برای آنکه بتوان با خیالی آسوده از یک مصالح ساختمانی استفاده کرد و یا آنکه مهندسان و معماران بتوانند برای مالکان و صاحبان پروژه ماندگاری، دوام و کارآیی آن محصول را تضمین کنند، ابتدا باید بررسی ها و نظارت های لازم را به عمل آورند تا اطمینان حاصل کنند که آیا آن محصول مورد نظر مثلا بتن پلاک توانایی لازم را دارد که در محلی که در نظر گرفته شده است به کار رود.

به خصوص این مسئله در مورد بتن پلاک که قرار است در محیط بیرونی و به عنوان کفپوش به کار گرفته رود، از دو جهت حائز اهمیت است. جهت اول این است که بتن پلاک در محیط و فضای باز مصرف می شود، یعنی در معرض تمام آثار و عوارض جوی و محیطی قرار دارد. از باران که می تواند به صورت رطوبت در آن نفوذ کند تا آفتاب که می تواند باعث از بین رفتن کیفیت رنگ آن شود تا مواد شیمیایی موجود در محیط که می تواند با عناصر موجود در بتن پلاک واکنش داشته و به این ترتیب ساختار آن را از هم بپاشد.

بررسی پایداری بتن پلاک از دو جنبه مختلف

جهت دومی که در بررسی بتن پلاک اهمیت دارد این است که علاوه بر آن که بتن پلاک در معرض عوامل محیطی قرار دارد که هر یک به سهم خود می توانند به نحوی موجب تخریب آن شوند، بتن پلاک یک کفپوش است. یعنی به طور مداوم بر روی آن راه رفته می شود و یا ممکن است وسایل نقلیه از روی آن عبور کنند و همه این ها به مثابه ضربه ها و فشارهایی است که به طور مستمر به بتن پلاک وارد می آیند و این محصول باید توانایی لازم برای حفاظت از خود در برابر این ضربه ها را داشته باشد.

اما همانطور که دیده شد و پیش از این به طور جامع و مفصل در بخشی که مربوط به تشریح خصوصیات بتن پلاک بود، مطرح گردید، بتن پلاک به دلیل برخورداری از بتن به عنوان اصلی ترین جزء سازنده و همچنین به دلیل افزودنی هایی که مقاومت سطحی آن را بالا می برد و متخصصان هنزا به خصوص در تحقیقات خود به افزودنی هایی دست یافته اند که به خوبی می تواند حافظ و کنترل کننده ویژگی های برتری و مقاومتی بتن پلاک باشد، سبب شده که از هر دو جهت بتواند کارآیی خود را به خوبی به اثبات برساند.

پس بتن پلاک هم می تواند قوام کافی را در مقابل آثار محیطی داشته باشد و هم مقاومت لازم را در برابر ضربه هایی که بر روی آن توسط عابران یا وسایل نقلیه وارد می شود. با این وجود برخی محیط ها دارای خواصی هستند که منحصر به فرد است. مثلا برخی مناطق وجود دارند که اختلاف درجه حرارت در طول شبانه روز در آن ها بسیار زیاد است و این مسئله می تواند بتن پلاک را دچار شوک حرارتی کند.

اما تست های صورت گرفته نشان داده اند که بر مبنای مقاله “مقاومت بتن پلاک در برابر شوک حرارتی” بتن پلاک به خوبی مقاومت کافی را در برابر شوک حرارتی از خود نشان داده است. اگر می خواهید در جریان جزئیات این آزمایش ها قرار بگیرید راه آن ارتباط با محققان ما در هنزا است. البته مراجعه به صفحه بتن پلاک هنزا نیز در این راستا خالی از لطف نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *