همانطور که در مقاله “بررسی کیفیت بتن الیافی هنزا” مشاهده نمودید، برای آنکه ما مجبور نباشیم ضعف های مقاومتی بتن را که دلیل آن تردی بتن و همچنین پایین بودن مقاومت خمشی و کششی آن است را یکسره با آرماتورهای فولادی که مجموعه ای از میلگردها می باشند، جبران کنیم، می توانیم از ترکیب الیاف در آن استفاده کنیم که این الیاف دارای مزیت های متنوعی است و می تواند بتن الیافی را نسبت به بتن معمولی از جنبه های مختلفی تقویت کند که هر یک از آن ها در مقالات مختلفی از منظر کارشناسان هنزا بررسی و بیان کرده ایم.

اما آیا وجود الیاف در بتن الیافی باعث شده که ما دیگر به آرماتوربندی برای مراقبت از بتن نیاز نداشته باشیم و کاملا نسبت به استفاده از میلگرد در کنار بتن الیافی بی نیاز شده باشیم. این سوالی است که در این نوشته قصد داریم به آن بپردازیم. و در واقع اگر پیشاپیش بخواهیم پاسخی به آن بدهیم لازم است گفته شود که بتن الیافی هر چند بتنی مقاوم و تسلیح شده است و دارای مقاومت خمشی و کششی بالاتری در مقایسه با بتن معمولی می باشد اما در برخی کاربردها و سازه هایی که با بتن ساخته می شود به دلیل حساسیت و بار زیادی که باید سازه بتنی تحمل کند، استفاده از الیاف کفایت نمی کند.

استفاده از بتن الیافی در تیرها

و به همین جهت در این موارد برای محافظت از بتن الیافی همچنان مجبور به استفاده از آرماتورهای فولادی خواهیم بود. و در واقع ترکیبی از بتن الیافی و میلگردهای فولادی می تواند مقاومت مورد نظر را برای ما تامین کند و به ما تضمین دهد که سازه بتنی قادر است همه نیروهای وارده به آن را به راحتی تحمل و خنثی کند.

یکی از این موارد تیرها هستند. همانطور که می دانید تیرها در واقع ستون فقرات یک ساختمان هستند و تمام بارهای وارده و وزن ساختمان از طریق تیرها به زمین منتقل می شود. و به همین جهت قدرتمندی آن ها بسیار حائز اهمیت است. و پرسش این است که آیا در ساخت تیرها بتن الیافی کافی است و می تواند نتیجه مطلوب را برآورده کند یا در اینجا نیازمندیم که علاوه بر استفاده از بتن الیافی آرماتوربندی هم بکنیم.

در واقع پاسخ این است که بتن الیافی اگر در ساخت تیرها مورد استفاده قرار گیرد تنها در تیرهایی که دارای اندازه های کوچک هستند یعنی اندازه هایی کمتر از نیم متر دارند، می تواند بدون نیاز به آرماتور ساخته شود و به کار گرفته شود. اما در مورد تیرهای با اندازه های بزرگتر که اغلب تیرها در سایزهایی بزرگتر از این هستند، لازم است که علاوه بر بتن الیافی و اکتفا به الیاف، از میلگردهای فولادی نیز کمک گرفت.

اما در واقع در اینجا چون خود بتن الیافی در ازای بتن معمولی دارای مقاومت کششی و خمشی بالاتری است، میزان نیاز ما به آرماتور فولادی کمتر است و بدین جهت می تواند باعث صرفه جویی ما در استفاده از میلکردهای فولادی شود و نهایتا هزینه های ساختمانی را کاهش دهد. به علاوه اینکه این تیرها به دلیل برخورداری از بتن الیافی دارای قدرت و استحکام بیشتری هستند.

که نمونه هایی از استفاده از بتن الیافی در این مورد را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC  هنزا مشاهده نمایید که نمونه ای منحصر به فرد از انواع بتن الیافی می باشد. همچنین برای آنکه بهره وری ساختمان خود را در استفاده از بتن الیافی افزایش دهید، متخصصان هنزا بهترین مشاوران شما خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *