همانطور که تا کنون با مطالعه مقالات هنزا در رابطه با بتن الیافی پی برده اید، بتن های الیافی به آن نوعی از بتن گفته می شود که برای تسلیح و تقویت آن به جای آرماتورهای فولادی از ترکیب الیاف در حجم بتن استفاده می شود. چنانچه می دانید استفاده از الیاف سبب می شود که بتن های الیافی نسبت به بتن معمولی دارای ویژگی ها و خواص جدیدی شود که در مقاله “بررسی ویژگی های مختلف بتن الیافی” به برخی از این مشخصات اشاره کردیم.

اما سوال اساسی در اینجاست که آیا طراحان، معماران و مهندسان توصیه می کنند که همه جا لازم است از بتن الیافی به جای بتن معمولی استفاده کرد. و آیا بتن الیافی می تواند خواص مورد نظر ما را جهت استحکام ساخت و ساز و همچنین نقطه نظرات اقتصادی و صرفه جویی در هزینه را همواره برآورد کند؟ به این منظور می توانید به نوشته “خوردگی بتن الیافی نسبت به بتن معمولی” مراجعه نمایید که در آن به یکی از خصوصیات مقایسه ای میان بتن الیافی و بتن معمولی مانند خوردگی اشاره کرده و آن را توضیح داده ایم.

در واقع اگر چه بتن الیافی دارای خصوصیات برتری نسبت به بتن معمولی می باشد ولی در همه جا توصیه نمی شود که از بتن الیافی استفاده کنیم. چرا که در برخی از موقعیت ها استفاده از بتن معمولی می تواند نیازهای مقاومتی و استحکامی ساختمان را برآورده کند و نیازی به به کار گیری بتن الیافی نداریم و در واقع به کار گرفتن بتن الیافی توجیه اقتصادی ندارد.

فواید بتن الیافی نسبت به معمولی

بعضی موقعیت های انجام پروژه هست که در آن ها استفاده از بتن های الیافی نسبت به بتن معمولی اولویت دارد. یکی از عمده ترین این موقعیت ها در پروژه هایی است که نیاز به سرعت اجرا و اتمام پروژه در اسرع وقت وجود دارد. چون همانطور که گفتیم بتن الیافی به دلیل ساخته شدن به صورت پنل های پیش ساخته و همچنین وزن سبک تری که نسبت به بتن معمولی دارند، قابلیت حمل آن ها ساده تر است و همچنین راحت تر نصب و اجرا می شوند.

در بعضی موارد مثلا دیواره داخلی تونل ها برای افزایش مقاومت و تسلیح بتن نیاز به پاشش بتن الیافی به سطح می باشد که در این موارد نیز استفاده از بتن الیافی جایگزین بتن معمولی می شود. گاهی ممکن است برای نمای ساختمان، طراح با استفاده از خلاقیت و ابداع شکل و طرح خاصی آفریده باشد که ساخت آن نیاز به مصالحی با قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالا دارد. در این موارد نیز بتن های الیافی به بتن معمولی برتری دارد. چرا که همانطور که گفتیم استفاده از الیاف، باعث می شود بتن الیافی مقاومت خمشی قابل توجهی پیدا کند.

از جمله دیگر خواص بتن الیافی که آن را به انتخابی بی بدیل تبدیل می کند خاصیت جذب انرژی بالای آن و مقاومتی است که این محصول در برابر ترک خوردگی از خود نشان می دهد. همین امر موجب می شود در موقعیت هایی که احتمال زلزله و ضربه پذیری ساختمان بالاست و یا وضعیت آب و هوایی به گونه ای است که احتمال ایجاد ترک را بالا می برد، بهتر است به فکر بهره مندی از بتن های الیافی به جای بتن معمولی باشید.

همین خاصیت مقاومت در برابر ضربه باعث شده در مکان هایی مثل کف کارگاه ها و کارخانه های صنعتی که نیاز به یک مصالح مقاوم در برابر ضربه داریم، معمولا از بتن الیافی استفاده شود. در این مورد بتن الیافی به بتن معمولی آرماتوربندی شده ترجیح دارد. علاوه بر این می توان به باند فرودگاه ها نیز اشاره کرد که فرود آمدن هواپیما ضربه زیادی به کف وارد می کند. و بنابراین استفاده از بتن فیبری بجا و مناسب است.

یکی دیگر از مواردی که می توان به خصوصیت ضربه پذیری بتن الیافی در آن اشاره کرد، اماکنی است که به عنوان پناهگاه در مواقع اضطراری و یا حملات هوایی برای شهروندان تعبیه می شود و یا سوله هایی که برای نگهداری مواد منفجره از آن استفاده می شود از آنجایی که احتمال انفجار و ضربه وارد کردن به دیوارها وجود دارد، از بتن الیافی در آن استفاده می شود.

امروزه به جز مواردی که در کاربرد بتن های الیافی ذکر کردیم باید به چتد مورد دیگر نیز اشاره کنیم که قابل بهره مندی است. از جمله در نمای ساختمان ها و پنل های سایبانی ساختمان ها. که به خاطر قابلیت شکل پذیری و رنگ پذیری از پنل های پیش ساخته این محصول استفاده می شود که لتوان نما و جلوه ای خاص به ساختمان بخشید.

مقایسه بتن معمولی با بتن الیافی

البته صرفا خواص بتن الیافی به خصوصیات مکانیکی محدود نمی شود بلکه از لحاظ صرفه جویی در انرژی نیز مفید است. در واقع این محصول عایق خوب حرارتی برای ساختمان می باشد. همچنین از جمله دیگر مشخصات بتن فیبری که قابل ذکر می باشد این است که عایق صوتی می باشد. و می تواند باعث کاهش انتقال صداهای بیرون به داخل ساختمان گردد.

برای آشنایی با این مصالح ساختمانی می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید که یکی از انواع بتن الیافی می باشد. و همچنین هر گونه پرسشی در این زمینه را می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *