در مقاله “اهمیت روز افزون بتن الیافی” راجع به این صحبت کردیم که چرا امروزه گرایش بیشتر مهندسان و معماران ساختمانی استفاده از بتن الیافی به جای استفاده از بتن معمولی مسلح با آرماتورهای ساخته شده از میلگرد فولادی است. یکی از دلایل این امر این است که بتن در برابر فشار و ضربه خاصیت شکنندگی و ترک برداشتن دارد، به خصوص هنگام خشک شدن و از دست دادن آب.

همانطور که در نوشته “افزایش مقاومت در برابر شکنندگی در بتن الیافی” مشاهده می کنید. برای آنکه ما بتوانیم برای مدت زمان طولانی از بتن الیافی بهره ببریم بدون آنکه دچار گسست یا از هم پاشیدگی شود از افزودنی هایی که اتصال و چسبندگی بتن را بیشتر می کند، استفاده می شود. از جمله این افزودنی ها می توان به خاکستر بادی، سرباره کوره های آهن گدازی، پوزولان و غیره اشاره کرد.

افزودنی به بتن الیافی

اما هیچ کدام از این افزودنی ها نتوانسته به اندازه الیاف، در افزایش مقاومت و استحکام بتن و پایداری آن در برابر شکنندگی تاثیر داشته باشد. تاثیر الیاف مختلف را می توانید در مقاله “آشنایی با انواع الیاف کاربردی در بتن الیافی” مشاهده کنید. به خصوص از بتن الیافی در ساختمان های مرتفع و سازه های بلند می توان استفاده کرد.

بهره مندی از بتن الیافی نه تنها مقاومت بتن را زیاد می کند بلکه به دلیل افزایش مقاومت، باعث کاهش حجم و ضخامت ستون ها می شود که به این ترتیب، وزن ساختمان را کم می کند و میزان مصرف بتن نیز کاهش پیدا می کند. و غیر از صرفه جویی در مصرف بتن، به دلیل استفاده از الیاف جهت تسلیح بتن الیافی دیگر نیازی به آرماتورهای فولادی نداریم و به این ترتیب در استفاده فولاد نیز صرفه جویی می شود.

مزیت دیگری که استفاده از بتن های الیافی به دنبال دارد، این است که به دلیل حجم کم مصالح ساختمانی ساخته شده از بتن الیافی و همچنین استفاده از پنل های پیش ساخته بتن الیافی جهت نما کاری، سرعت نصب و اجرای آن بالاست. ساخت بتن الیافی نیز زمان کمتری نسبت به ساخت بتن های معمولی می طلبد. همچنین به دلیل استفاده از الیاف، این نوع بتن شکل پذیری و انعطاف بالاتری دارد که به این ترتیب می توان آن را در شکل های مختلف طراحی کرد و ساخت بدون اینکه نسبت به دوام عمر و پایایی آن نگران باشیم.

البته استفاده از الیاف در بتن هاای گوناگون الیافی تنها راه کم کردن وزن بتن نیست بلکه می توان به جای سنگدانه های مرسوم که در ترکیب بتن الیافی به کار گرفته می شود از سنگدانه های سبک، وزن آن را کاهش داد. این تمهیدات باعث کاهش قال قبول وزن بتن الیافی شده است.

به طوری که در اقصی نقاط دنیا و کشورهای مختلف از بتن الیافی نوینی در برخی پروژه ها استفاده شده است که دارای چگالی حدود دو تن بر متر مکعب هستند که در برابر حدود 80 مگا پاسکال فشار نیز می توانند از خود مقاومت نشان دهند. خصوصیات این نوع از بتن الیافی سبب شده که در محیط های خاص مانند فضاهای خورنده و یا فضای زیر دریا نیز در سازه های مختلف از بتن الیافی استفاده شده است.

کشور عزیز ما نیز در زمینه استفاده از بتن الیافی بی نصیب نبوده و در برخی پروژه ها از این محصول استفاده کرده و رو به گسترش است. برای نمونه می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه نمایید که این محصول یکی از بهترین نمونه های این بتن می باشد که در آن از الیاف شیشه در مخلوط بتن استفاده شده است. همچنین چندی است که در ترکیب این بتن از دوده سیلیس استفاده می شود که از افزودنی های مقاوم کننده بتن است و به تازگی در کشور ما تولید می شود.

قابل ذکر است که مناطق جنوبی کشود به خاطر رطوبت بالای محیط به همراه هوای گرم موجود از جمله مناطقی است که برای بتن بسیار خورنده است. به همین جهت استفاده از بتن الیافی در این منطقه از اولویت خاصی برخوردار است. در بتن الیافی که در این ناحیه تولید می شود از سیمانی استفاده می شود که حدود ده درصد میکروسیلیس دارد.

میکرو سیلیس در بتن الیافی

به دلیل گرمای شدید و سرعت بالای خشک شدن، مرحله عمل آوری این بتن در جنوب کشور از حساسیت زیادی برخوردار است که بتن الیافی دچار ترک های شدید و گسترده نشود. در تونل هایی که جهت انتقال آب حفر می شود و همچنین تونل هایی که در سازه سد مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از بتن الیافی کاملا مناسب است.

مصرف میکرو سیلیس باعث می شود که مقاومت های سایشی و همچنین فرسایشی این بتن بیشتر شود که از جمله ویژگی های مورد نیاز در برخی کاربردهای این بتن است. که می توان به جای آرماتور از آن استفاده کرد زیرا که آرماتورها در محیط های خورنده به شدت دچار پوسیدگی می شوند.

چنانچه برای بهره مندی از بتن های مختلف الیافی جهت مصالح ساختمانی پروژه ساختمانی خود و یا نماکاری ساختمان خود، هنوز تصمیم نگرفته اید، لازم است که با مشاوران متخصص و متبحر ما در هنزا تماس داشته و درباره بهترین انتخاب بتن الیافی که متناسب با محیط زندگی و شرایط آب و هوایی شما باشد مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *