در مقاله “بتن الیافی چیست” گفتیم که بتن الیافی به بتنی گفته می شود که در ترکیب آن از الیاف به کار رود که این الیاف می تواند از جنس های الیاف فولادی، شیشه ای، نایلونی و … باشد. اما “دلایل افزایش رویکرد نسبت به بتن الیافی” را به طور خلاصه می توان در موارد زیر بر شمرد:

به کار گیری الیاف در بتن باعث می شود که مقاومت مکانیکی بتن از لحاظ تنشی، کششی، خمشی و سایشی افزایش یابد که فاکتوری بسیار مهم و قابل توجه برای یک مصالح ساختمانی می باشد. در نتیجه بتن الیافی قابلیت حمل بار زیاد را داراست و حتی در صورتی که دچار ترک خوردگی هم باشد می توان تا میزان قابل قبولی روی آن حساب باز کرد.

علاوه بر این یکی از نکاتی که در انتخاب مصالح ساختمانی موثر است مقاومت آن ها در برابر تکان های ناگهانی و ضربه مانند زلزله و یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار است. از این جهت نیز بتن الیافی به میزان چشمگیری دارای مقاومت در برابر ضربه بالاتری نسبت به بتن معمولی است. همین امر سبب افزایش کاربری بتن الیافی به جای بتن معمولی که به آن اصطلاحا بتن آرمه گفته می شود شده است.

استفاده از بتن الیافی به جای بتن معمولی به خصوص در بخش های دبوارهای شیب دار (به خصوص به منظور محکم سازی و افزایش استحکام و پایداری شیب های سنگی) و یا دیوارهای ریزشی و یا هنگامی که خواهان دست یابی به سطحی صاف و مسطح هستیم و یا در مواردی که در منطقه ای حساس نیاز به خاکبرداری هستیم کاربرد زیادی دارد. چرا که الیاف به طور یکنواخت و همسان در حجم بتن الیافی پخش و توزیع شده اند.

ویژگی های بتن الیافی

علاوه بر موارد گفته شد به کار بردن بتن الیافی هزینه کمتری را به لحاظ استفاده و نصب و همچنین تهیه پنل های پیش ساخته به سازندگان ساختمان تحمیل می کند و به جهت وجود الیاف در ترکیب بتن، در نتیجه انعطاف و قابلیت شکل پذیری بتن افزایش یافته و می توان از بتن الیافی در مواردی که نیاز به شکل های خاص وجود دارد استفاده کردو برای آنکه نمونه های بسیار زیبای بتن الیافی را مشاهده کنید پیشنهاد میکنیم صفحه بتن الیافی هنزا را مشاهده کنید. البته در صورت نیاز برای تامین بتن الیافی برای ساخت و ساز خود می توانید با کارشناسان و متخصصان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *