بتن پیش ساخته یکی از ابتکارات مهم در صنعت ساخت و ساز است که باعث بالا رفتن سرعت، کیفیت و پایداری بیشتر پروژه‌های ساختمانی می‌شود.

این بتن قبل از رسیدن به محل پروژه، به صورت واحدهای پیش ساخته تولید می‌شود و سپس به سایت ساختمان منتقل می‌شود.

یکی از مزایای کلیدی آن، سرعت بالا در اجرا است. با تولید واحدهای بتنی پیش ساخته، زمان مورد نیاز برای مراحل ساخت در محل کاهش یافته و فرآیند‌های موازی می‌توانند انجام شوند. این امر به معنای کاهش زمان اجرا، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرعت بهره‌برداری از ساختمان است.

برای اطلاعات بیش‌تر، قیمت و خرید انواع بتن پیش ساخته Precast Concrete می‌توانید با کارشناسان هنزا با شماره‌های سایت در تماس باشید.

بتن پیش ساخته
بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته چیست؟

بتن پیش‌ساخته یا بتن آماده، نوعی بتن است که در محل دیگری جز مکان ساخت پروژه تولید و سپس به سایت ساختمانی منتقل می شود. این بتن در کارخانه تولید و با استفاده از قالب‌هایی که معمولاً از فولاد، پلیمر یا چوب ساخته شده‌اند، به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود. بعد از ساخت، بتن پیش‌ساخته با استفاده از وسایل حمل و نقل به سایت پروژه منتقل می‌شود و در محل نصب می‌شود.

تولید بتن پیش ساخته بسیار متفاوت از روش معمولی استفاده از بتن، ریخته گری در محل است. در روش مرسوم، بتن در محل پروژه به شکل دلخواه در می آید و برای عمل آوری بدون هیچ گونه حمل و نقلی در محل رها می شود.

برای ساخت سازه های بتنی پیش ساخته ابتدا قالب ها آماده می شوند. قالب ها دارای قابلیت استفاده مجدد بوده و به شکلی که این بتن خواهد بود آماده می شوند. پس از اتمام آماده سازی قالب ها، مخلوط بتن در آن ریخته می شود. پس از ریختن، مخلوط را می گذاریم تا سفت شود. عواملی مانند دما و رطوبت به طور دقیق در طول فرآیند پخت کنترل می شوند.

پس از پخت، قالب ها برداشته می شوند و محصول نهایی به محل کار ارسال می شود. از آن جایی که قالب ها را می توان به هر شکلی درآورد، بتن پیش ساخته در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شود. با این حال، هنگامی که اندازه محصولات بزرگتر می شود، وزن بالا جابجایی آن را دشوار می کند.

بتن پیش ساخته و انواع آن

محصولات بتن پیش ساخته هنزا برای نما

محصولات بتن پیش ساخته هنزا برای کف

محصولات بتن پیش ساخته هنزا به عنوان پله

نمونه کارهای بتن پیش ساخته

پروژه های بتن پیش ساخته

بتن سبک پیش ساخته

بتن سبک پیش ساخته مخلوطی است که با سنگدانه های درشت سبک مانند شیل، خاک رس یا تخته سنگ ساخته می شود که به آن چگالی کم می دهد. چگالی بتن سبک پیش ساخته نسبت به بتن با وزن معمولی بسیار است. این امر بتن سبک وزن را برای ساخت سازه های مدرن که به حداقل مقطع در فونداسیون نیاز دارند، ایده آل می کند. این نوع بتن، به طور فزاینده ای برای ساخت پایه های براق استفاده می شود و یک جایگزین مناسب برای بتن پیش ساخته معمولی است. بر خلاف این بتن، بتن سبک پیش ساخته دارای محتوای آب بیشتری است که استفاده از سنگدانه های متخلخل زمان خشک شدن را افزایش می دهد و همچنین دارای ماسه نمی باشد.

بتن سبک پیش ساخته

 

روش ساخت بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته در خارج از محل با استفاده از قالب ایجاد می شود. این تفاوت اصلی بین آن و بتن ریخته‌گری شده است. در اینجا یک نمای کلی ساده از روش ساخت آن آورده شده است:

  1. بتن پیش ساخته با توری سیمی یا میلگرد در قالب چوبی یا فولادی ریخته می شود. در صورت نیاز ممکن است این قالب دارای کابل پیش تنیده نیز باشد.
  2. در مرحله عمل آوری، پس از ریختن بتن در قالب ها، بتن از طریق فرآیندی به نام هیدراتاسیون به مقاومت مورد نیاز خود عمل می کند.
  3. پس از اتمام، بتن پیش ساخته به محل ساخت و ساز منتقل می شود و در جای خود قرار می گیرد.

توجه به این نکته مهم است که افزودن آرماتور به ویژه در بسیاری از سازه ها و ساختمان هایی که به حداکثر رساندن مقاومت بتن ضروری است، مفید می باشد. افزودن سیم یا میلگرد باعث ایجاد کشش در بتن می شود که پس از تکمیل عمل آوری آزاد می شود. آزاد شدن کشش سیم یا میلگرد، استحکام را به بتن منتقل کرده و ماده ای قوی تر ایجاد می کند.

سازه بتنی پیش ساخته

سازه بتن پیش ساخته که یکی از انواع سازه های پیش ساخته محسوب می شود، عبارت است از ساخت اجزای آن سازه در کارخانه به شکل انبوه که در مرحله اجرا نصب می گردند به گونه ای که همه اجزا بتوانند وظایف اصلی سازه بتنی پیش ساخته را مطابق با موازین و آیین نامه ها بر آورده نماید. انواع سازه های بتنی پیش ساخته جهت ساخت اتاقک‌ های نگهبانی، اقامتگاه‌ های توریستی و خانه ‌های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای سازه بتنی پیش ساخته می توان به این موارد اشاره کرد: ساخته شدن تمام قطعات خارج از محل پروژه، کاهش هزینه های مربوط به نگهداری قطعات سازه در محل پروژه، امکان تولید سفارشی سازه های بتنی سبک با سبک و رنگ دلخواه، حمل و نقل آسان، مقاومت بالا در برابر زلزله، کیفیت مناسب جهت جابه‌جایی و غیره.

سازه بتنی پیش ساخته

ستون بتنی پیش ساخته

ستون‌ بتن پیش‌ ساخته که امروزه در صنعت ساخت و ساز بسیار پرکاربرد است، از بتن بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا ساخته می‌شوند که با میله‌های فولادی یا توری تقویت شده‌اند تا استحکام ساختاری و ظرفیت باربری آن‌ها را افزایش دهند. ستون ها را می توان در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف ساخت. پوشش های مختلف معماری را می توان روی سطح و همچنین محصولات روکش آجر یا سنگ اعمال کرد تا طراحی ساختمان را بهبود بخشد. ستون های بتنی پیش ساخته در کارخانه ساخته شده و سپس به محل پروژه انتقال می یابند تا سایر اعضای بتنی به آن ها متصل گردند. ارتفاع ستون بتنی پیش ساخته به طور معمول معادل ارتفاع یک یا دو طبقه از سازه می باشد.

سیمان پیش ساخته

بتن مخلوطی از سیمان، آب و سنگدانه ها است. سیمان پودر چسبنده ریز است که به عنوان یک ماده در بتن استفاده می شود (و هرگز به تنهایی استفاده نمی شود) و ملات از سیمان، آب و ماسه تشکیل می گردد. برای تهیه هر یک از اجزای بتن پیش ساخته به صورت آماده، تمام موارد با نسبت های مشخص مخلوط شده تا ملات آماده تهیه گردد. به طور کلی، سیمان پیش ساخته برای اکثر پروژه هایی که به بیش از یک دسته کوچک بتن نیاز دارند، گزینه بسیار بهتری است. در حالی که امکان مدیریت این در محل وجود دارد، معمولاً بهتر است مقادیر بیشتری بتن خارج از محل ساخته شود.

بتن پیش ساخته در کارخانه ها

انواع بتن پیش ساخته در کارخانه ها و تاسیسات تخصصی تولید می گردند. هنگامی که طرحی برای محدوده پروژه با مشتری ایجاد شد، کارخانه ها، با دانش و تجربه کافی جهت اجرای هر چه بهتر پروژه و همچنین جلب رضایت مشتری، قطعات بتنی پیش ساخته را متناسب با نوع پروژه تعریف شده، خواهند ساخت.

بتن پیش ساخته در کارخانه

خرید بتن پیش ساخته

یکی از ویژگی های اصلی بتن پیش ساخته، قیمت پایین آن می باشد. متقاضیان گرامی می توانند آن را با قیمت مناسب تهیه کرده و آن را در محل اجرای پروژه دریافت نمایند.لازم به ذکر است که عوامل متعددی بر قیمت این بتن موثر است از جمله ابعاد آن، کیفیت ترکیبات به کار گرفته شده، نوع بتنی سفارشی و غیره.

در چند دهه اخیر در ساخت‌وساز نوآوری‌های بسیاری رخ داده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از بتن پیش ساخته است.

سازندگان در بسیاری از پروژه ها از بتن پیش ساخته و سایر محصولات پیش ساخته استفاده می کنند زیرا سرعت ساخت و ساز را افزایش می دهند و در نتیجه سازه های مستحکم تری ایجاد می کنند.

مواد مورد استفاده در بتن پیش ساخته

بسیاری از اجزای مختلف در ساخت یک سازه بتنی پیش ساخته نقش دارند. این مواد عبارتند از:

  • سیمان: این ماده مهمترین ماده در بتن پیش ساخته است. انجمن ملی این بتن الزاماتی را برای کیفیت موادی که باید برای ایجاد آن با کیفیت بالا تعیین می کند.به طور کلی سیمان پرتلند معمولی (OPC) درجه 43 و 53 در این بتن استفاده می شود. برای آن ایجاد شده برای شرایط سخت (مانند محیط های جزر و مدی)، سیمان پورتلند پوزولانا و سیمان سرباره پرتلند استفاده می شود.
  • آب: نسبت و خلوص آب عوامل کلیدی در ایجاد یک طرح مخلوط این بتن برتر هستند. آب نباید حاوی ناخالصی باشد، زیرا ذرات موجود در آب می توانند کیفیت مخلوط را کاهش دهند.
  • مواد سیمانی تکمیلی (SCM): این مواد عموماً محصولات فرعی صنعتی و گاهی اوقات مواد طبیعی هستند که خواص سیمان را نشان می دهند و در سیمان پرتلند معمولی برای بهبود خواص هیدراتاسیون آن مخلوط می شوند.
  • سنگدانه: نوع سنگدانه معمولاً بر اساس طرح مخلوط برای یک سازه بتنی پیش ساخته خاص انتخاب می شود. یک مدیر پروژه معمولاً عواملی مانند دوام، رنگ یا بافت را در نظر می گیرد.

برخی دیگر از مواد اضافه شده به بتن پیش ساخته عبارتند از:

  • مواد افزودنی عایق رطوبتی
  • اکسیدها
  • میلگردهای تقویت کننده
  • تاندون های فولادی.
  • اتصالات
  • سنگدانه سبک
  • الیاف
  • گروت های بدون انقباض
  • گروت اپوکسی

بتن پیش ساخته چیست؟ بتن پیش‌ساخته یا بتن آماده، نوعی بتن است که در محل دیگری به جز مکان ساخت ساختمان تولید و سپس به سایت ساختمانی منتقل می شود.

مقاومت بتن پیش ساخته

مقاومت بتن پیش‌ساخته به ویژگی مکانیکی بتن اشاره دارد که بیانگر توانایی آن در تحمل فشار، کشش و خمش است. استحکام بتن پیش‌ساخته به عوامل مختلفی از جمله نسبت سیمان به ماسه و سنگدانه، نوع و کیفیت مواد اولیه، روش تولید و عملکرد قالب‌بندی بستگی دارد. به طور کلی، مقاومت بتن پیش‌ساخته با استفاده از روش‌های آزمون استانداردی مانند آزمون فشار مکعبی (compressive strength)، آزمون کششی (tensile strength) و آزمون خمشی (flexural strength) تعیین می‌شود.

استحکام فشاری بتن پیش‌ساخته معمولاً با استفاده از آزمون فشار مکعبی تعیین می‌شود. در این آزمون، مکعب‌های بتن پیش‌ساخته با ابعاد استاندارد تهیه و پس از مراقبت و نگهداری در شرایط خاص، تحت فشار قرار می‌گیرند. نتیجه این آزمون به صورت واحدهای نیوتن بر میلی‌متر مربع (N/mm²) یا مگاپاسکال (MPa) اعلام می‌شود. برای مثال، بتن با استحکام فشاری 30 MPa به این معنی است که مقاومت آن در برابر فشار به اندازه 30 مگاپاسکال است.

علاوه بر مقاومت فشاری، مقاومت کششی و خمشی بتن پیش‌ساخته نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. استحکام کششی بتن معمولاً با استفاده از آزمون کششی مستقیم یا آزمون کششی به روش تجزیه (splitting tensile test) تعیین می‌شود. همچنین، استحکام خمشی بتن با استفاده از آزمون خمشی در قالب تیر (flexural test) اندازه‌گیری می‌شود.

مقادیر استحکام بتن پیش‌ساخته معمولاً در استانداردها و مشخصات فنی مربوطه برای هر نوع بتن تعریف شده است. این استانداردها و مشخصات ممکن است بر اساس استفاده مورد نظر و نوع سازه تغییر کنند. بنابراین، برای اطلاعات دقیقتر درباره مقاومت بتن پیش‌ساخته، به استانداردها و مشخصات فنی مربوطه مراجعه کنید.

علاوه بر مقاومت مزایای زیادی وجود دارد که استفاده از بتن پیش ساخته در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی مانند بتن ریخته گری در محل، ارائه می دهد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • سرعت ساخت و ساز بالا
  • محیط کنترل شده
  • کنترل کیفیت بیشتر
  • صرفه جویی در هزینه
  • گزینه های بیشمار طراحی و...

آشنایی بیش‌تر: بتن اکسپوز

ویژگی های بتن پیش ساخته با کیفیت

مزایای بتن پیش ساخته در صورتی قابل استفاده است که از  کیفیت خوب آن استفاده می کنید. در غیر این صورت، ممکن است پول شما هدر برود و زمانی که صرفه جویی می کنید هیچ ارزشی ندارد زیرا منجر به نیازهای تعمیر در آینده خواهد شد. در اینجا برخی از ویژگی های این بتن خوب است که می تواند به شما در انتخاب آگاهانه کمک کند:

دقت ابعادی

هدف از بتن پیش ساخته این است که همانطور که هست استفاده شود. بنابراین، اندازه بتنی که سفارش می دهید باید اندازه ای باشد که دریافت می کنید. به طور کلی این بتن دقت ابعادی خوبی دارد.

ثبات

محصول نهایی زمانی که بتن پیش ساخته با استفاده از مواد با کیفیت بالا و محیطی کنترل شده ایجاد می شود ثبات بالایی دارد. اگر سازه های بتنی پیش ساخته شما نا متعادل هستند، ممکن است از این بتن با کیفیت پایین استفاده کرده باشید.

مقاومت

بتن پیش ساخته خوب حاوی VOC نیست. VOC در بتن منجر به کپک و بوی بد می شود که در ساختمان های مسکونی رایج است. بنابراین از بتن خوب استفاده کنید تا ساختمان ها در برابر کپک ها و محیط های داخلی ناسالم مقاوم شوند.

آشنایی بیش‌تر: سنگ فرش بتنی

انواع بتن پیش ساخته

از تعداد محصولات پیش ساخته ای که صنعت امروزه ارائه می دهد شگفت زده خواهید شد. گزینه ها آنقدر زیاد است که می توانید کل ساختمان خود را با محصولات پیش ساخته تکمیل کنید.

در اینجا برخی از محصولات پیش ساخته ای که امروزه سازندگان استفاده می کنند آورده شده است:

دیوارهای بتنی پیش ساخته

از پنل ها و دیوارهای بتنی پیش ساخته می توان برای ایجاد ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و تجاری استفاده کرد. این دیوارها در اندازه های مختلفی تولید می شوند و بر اساس نیاز هر پروژه ای قابل طراحی هستند. این دیوارها همچنین دارای آرماتور بالا هستند و می توانند به عنوان دیوارهای نگهدارنده و ایجاد سپتیک تانک  در صورت نیاز عمل کنند.

دال های بتنی پیش ساخته

دال های بتنی پیش ساخته چند منظوره هستند و می توان از آنها برای ایجاد عناصری مانند پله ها و سقف ها استفاده کرد. ابعاد دال (از جمله ضخامت) می تواند بر اساس نیاز مدیر پروژه یا سازنده متفاوت باشد.

تیرهای بتنی پیش ساخته

تیرها و کمربند های  بتنی پیش ساخته با آرماتوریکی دیگر از محصولات موجود بتن پیش ساخته است که از آن ها در ایجاد چارچوب بسیاری از پروژه های ساختمانی تجاری استفاده می شوند.

ستون های پیش ساخته

صنعت بتن پیش ساخته حتی ستون هایی را ارائه می دهد که می توانید به جای ساختن آنها در محل، با یک کلیک سفارش دهید. استفاده از ستون های پیش ساخته بهتر از بتن تازه برای سازه های مرتفع می باشد.

پله های پیش ساخته

شما می توانید عناصر آماده مانند پله بتنی پیش ساخته و حتی پله های جداگانه به جای ساختن آنها در محل خریداری کنید. از این پله ها در سازه های مختلفی مانند منازل، مراکز خرید، ساختمان های اداری و ... استفاده می شود.

علاوه بر این سازه ها، صنعت بتن پیش ساخته نیز محصولات تخصصی را ارائه می دهد، مانند:

  • بالک های پل
  • لوله ها
  • مخازن فاضلاب
  • پله های هالوکور
  • دوبل تی (Double Ts)

 آشنایی بیش‌تر: جی اف آر سی

اجرای بتن پیش ساخته

اجرای بتن پیش‌ساخته عموماً به مراحل زیر تقسیم می‌شود:

  1. طراحی و مهندسی: در این مرحله، بر اساس نیازهای سازه و طرح مورد نظر، بتن پیش‌ ساخته طراحی و محاسبه می شود. این مرحله شامل انتخاب مواد اولیه، تعیین ابعاد و شکل قطعات بتنی و تعیین روش تولید می‌شود.
  2. تولید قالب‌ها: قالب‌ های مورد نیاز برای تولید بتن پیش‌ساخته در این مرحله ساخته می‌شوند. این قالب‌ها ممکن است از فولاد، چوب، پلاستیک یا مواد دیگر ساخته شوند و براساس طراحی قطعه بتنی ایجاد می‌شوند.
  3. تهیه مواد: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بتن پیش ‌ساخته، از جمله سیمان، ماسه، سنگدانه و آب، تهیه می‌شوند. معمولاً این مواد توسط تامین‌ کنندگان معتبر تهیه شده و به کارخانه تحویل داده می‌شوند.
  4. تولید بتن پیش ‌ساخته: در کارخانه، با ترکیب مواد اولیه به ترتیب صحیح و با استفاده از ماشین ‌آلات تولید بتن، بتن پیش ‌ساخته تولید می‌شود. معمولاً این فرآیند شامل مخلوط کردن مواد، ریختن بتن در قالب‌ها، فشرده ‌سازی بتن و مراحل ترکیبی دیگر است.
  5. تقویت و پیش‌ تنیدگی: پس از ریخته شدن بتن در قالب‌ها، عملیات تقویت و پیش‌ تنیدگی انجام می‌شود که بدین منظور از استیل یا فیبرهای قوی‌ سازی استفاده می شود که با اضافه شدن به ساختار بتنی استحکام و مقاومت آن را افزایش دهد.
  6. مراحل پس ‌پردازش: بعد از ریخته شدن بتن در قالب‌ ها و تقویت آن، بتن پیش ‌ساخته در کارخانه تحت شرایط خاص قرار می‌گیرد تا به رشد استحکام برسد. این شامل مراحلی مانند گرمایش کنترل شده، بخاری‌دهی، خشک‌کردن و مراقبت‌های دیگر است.
  7. حمل و نصب: بعد از اتمام مراحل تولید، بتن پیش ‌ساخته به محل نصب منتقل می‌ شود. این بسته به ابعاد و وزن قطعات بتنی می‌تواند با استفاده از دستگاه ‌های حمل و نقل متنوعی انجام شود. پس از رسیدن به محل نصب، قطعات بتنی به محل خود قرار داده شده و با استفاده از روش‌ های اتصال مناسب، به یکدیگر و به سایر عناصر سازه متصل می‌شوند.

به طور کلی، اجرای بتن پیش‌ساخته با توجه به طراحی، تولید، حمل و نصب قطعات بتنی صورت می‌گیرد. هر مرحله از این فرآیند باید با دقت و به کمک تجهیزات و روش‌ های مناسب انجام شود تا بتوان به دستیابی به سازه‌های پیش ‌ساخته با کیفیت و مطابق با استانداردها و نیازهای پروژه رسید.

قیمت بتن پیش ساخته

قیمت بتن پیش ساخته

قیمت بتن پیش‌ساخته بیشترین تأثیر را از قیمت مواد اولیه مانند سیمان، ماسه، سنگدانه و فولاد دریافت می‌کند. تغییرات در قیمت این مواد ممکن است تأثیر قابل توجهی بر قیمت بتن داشته باشد.هزینه‌های مرتبط با تولید بتن پیش‌ساخته شامل هزینه‌های تجهیزات، نیروی انسانی، انرژی و سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های تولید بتن می‌باشد.

هزینه‌های تولید بالاتر می‌تواند به افزایش قیمت بتن پیش‌ساخته منجر شود. همچنین طراحی و ابعاد قطعات بتن پیش‌ساخته نیز بر قیمت آن تأثیر دارد. قطعات با طراحی و ابعاد پیچیده‌تر و بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. یکی دیگر از عواملی که می تواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهد فاصله و شرایط حمل و نقل می باشد. البته توجه داشته باشید که این عوامل بسته به منطقه جغرافیایی، زمان و شرایط متغیر هستند و ممکن است در هر مورد متفاوت باشند.

کارخانه تولید بتن پیش ساخته

شرکت دانش بنیان گام آبی فردا (سهامی خاص) طراح و تولید کننده مصالح نوین ساختمانی از سال ۱۳۸۲ در تهران فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با برند هنزا (HenzA) اقدام به تولید محصولات مختلفی از جمله  انواع محصولات این بتن با کیفیت بالا و مقاوم در برابر سرما، رطوبت و اتش سوزی نموده است. کارخانه تولید بتن پیش ساخته در اشتهارد، شهرک صنعتی کوثر واقع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *