درود به همراهان گرامی هنزا. در این مقاله قرار است در رابطه با موضوع بتن اکسپوز چیست با شما عزیزان اطلاعات مختصر و مفیدی را در میان بگذاریم.

بتن اکسپوز که به نام بتن معماری یا نما نیز شناخته می شود، گونه ای از متریال است که دو کارکرد زیر را هم زمان برآورده می کند:

  1. کارکرد زیبایی شناختی
  2. کارکرد ساختاری

به همین دلیل است که این محصول برای ساختمان هایی که به دنبال دستیابی به نماهایی با بافت دلخواه هستند، بسیار مناسب است. جهت آشنا شدن با انواع بافت های قابل اجرا برای این محصول، مقاله “چگونه می توان بتن اکسپوز را پرداخت کرد؟” را مطالعه نمایید. این محصول بدون آنکه از ابعاد مقاومتی و ساختاری خود کوتاه بیاید توانسته به عنوان پیشرو در طراحی معماری مطرح گردد. در این نوشته قصد داریم به فواید بهره مندی از این محصول و همچنین معرفی یکی از برترین شرکت های داخلی تولید کننده بتن اکسپوز بپردازیم. بنابراین این نوشته شامل بخش های زیر خواهد بود.

نمای بتن اکسپوز

مزایای استفاده از بتن اکسپوز

در قسمت پایین به مزیت های استفاده از بتن اکسپوز خواهیم پرداخت:

  • بعد ظاهری و زیبایی شناختی بتن اکسپوز
  • بهره وری و جنبه اقتصادی بتن اکسپوز
  • قدرت، وزن و الاستیسیته
  • پایداری و فناوری این محصول

در ادامه مقاله بتن اکسپوز چیست ، فواید استفاده از بتن اکسپوز را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد که در ادامه به شماری از آن ها خواهیم پرداخت.

بعد ظاهری و زیبایی شناختی بتن اکسپوز

بدون تردید بزرگترین مزیت بتن نما که می توان در برابر هر متریال دیگری در ساخت نمای ساختمان و یا کفپوش و غیره به آن اشاره کرد، این است که این محصول می تواند در تنوع بسیار تولید شود و ظاهر متفاوتی را به نمایش بگذارد که این تنوع ظاهری را مدیون سه ویژگی است:

  1.  قابلیت ساخته شدن در شکل های مختلف
  2. ظرفیت رنگ پذیری که در نوشته “رنگ آمیزی بتن اکسپوز با انواع رنگدانه ها” با آن آشنا شدیم.
  3.  قابلیت پرداخت بتن اکسپوز در رنگ های متنوع

این ها باعث می شود که بتوان این محصول را هم در طرح های آوانگارد و پیشرو به کار گرفت و هم از آن ها برای تکمیل طرح های سنتی موجود استفاده نمود.

توجه تولیدکنندگان این محصول به زیبایی شناسی، انعطاف پذیری و قابلیت کارکرد گسترده آن سبب شده است که تنوعی از بافت های مختلف بتن معماری تولید شوند که بتوانند جلوه بصری کل پروژه را به عنوان یک شکل یکپارچه ارتقا دهند. رنگ و ظاهر یکنواخت و یکدستی که بتن اکسپوز دارد باعث می شود که طرح های هندسی پیچیده را بتوان با این محصول تولید کرد به طوری که به خوبی قابل مشاهده و ادراک باشند.

بهره وری و جنبه اقتصادی بتن اکسپوز

برای برخی که نمی دانند بتن اکسپوز چیست ، حتما آگاهی ندارند که استفاده از این محصول از نگاه اقتصادی مقرون به صرفه است؛ به دلایل زیر:

   عدم نیاز به پوشش

سطوحی که با بتن اکسپوز پوشش داده می شوند نیازی به آن ندارند که سطح آن ها توسط متریال دیگری روکش شود و از آنجا که این مواد ساختمانی یک سطح ضد لغرش ارائه می دهد، دوام و مقاومت بالایی را برای سطوح تضمین می کند.

   نیاز کمتر به نگهداری

در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی می توان اذعان کرد که بتن نما نیاز به محافظت کمتری دارد و هزینه کمتری برای پرداخت آن نیز باید لحاظ کرد. با شیوه های مختلف این فرآیند در نوشته “بتن اکسپوز با انواع پرداخت سطحی” آشنا خواهید شد.

   سرعت بالای اجرا

اگر بتن معماری را برای پوشش سازه خود انتخاب کنید، به معنای افزایش سرعت ساخت و ساز است؛ به خصوص اگر برای این کار از پنل های پیش ساخته استفاده نمایید. ساخت پنل های پیش ساخته می تواند همزمان با شروع کار فندانسیون ساختمان آغاز شود که دو فایده بر این کار مترتب است:

الف. زمان زیادی در اجرا و نصب پنل های بتن اکسپوز صرفه جویی می شود.
ب. انرژی کمتری از جهت نیروی کار و فعالیت ساختمانی مصرف می گردد.

این فواید به این جهت است که با توجه به سفارش و نیاز مشتری امکان ساخت پنل های بزرگ بتن اکسپوز در ابعادی در حدود 20 متر مربع و با ضخامتی تا حدود 15 میلی متر نیز وجود دارد.

پایداری بتن

قدرت، وزن و الاستیسیته

بتن محصولی منعطف است که می تواند بدون آنکه کیفیت فیزیکی و مکانیکی آن دستخوش تغییر شود، به چهره ای کاملا زیبا و عالی دست پیدا کند. به این ترتیب حتی در ضخامت های کم و یا ابعاد بزرگ نیز مقاومت قابل توجهی از بتن اکسپوز می توان انتظار داشت. علاوه بر آن در برابر نیروهای وارده مختلف مقاومت قابل توجهی دارد که این نیروها عبارتند از:

  • نیروهای فشاری
  • نیروهای کششی
  • نیروهای سایشی

پایداری و فناوری این محصول

در ادامه به دو ویژه فوق در ساختار بتن اکسپوز خواهیم پرداخت.

بعد پایداری بتن اکسپوز

از لحاظ پایداری باید به طیف وسیعی از فواید این محصول اشاره نمود. از جمله:

عایق صوتی:

اگر تا کنون نمی دانستید که بتن اکسپوز چیست باید بگوییم که اگر شما در دیوارهای ساختمان خود از پنل های بتن اکسپوز استفاده کنید، موجب کاهش سر و صدای ورودی تا حدود بیش از 80 درصد نسبت به متریال های دیگری مانند چوب یا فولاد می شود.

عایق حرارتی:

امروزه ساختمان هایی که دیوارهای آن ها با بتن اکسپوز پوشانده شده است، انرژی کمتری جهت گرم کردن یا خنک کردن ساختمان در فصول مختلف مصرف می کنند. مثلا ساختمان های با بتن اکسپوز سفید رنگ 57 درصد و ساختمان های با بتن اکسپوز خاکستری رنگ 24 درصد انرژی کمتری برای این منظور استفاده می کنند.

بعد فناوری و تکنولوژی در ساخت این محصول

برای پروژه های معماری امکان استفاده از بتن های فوتوکالیستی وجود دارد که علاوه بر آنکه زیبایی محصول و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد، می تواند مانع آلوده شدن سطوح نما توسط هوای آلوده اطراف گردد. یعنی این متریال مواد آلوده موجود در هوای آلوده اطراف را که در تماس با سطح پنل ها قرار می گیرند، دفع می کند و مانع از کثیف شدن این محصول می گردد. به این ترتیب نیاز شما به پاکسازی و نظافت این نوع از بتن اکسپوز کاهش پیدا می کند.

به علاوه اگر از بتن اکسپوز به عنوان کفپوش در محیط های بیرونی استفاده می کنید، می توانید از نوع نفوذ پذیر (permeable) آن بهره ببرید. این فناوری می تواند آب باران را فیلتر کند و مانع از رسیدن روغن، بتزین و یا دیگر مایعات آلوده به آب باران زهکشی شده، گردد.

بتن اکسپوز چیست

 انواع بتن اکسپوز هنزا

شرکت گام آبی فردا تولید کننده محصولات هنزا، پنل های بتن اکسپوز را در ابعاد مختلف و با بافت ها و طرح های متنوع تولید می کند که در ادامه به معرفی انواع این محصول خواهیم پرداخت. تنوع این محصول می تواند انواع اندازه های مختلف نما و همچنین سلیقه های متفاوت را پوشش دهد؛ همانطورکه می توان با ترکیب رنگدانه ها این محصول رابه رنگ دلخواه و با توجه به خواست و سلیقه طراحان و مالکان رنگ آمیزی نمود. این محصولات عبارتند از:

  1. پنل (cm6۰×5۰) HRC56
  2. پنل (cm6۰×4۰) HRC46، صیقل، بادبر
  3. پنل (cm6۰×۶۰) HRC66، ساده، بافت دار
  4. پنل (cm75×148.5) HRC1575، صیقل، بافت دار
  5. پنل (cm۵۰×100) HRC105، چهار سوراخ، ساده
  6. پنل (cm14×58) HRC615، الوار چوب
  7. پنل (cm14×96) HRC1015، الوار چوب
  8. پنل (cm6۰×120) HRC126

جهت آشنایی با جزئیات ویژگی های هر یک از پنل های بتن اکسپوز بالا که شامل ضخامت، وزن پنل، وزن در متر مربع، تعداد در متر مربع و ادوات نصب می شود، می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید. امیدواریم که تا به اینجای مقاله متوجه شده باشید که بتن اکسپوز چیست ؟

شرکت گام آبی (تولید کننده محصولات هنزا)

شرکت گام آبی فردا یک شرکت دانش بنیان و سهامی خاص است که از سال 1382 کار طراحی و تولید مصالح ساختمانی نوین را آغاز نموده است. ما با بهره مندی از تیم تخصصی قوی توانسته ایم تا سال 1389 به تجربه اجرای بیش از دویست هزار متر مربع پروژه های عمرانی دست پیدا کنیم که این کار باعث تلفیق تجربه و تخصص در تیم هنزا شده است. یکی از نقاط قوت شرکت گام آبی فردا برخورداری از واحد تحقیق و توسعه (R&D) است که توانسته است خلاقیت و دانش روز را به صنعت ساخت مصالح ساختمانی در داخل کشور وارد نماید. به همین دلیل شرکت گام آبی فردا توانسته با سایر مراکز فعال در صنعت ساختمان همکاری های مشترک و مثمر ثمری داشته باشد. برخی از این مراکز و سازمان ها عبارتند از:

  1. مرکز تحقیقات مسکن و راه و شهرسازی
  2. مرکز پژوهش های علمی، صنعتی ایران واقع در مرکز رشد
  3. سازمان بهینه سازی سوخت و انرژی
  4. پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران
  5. آزمایشگاه متالوژی رازی
  6. آزمایشگاه های همکار سازمان استاندارد ایران

جهت آشنایی بیشتر با تاریخچه و اعضای هیئت مدیره شرکت گام آبی فردا، تولید کننده محصولات هنزا می توانید به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

آدرس شرکت: تهران، نیاوران، ضلع شمالی کاخ نیاوران، خیابان پورابتهاج، پلاک ۳۶۰، واحد ۷

شماره های تماس: ۰۲۱-۲۲۸۲۵۰۷۸-۸۰

ایمیل شرکت: info@henza.net

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *