پس از آنکه به معرفی دال بتنی پرداختیم و شما دریافتید که این محصول در واقع به ورقه هایی از جنس بتن گفته می شود که این روزها سهم بسیاری در محکم سازی ساختمان ها به خصوص در قسمت سقف ها و کف ساختمان دارند. یکی دیگر از ویژگی های این سازه را مطرح کردیم که همانا نسبت مقاومت این محصول به وزن آن بود و با توجه به مطالب ارائه شده دیدید که این کمیت در انتخاب دال بتنی، کمیتی بسیار اساسی است.

هر چه بتوان با وزن کمتری از دال بتنی، مقاومت بیشتری از آن را داشته باشیم، به معنای بهینه سازی بیشتر آن می باشد. به همین جهت در مقاله “شکل های مختلف دال بتنی در طراحی” عنوان شد که مهندسان و طراحان سعی کردند در این راستا با تغییراتی که در طراحی و شکل این سازه می دهند، بتوانند با کمتر کردن وزن آن همچنان مقاومتی که لازم است را حفظ کنند.

دال بتنی دندانه ای

یکی از انواع این شکل ها را در نوشته پیش تحت عنوان “طرح موج دار دال بتنی” توضیح دادیم و همانطور که مشاهده کردید با قالب گذاری در سطح زیرین دال بتنی و سپس بتن ریزی به صورت ریخته گری در آن می توان این سازه را به گونه ای تولید کرد که سطح زیر آن شکل موجی داشته باشد و به این ترتیب مقداری از وزن آن کمتر شود بدون آنکه چیزی از مقاومت آن از دست بدهیم.

در اینجا به یکی دیگر از گونه های دال بتنی اشاره خواهیم کرد به عنوان دال بتنی دندانه ای. در این نوع ورقه های بتنی همانطور که از اسم آن پیداست سعی می شود به جای آن که مانند مدل قبل لایه زیر آن به شکل موج باشد، آن را به شکل دندانه ای طراحی کنیم. که این شیوه هم به صورت یک طرفه و تنها در سطح زیرین انجام می شود که نمونه هایش در صفحه دال بتنی هنزا موجود است. همچنین ارتباط با متخصصان و کارشناسان هنزا می تواند شما را به دیگر گونه های این محصول آشنا سازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *