چنانچه در مقاله “آشنایی با جی اف آر سی GFRC” گفتیم، جی اف آر سی (GFRC) یا بتن مسلح به الیاف شیشه (فایبر گلاس) یک گونه از بتن الیافی است. این محصول همچتیت به نام جی آر سی (GRC) شناخته می شود. جی اف آر سی (GFRC) عمدتا در پنل های نمای بیرونی ساختمان و به عنوان بتن پیش ساخته معماری به کارگفته می شوند و تا حدی شبیه به مصالح ساختمانی مانند تخته های سیمانی یا سیمان فیبری می باشد.

ترکیب

در نوشته “مزایای جی اف آر سی/ جی آر سی” گفته شد که بتن مسلح به فایبر گلاس یا همان جی اف آر سی (GFRC) دارای استجکام بالاست چرا که مقاومت قلیایی الیاف شیشه در اندرون بتن نفوذ می کند. در این صورت هم الیاف و هم بتن خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می کنند و این خصوصیات دچار هم افزایی و تقویت یکدیگر نیز می شوند به طوریکه هر یک به تنهایی فاقد این میزان توان و قوام هستند. در واقع در جی اف آر سی (GFRC) الیاف شیشه عنصر اصلی حمل بار هستند و بتن اطراف آن ها درواقع به آن ها شکل دهی و جهت دهی می کنند و در مقابل صدمه و آسیب از آن ها در مقابل محیط بیرونی مراقبت و نگهداری می کنند.

کاربرد دکوراتیو جی اف آر سی یا جی آر سی

الیاف شیشه موجود در جی اف آر سی (GFRC) در واقع باعث تقویت و مسلح شدن بتن یا هر کامپوزین دیگری که در آن به کار برده شوند، می گردد. الیاف شیشه یا همان فایبرگلاس میتوانند در ظول بتن جی اف آر سی (GFRC) به صورت مشتمر و پیوسته و بدون قطعی جاگذاری شوند و همچنین می توانند به صورت گسسته در طول بتن الیافی جی اف آر سی (GFRC) جاگذاری شوند.

نوع اصلی و اولیه فایبر گلاس که در ساخت بتن جی اف آر سی (GFRC) از آن استفاده می شد از لحاظ دوام و طول عمر دچار ضعف و مشکل بود چرا که عامل قلیایی در سیمان با سیلیس موجود در فایبر گلاس واکنش نشان می داد. در سال 1970 فایبر گلاس های مقاوم در برابر قلیا جهت کاربرد در بتن جی اف آر سی (GFRC) به بازار عرضه شد. خصوصیت مقاومت در برابر قلیا با افزودن ماده زیرکونیا به شیشه به دست آمد. هر چه میزان زیرکونیا افزوده بیشتر باشد پایداری فایبر گلاس در برابر حمله های قلیایی بیشتر می شود.  بهترین الیاف شیشه به کار رفته در بتن جی اف آر سی (GFRC) دارای حدود 19 درصد یا بیشتر از ماده زیرکونیا می باشند.

ورقه ها و روکش های جی اف آر سی (GFRC)

استعمال به کار گرفته شده وسیعی از بتن های مسلح به فایبر گلاس یا همان جی اف آر سی (GFRC) استفاده به صورت روکش های سازه است که با چسباندن و محکم کردن لایه نازکی از جی اف آر سی (GFRC) به ضخامت مورد نظر می باشد. جهت گیری الیاف  در هر لایه و همچنین لایه های روی هم انباشته شده می تواند به شکلی کنترل شود که طیف گسترده ای از خصوصیات فیزیکی و مکانیکی را برای روکش های کامپوزیتی تولید کند. اگر جهت گیری الیاف شیشه در ورقه های جی اف آر سی (GFRC) روی هم گذاشته که به نما اتصال می دهیم در جهت های گوناگون توزیع شده باشد می تواند خصوصیات مقاومتی سازه را چندین برابر افزایش دهد.

به کار بردن جی اف آر سی (GFRC) بدون قاب های فولادی معمولا به جهت کاربردهای دکوراتیو و تزئینی مانند قاب های پنجره، ستو های تزئینی، حاشیه های تزئینی بیرونی یا پنل های دیواری شبیه به سنگ آهک به کار برده می شود.

ستون های جی اف آر سی یا جی آر سی

برای آگاهی بیشتر نسبت به انواع گوناگون کاربری های جی اف آر سی (GFRC) به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید و چنانچه تصمیم به بهره مندی از این مصالح ساختمانی در ساختمان خود را دارید آن را با کارشناسان محصولات هنزا در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *