در نوشته گذشته درباره بتن الیافی تحت عنوان “استفاده از بتن الیافی در تیرها” در این باره صحبت کردیم که در محل ها و جاهای مختلفی از ساختمان می توانیم بتن الیافی را به کار بریم که هر یک از این مناطق نیازمند خواص و ویژگی های مخصوص به خود است و بتن الیافی در هر یک از آن ها می تواند کارکردی ویژه داشته باشد.

این حوزه ها هم شامل بخش هایی از ساختمان می شود که اصطلاحا به آن ها توکار گفته می شود و پس از ساخت نهایی ساختمان قابل مشاهده نیستند و هم شامل لایه و پوسته خارجی ساختمان است که به آن روکار گفته می شود و همانطور که می دانید به جهت آنکه بتن الیافی هم دارای مقاومت و استحکام بالایی است و هم اینکه دارای خصوصیات طراحی پذیری و زیبایی ظاهری است در هر دو حوزه قابلیت کاربرد را دارد.

یکی از سازه هایی که در ساخت آن ها از بتن الیافی می توان بهره مند شد، تیرها هستند. که چنانچه در مقاله پیش گفته شد به علت آنکه تیرها بارهای زیادی را تحمل می کنند، در ساخت آن ها به عنوان پوشش و برای تقویت آن از آرماتوربندی توسط میلگردهای فولادی استفاده می شود. چرا که بتن الیافی به تنهایی برای حمل نیروهایی که به تیرها در راستاها و جهت های مختلف وارد می شود، کافی نیست.

افزایش خستگی خمشی با بتن الیافی

در آنجا گفتیم که تنها تیرهایی که دارای سایز و ابعاد کوچکی باشند را می توانیم با بتن الیافی و بدون نیاز به تقویت توسط آرماتور بسازیم. اما اگر ابعاد تیرها از مقدار مشخصی بیشتر باشد دیگر همانطور که گفتیم نمی توان به بتن الیافی کفایت کرد. با اینکه وجود الیاف می تواند با توزیع یکسان نیروها در حجم بتن، مقاومت کششی و فشاری آن را تا حد زیادی افزایش دهند ولی همچنان برای آنکه ضریب اطمینان کافی را به دست آوریم از میلگردهای فولادی نیز باید استفاده کنیم.

البته در این زمینه که الیافی که به بتن الیافی در ترکیب آن ها اضافه می شود چگونه بر قوی تر شدن این بتن ها تاثیر دارند، تحقیقات زیادی صورت گرفته است. و این تحقیقات و آزمایش های مختلفی که در زمینه مقاومت مصالح صورت گرفته، باعث می شود که عمر خستگی همشی بتن الیافی افزایش یابد.

همانطور که پیش از این گفتیم خستگی در واقع یک کمیت مکانیکی است که اگر یک نیروی ثابت به صورت مکرر و متناوب به یک سازه وارد شود، خستگی بر آن وارد می شود. و سازه ای مانند بتن الیافی باید توانایی داشته باشد که در برابر این خستگی مقاومت کند.

چنانچه گفتیم طبق آزمایشات و بررسی هایی که انجام دادیم، بتن الیافی به کار رفته در تیرها می تواند سبب شود که خستگی خمشی آن افزایش یابد و به همین دلیل نیروهایی که در جهت وارد کردن خمش به تیر وارد می شوند، هر چند به صورت مکرر و متناوب به آن وارد شوند نمی توانند باعث خللی در استحکام بتن الیافی و تیر ساخته شده توسط آن شوند.

البته می توان به تاثیرات دیگری که الیاف افزوده شده می توانند ایفا کنند در مقالات بعدی اشاره نمود. که شما نیز اگر خواستار پیگیری آن هستید بهتر است با کارشناسان هنزا تماس بگیرید و یکی از بهترین نمونه کارهای اجرایی بتن الیافی را در صفحه جی اف آر سی / GFRC هنزا دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *