در مقاله “امتیازات و خواص بتن اکسپوز” با برخی ویژگی های بتن اکسپوز آشنا شدیم. همانطور که می دانید بتن نما به آن گونه از بتن گفته می شود که در نماهای بیرونی ساختمان و همچنین نمای داخلی دیوارهای ساختمان و به علاوه پوشش کف و دیواره تونل ها و پل ها استفاده می شود. بتن یکی از مصالح ساختمانی است که قدمتی طولانی در ساخت و ساز دارد و به دلیل سادگی تولید، ارزان قیمت بودن و مقاومت و استخکام بالایی که دارد همواره مورد توجه دست اندکار ساخت و عمران ساختمان ها و سایر سازه ها بوده است.

نمونه ای از نمای بیرونی بتن اکسپوز

در نوشته “ساختمان بتن اکسپوز و راهکارهای نصب آن” با مواد ترکیبی بتن اکسپوز آشنا شدیم که شامل سیمان، آب سنگدانه ها و سایر افزودنی ها می شود. اما بتن اکسپوز از آنجا که به عنوان سطح بیرونی و نما مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای سطحی صاف و صیقلی باشد و همچنین در برابر شرایط گوناگون اقلیمی و جوی مانند بارش باران، طوفان و آفتاب و باد بتواند مقاومت کند و دچار فرسایش، رنگ رفتگی، پوسیدگی و فروپاشی نگردد. بنابراین پایایی و طول عمر فاکتوری مهم در سنجش کیفیت بتن اکسپوز می باشد.

بتن اکسپوز را به دو شیوه قالب گذاری و بتن ریزی در محل و همچنین به کار گیری پنل های پیش ساخته اجرا می کنند. سطح صاف و یکدست بتن اکسپوز نه تنها باعث می شود که طراحان در طراحی دکوراسیون داخلی به این مصالح توجه کنند بلکه در صورت تغییر دکور امکان رنگ آمیزی آن ها نیز وجود دارد. یکی از قابلیت هایی که موجب گرایش معماران و مهندسان به سوی استفاده از بتن اکسپوز شده، نمای یکدست و یکپارچه بتن اکسپوز است که دارای رنگی مدرن و سرد می باشد که معمولا در سازه ها و ساختمان های بزرگ می توانید آن را مشاهده کنید. می توانید نمونه های بیشتر آن را در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید.

استفاده از بتن اکسپوز برای نماکاری علاوه بر ارائه یک منظره و جلوه خاص، هزینه های شما را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. یکی از دلایل کاربرد آن در سازه های حجیم علاوه بر همین پایین بودن هزینه و قیمت، سرعت و سهولت اجرا می باشد. مساله بعدی این است که شما در به کار بردن پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز محدودیت آب و هوایی ندارید و حتما لازم نیست که در فصل خاصی به انجام کار بپردازید. ضمنا می توانید با توجه به ابعاد نمای خود، پنل ها را در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید کنید.

کیفیت بتن اکسپوز” حرف اول و آخر را می زند. چرا که به دلیل در چشم بودن آن، اگر سطح آن دچار تخلخل، فرو رفتگی، پله ای شدن، پوسیدگی، قارچ زدگی و … شود، زیبایی آن دچار آسیب می شود. یکی از عواملی که می تواند موجب صدمه دیدن بتن اکسپوز شود، نفوذ آب به داخل آن می باشد. که به همین دلیل معمولا پیش از نصب و اجرای بتن اکسپوز آن را باید آب بندی کنند. اما از آنجا که نمای داخلی ساختمان به دید نزدیک تر است و در ترکیب و انطباق با سایر عناصر دکوراسیون داخلی قرار می گیرد، زیبایی و کیفیت سطحی آن اهمیتی دو چندان پیدا می کند.

موارد به کار گیری بتن اکسپوز

– همانطور که گفته شده کاربرد اول بتن اکسپوز نمای بیرونی و داخلی ساختمان است

– چنانچه اشاره شد، بتن اکسپوز آب بندی شده، مقاوم در برابر نفوذ آب است و این ویژگی باعث اولویت استفاده از این مصالح ساختمانی در ساخت استخرها و حوض ها می باشد.

– به دلیل هزینه های پایین ساخت و نصب، در بسیاری موارد کفپوش های حیاط و پیاده روها را از بتن اکسپوز استفاده می شود.

– ساخت پل ها، زیر گذرها، دیواره داخلی تونل ها و محوطه باغ ها و پارک ها نیز توسط بتن اکسپوز انجام می شود.

نمونه ای از بتن اکسپوز در نمای داخلی

اگر برای ساخت نمای ساختمان خود قصد استفاده از پنل های پیش ساخته دارید باید به موارد زیر توجه کنید؛

– اولا پنل ها باید به طور یکنواخت و هم سطح و هم تراز اجرا شوند. برای این کار باید از شاقول حین انجام کار استفاده کرد.

– از پنل هایی که دچار خرابی و شکستگی هستند و یا ترک برداشته اند در نمای خود استفاده نکنید چرا که دورنمای زیبای نما را مختل می کند.

– بتن ها را به وسیله چسب و اتصالات به صورت کاملا محکم به دیوار متصل کنید که بعدا دچار ریزش و خرابی نشوند.

اما در مواردی مانند ساخت نمای پل ها و یا ساختمان های بزرگ بهتر است از روش بتن ریزی و قالب گذاری در محل به جای بهره بردن از پنل های پیش ساخته استفاده شود. چرا که هم نصب پنل های پیش ساخته هزینه بیشتری را به شما متحمل می کند و هم اجرای آن سخت تر است.

اگر قصد استفاده از بتن اکسپوز را برای نمای ساختمان خود دارید، برای آنکه تصمیم گیری کنید که از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز استفاده کنید و یا از بتن ریزی در محل بهره مند شوید، می توانید با مشاوران و متخصصان محصولات هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *