورد.

دپو کردن سنگدانه ها با کلامشل

نکته دیگر مورد هشدار کارشناسان هنزا در تخلیه سنگدانه ها به وسیله کلامشل این است که کلامشل همه سنگدانه ها را در یک واحد روی هم و با ارتفاع زیاد انبار کند. این شیوه باعث می شود ذرات ریز و درشت از هم جدا شوند و ذرات بزرگ تر روی شیب و لبه های واحد ریزش کند.

نکته دیگری که محققان هنزا آن را غلط می دانند این است که سطوح شیب دار سنگدانه ها را با استفاده از بولدوزر یا لودر ایجان کنیم. چرا که حرکت بولدوزر روی سطح شیب دار سنگدانه ها باعث می شود که ذرات زیر آن بغلتند و ذرات درشت روی سطح شیب دار سر بخورند و از ذرات ریز جدا شوند.

و نداشتن مانع نیز نکته اشتباه دیگری است که مورد تذکر کارشناسان هنزا برای سرپرست کارگاه ها در دپوی سنگدانه ها می باشد. چون در صورت نبود مانع بر روی سطوح شیب دار سنگدانه ها درشت هنگام ریزش زودتر از سنگدانه های ریز یقوط می کنند. چون ذرات ریز تر بیشتر به ذرات دیگر گیر کرده و در راه باقی می مانند.

دو مطلب دیگر مورد توجه کارشناسان هنزا در رابطه با تخلیه ینگدانه ها در محل دپو این است که اولا از ارتفاع بالا سنگدانه ها را تخلیه نکنیم. چرا که به گفته محققان هنزا این سقوط آزاد موجب می شود که با وزش باد، سنگدانه های ریز و درشت از هم جدا شوند.

مطلب آخر نیز این است که کارشناسان هنزا نهی می کنند که کامیون ها بر روی سنگدانه ها حر کت کنند. این امر باعث می شود هم ذرات شن و ماسه به پایین شیب سقوط کنند و هم اینکه وزن بالای کامیون باعث خرد شدن ذرات سنگدانه و همچنین آلوده شدن آن ها می شود که باعث شده خواص چسبندگی خود را از دست بدهند.

جی اف آر سی GFRC چیست؟

برای آنکه بتوانید با شیوه های صحیح دپو کردن انواع مختلف مصالح ساختمانی در محل کارگاه آشنایی پیدا کنید و همچنین استفاده بهینه تری از انرژی و هزینه های خود در پروژه های ساختمانی داشته باشید با متخصصان و کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید. همچنین جهت افزایش زیبایی و کارآیی ساختمان خود می توانید از مصالح ساختمانی هنزا استفاده کنید که برای آشنایی با آن می توانید به صفحه محصولات هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *