[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.22″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”4.4.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” hover_enabled=”0″]

بتن الیافی به آن دسته از انواع بتن گفته می شود که به جای تقویت توسط آرماتوربندی، به وسیله الیاف و فیبرهای موجود در ترکیب آن، تسلیح و تقویت شده باشند. همانطور که در مقاله “بتن الیافی در ایران” نیز اشاره شد، به دلیل کارآیی بالای این محصول امروزه در کشور ما نیز به سمت تولید و استفاده از این مصالح ساختمانی نو پیش رفته ایم. به عنوان نمونه می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید که نمونه ای از بتن الیافی متشکل از الیاف شیشه می باشد.

بتن اکسپوز هنزا

افزودن الیاف به بتن الیافی سبب ارتقای مقاومت استاتیکی آن شده که به دلیل افزایش همگنی این محصول، مقاومت آن در ابعاد مختلف بهبود می یابد. مثلا باعث می گردد بتن در برابر ترک برداشتن مقاومت کند و در واقع مقاومت خمشی آن تا حد مطلوبی افزایش یابد و بدین ترتیب شما با بتنی مواجهید که ترد و شکننده نیست. به علاوه همانطور که گفتیم با اضافه شدن الیاف به بتن الیافی دیگر نیازی به استفاده از آرماتور نیست چرا که وجود این الیاف به حد قابل توجهی مقاومت برشی یتن را افزایش داده و مانع از گسیختگی آن می شود.

نمونه ای از بتن الیافی با الیاف فولادی

آزمایشات و بررسی های صورت گرفته بر روی بتن الیافی همچنین این نتیجه را تایید کرده است که بتن الیافی حدود دو برابر نسبت به بتن معمولی مقاومت پیچشی بیشتری دارد. اما ویژگی جالب توجه بتن الیافی این است که الیاف موجود مانع گسترش  محدوده ترک می شوند. یعنی پس از آنکه سطح بتن دچار ترک شود، الیاف موجود سعی در محدود کردن و به هم دوختن ترک را دارند و اجازه پیشرفت به آن نمی دهند و ضمنا با وجود ترک می توانند بارهای وارده را به مانند بتن غیر ترک برداشته تحمل کنند.

همچنین الیاف موجود مقاومت بتن را در برابر پوسیدگی و کپک زدگی به حد بسیار زیادی بالا می برند و سبب پایداری این مصالح ساختمانی در برابر کاهش و افزایش ناگهانی درجه حرارت محیط می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به افزایش مقاومت های بتن الیافی می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *