درود به همراهان گرامی. در این مقاله قرار است در رابطه با مزیت ها و معایب بتن اکسپوز اطلاعاتی چند را در اختیار شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم. اما حتما برای شما نیز جالب است بدانید که چه شد که حوزه استفاده از این مطالح ساختمانی به این فراوانی ای که در این روزها شاهد آن هستیم رسید و علت این که می توان در موارد مختلف از این متریال ها استفاده کرد چیست؟ آیا در ساختار آن ها اتفاقی صورت گرفته است؟ برای گرفتن جواب این سوال ها تا انتهای مطلب ما را همراهی فرمایید.

همه کسانی که سالیان طولانی ای در حوزه ساخت و ساز فعال بوده اند می دانند که در تولید بتن های ساختمانی از سیمان استفاده می گردد چرا که سیمان ها بسیار قوی و با استحکام بودن و می توانند جزو اصلی ترین متریال های ساخت بتن اکسپوز ها به حساب بیایند.

به بیان دیگر از جمله مزیت ها و معایب بتن اکسپوز استحکام و دوام در کنار مرغوبیت و کیفیت است. این مورد موجب شده است تا طراحان، معماران داخلی و خارجی توجه ویژه‌ ای به این نوع از بتن نشان دهند. برخوردار بودن از سطح یکدست و هموار بتن اکسپوز استفاده از آن را به عنوان یکی از گزینه ‌های جدی طراحان به عنوان سطح خارجی و نمای کار، بسیار متدوال کرده است.

معایب بتن

از بتن اکسپوز در چه فضاهایی می‌توان استفاده کرد؟

این سوال بسیار نقش تعیین کننده ای در پاسخ به سوال مزیت ها و معایب بتن اکسپوز چیست دارد چرا که به این طریق می توان فهمید اصلا همانطور که تعریفش را می کنند واقعا کارایی و مزیت برای ساختمان سازان در پی دارد یا خیر؟

امروزه متریالی به نام بتن اکسپوز از اصلی ترین مصالحی است که می توان گفت در اغلب مراحل ساختمان سازی کاربرد دارد و در تمامی مراحل مشارکت حداکثری به عمل می آورد پس اولین نکته مثبت و مزیت این ماده همین همه جانبه بودن و کاربردهای فراوان آن است.

بتن اکسپوز در نماسازی ‌های خارجی ساختمان‌ های کوچک و بزرگ، معماری و دکوراسیون داخلی، به عنوان بدنه و اسکلت مبلمان ویلایی، کف پوش استخر، کف پوش معابر و پیاده رو، صندلی ‌های شهری و معابر، دیوار ها، تابلو ها و …. کاربرد دارد.

مزایای بتن اکسپوز چیست؟

اما برسیم به مهم ترین پرسشی که از ابتدای مقاله همراهمان بوده است و احتمالا ذهن شما عزیزان را نیز درگیر خود کرده است یعنی مزیت ها و معایب بتن اکسپوز. در ابتدای کلام از مزیت های این ماده می گوییم تا بعد به معایب آن هم می رسیم.

حتما اگر رشته تان عمران و معماری نیست و یا در کار ساخت و ساز ساختمان ها مشارکت ندارید برایتان این پرسش ایجاد شود که پنل های ساختمانی دارای چه ویژگی هایی هستند که به هر جایی که نگاهی می اندازیم اثری از این پنل های می بینیم؟

خب همانطور که پیش تر اشاره کردیم از اصلی ترین متریال این پنل ها می توان به ماسه و خمیر سیمان اشاره کرد. برخورداری از زیبایی، دوام و استحکام بالا از اولین مزایای بتن اکسپوز محسوب می ‌شود. اگر برای نمای خارجی ساختمان خود به دنبال زیبایی، کیفیت، مقاومت و دوام هستید که حتی پس از سال‌ ها نیز همان زیبایی و تمیزی اولیه ی خود را داشته باشد، پیشنهاد ما استفاده از بتن اکسپوز می ‌باشد.

از مزیت ها و معایب بتن اکسپوز دیگری که می توان به آن اشاره نمود این است که شما برای هر نوع آب و هوایی که بخواهید می توانید از این بتن ها استفاده نمایید چرا که طبق اصول و استاندارد آب و هوایی شهرهای مختلف قابلیت تغییر دارد و کاملا سازگار است.

قطعا نمی توانید متریالی را پیدا کنید که هم با شرایط آب و هوای مرطوب و بارانی سازگاری داشته باشد و هم پاسخگوی نیازهای مناطق خشک و گرم و بیابانی باشد و حتی مناطقی که خشک و سرد می باشند. مزیت بتن اکسپوز این است که در شرایط آب و هوایی مختلف و در تمام فصول سال امکان پیاده سازی آن وجود دارد.

بتن اکسپوز

از دیگر مزیت های بتن اکسپوز می توان به این مورد اشاره کرد که در برابر رطوبت کاملا مقاوم است و برای محیط هایی چون استخر و حوضچه که با آب و یخ زدگی در ارتباط هستند کاملا مناسب است چرا که می توان از آن ها در کف استخر ها و کف سازی معابر استفاده نمود.

برخورداری از مقاومت بسیار بالا در برابر نوسانات دمایی و عوامل فیزیکی، شیمیایی و طبیعی، از جمله مزایای بتن اکسپوز به شمار می‌ آید.

از مزایای بتن اکسپوز قابلیت تولید آن در ابعاد مختلف است. یعنی پنل ‌های بتنی هم در ابعاد سفارشی و هم در ابعاد استاندار تولید می‌ شود که بر حسب نیاز می ‌توانید سایز آن ‌ها را نیز از قبل تعیین نمائید.

مقرون به صرفه بودن؛ یکی دیگر از مزایای بتن اکسپوز قیمت مناسب در مقابل کارایی بالای این محصول می ‌باشد.

از دیگر مزیت ها و معایب بتن اکسپوز می توان به انعطاف پذیر بودن آن و همچنین سبکی آن در حالی که واقعا ثقیل و سنگین به نظر می رسد اشاره کرد. همین سبک بودن باعث می شود که ای منتریال در ساخت و ساز به راحتی جا به جا شود و به همین موجب نیز سرعت انجام پروژه های ساختمانی بالا تر می رود.

ویژگی های بتن

یکی دیگر از مزیت های بتن اکسپوز این است که می توان بی نهایت طرح و رنگ را روی آن به سلیقه مشتریان به اجرا در آورد. در دکوراسیون های داخلی این طرح بندی ها بسیار حائز اهمیت است و نکته ای که وجود دارد این است که این رنگ ها طبیعی هستند و به هیچ عنوان از بین نمی ورند.

سخن پایانی

امیدواریم که مقاله مزیت ها و معایب بتن اکسپوز به درد شما عزیزان خورده باشد. اگر دانشجوی رشته معماری و عمران می باشید این مقاله کاملا مناسب شما و دوستانتان می باشد لذا حتما در صورت تمایل آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *